De vragende opmerking die wij het vaakst krijgen als we met iemand praten over Touch of Gold praten, is ongetwijfeld:

Ik snap niet hoe jullie dat doen. Hoe en waar vinden jullie dan altijd die nieuwe klanten?

Dus, in deze blog vertellen we het jou 🙂 Zonder poespas, want het is helemaal geen geheim en onze strategie is verbazingwekkend simpel!

Wij doen eigenlijk maar een paar dingen die ervoor zorgen dat er automatisch nieuwe aanvragen bij ons binnen lopen. Echt waar, het zijn er maar drie! Maar die drie dingen hebben er wel voor gezorgd dat we in 1,5 jaar tijd bijna 40 nieuwe klanten hadden én dat onze omzet de kaap van de 6 cijfers nét niet haalde. Woehoe! Geweldig!

Wij zijn daar uiteraard heel blij om en het geeft ons altijd opnieuw de motivatie om ons concept nog verder uit te breiden om nog meer klanten te helpen om hun online communicatie (in al zijn facetten) mee uit te werken, zodat het allemaal wat makkelijker wordt en het niet een constante strijd blijft om centjes op de bankrekening te krijgen tegen het einde van de maand. Want wij waren daar ook ooit (voor we met Touch of Gold zijn begonnen) en we weten als geen ander hoe moeilijk, pijnlijk en frustrerend het kan zijn om het succes van een ander te zien als het bij jezelf maar niet wil lukken.

Dit is hoe wij het aanpakken. Misschien haal je er inspiratie uit voor je eigen bedrijf!

Strategie # 1 – Luister naar wat de klant echt wil

Ik denk dat één van onze sterkste punten is dat wij nooit echt iets verkopen. Dat klinkt wellicht raar of misschien vind je het zelfs arrogant van ons, maar zo is het zeker niet bedoeld.

Wat ik bedoel is dit: als iemand ons contacteert met de vraag om geholpen te worden, dan maken wij nooit gewoon een offerte. Wat we wel doen, is eerst een gesprek inplannen om te luisteren naar wat die (potentiële) klant eigenlijk echt wil. Soms is dat zelfs gewoon om even gehoord te worden. En dan is dat wat we doen. Niks meer en niks minder.

Dat neemt inderdaad onze tijd in beslag. En nee, wij worden daar niet voor betaald. Maar, wij zijn er 200% van overtuigd dat luisteren veel meer oplevert dan alleen maar verkopen op de lange termijn. Want ook die klanten, die ons niet betaalden om te luisteren, worden onze ambassadeurs.

Wil iemand meteen inschrijven in bijvoorbeeld ons populaire Brand Traject (seriously, everybody wants it :-)) ? Graag natuurlijk! Maar we laten je alleen maar binnen als dat echt is wat je op dat moment nodig hebt voor je bedrijf. Anders stellen we je liever iets anders voor.

Strategie # 2 – Niet bang zijn om lange-termijn te denken

Een hele moeilijke voor veel ondernemers, en ook af en toe nog altijd voor ons! Vervelende ondernemers-ADHD! Haha! Altijd allerlei opportuniteiten zien en dingen die je wil uitproberen. Verleidelijk, maar ECHT NIET DOEN!

Omdat we met drie zijn, kunnen we elkaar op de vingers tikken als het weer eens zover is en iemand toch weer een idee heeft om een nieuw aanbod uit te werken of een nieuwe doelgroep aan te spreken, of (de mogelijkheden zijn eindeloos!)…

Maar uiteindelijk weten we, soms na een paar keer discussiëren, dat we dat beter niet doen. Onze missie is om jullie het ondernemen en online communiceren over je bedrijf zo makkelijk mogelijk te maken door jullie strategieën en tools aan te reiken die daarbij helpen. That’s it En alles wat daar niet in past, daar moeten wij voor passen.

Want anders kom je in een kluwen terecht waar je het begin en het einde niet meer van ziet. Begin dan maar: aan wie moet je communiceren, op welke manier, hoe gaan we die verschillende doelgroepen nog goed kunnen helpen, enz.

Lange-termijn denken is voor je bedrijf veel lucratiever dan om de haverklap iets anders te doen. Maar ‘t is verleidelijk, zeker op momenten dat je vindt dat het allemaal niet snel genoeg gaat. Maar geduld en doorzetten loont, zolang je natuurlijk weet wat je publiek wil, je goed weet waarom je het allemaal doet en je ook heel duidelijk en genoeg naar je doelpubliek hierover communiceert.

Denken dat je van vandaag op morgen 100.000 Euro omzet kan behalen zonder er veel moeite voor te doen, is een illusie. Laat het je niet wijsmaken. Dat bestaat echt niet. Je moet dus wel lange-termijn denken, anders weet je nooit of je energie en moeite iets opbrengen. Gemiddeld moet je rekenen op 1 à 2 jaar tijd om een goed draaiend bedrijf te kunnen uitbouwen. Geraak dus niet te snel ontmoedigd en ga ervoor!

Strategie # 3 – Constant zichtbaar durven zijn

Ik weet niet welke van onze 3 strategieën de belangrijkste is, maar ik durf al wel eens de raad te geven aan startende ondernemers om te beginnen met constant zichtbaar te zijn voor zijn/haar doelpubliek!

Je geraakt natuurlijk niet aan klanten als niemand weet dat je bestaat. Daarover had ik het ook al in één van de vorige blogs.

Je moet dus wel durven communiceren over wat je doet en waarom je het doet. En dat in de kanalen waar je doelpubliek ook zit natuurlijk. Potentiële klanten gaan je echt niet vinden gewoon omdat je een website hebt. Dat is een mythe. Je moet er actief moeite voor doen, elke dag opnieuw.

Dus: ga bloggen, maak video’s, organiseer webinars, ga netwerken… DOE IETS om zichtbaar te zijn! Dag in, dag uit!

Want als je even niets doet, verlies je weer de aandacht en moet je opnieuw beginnen. Het is een beetje zoals beginnen met “Start To Run” en dan na 6 weken geen zin meer hebben en 3 weken niet lopen…. begin dan maar eens terug aan je lessen van week 6… Auw! Pijnlijk! Even niet zichtbaar zijn, heeft helaas dezelfde pijnlijke gevolgen en dat nog veel sneller dan na 3 weken 🙂

 

That’s all folks! Dit zijn onze 3 basis-strategieën. Ik hoop van harte dat je er iets aan hebt.

Maar misschien hou jij je voor jouw bedrijf nog ergens anders aan? Laat het ons weten in de comments, want wij worden ook graag door jou geïnspireerd 🙂

Stay Gold -xo-

Valerie

Workshop

Het ultieme Sociale Media plan

Ben jij al ingeschreven?

Wanneer? 12 en 13 oktober 2017

Hoe laat? 9u – 17u

Waar? Tweeperenboom, Winksele (Leuven)

Pin It on Pinterest