facebook

Een website maken is eigenlijk heel makkelijk. Het is te zeggen: zodra je weet wat er op je home-pagina moet komen, gaat de rest vanzelf.

Het moeilijkste deel is dus bedenken hoe je home-pagina eruit moet zien om die zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor je website-bezoekers.

Het internet is een heel snel medium, zoals je weet, en je hebt maar een paar seconden de tijd om indruk te maken en je website-bezoekers te “triggeren” om verder te blijven lezen en actie te nemen op jouw website (zoals bvb. hun gegevens voor je achterlaten).

Het is dus heel belangrijk om, voor je start, goed na te denken over wat je wil bereiken en wat je dus gaat aanbieden op de eerste en belangrijkste pagina van jouw website.

Hier zijn alvast 5 tips om jou op weg te helpen!

Tip # 1 – Gebruik passend beeldmateriaal

Niks zo saai als een website waar alleen maar tekst op staat. Echt, uggh… Dan heb ik al heel snel (net zoals vele anderen) geen zin om te beginnen lezen.

Zorg er dus voor dat je passende foto’s gebruikt, maar dat ze ook niet allesoverheersend worden. Gebruik beeldmateriaal om je teksten te ondersteunen of af en toe om tekst te vervangen. Soms zegt een beeld al meer dan genoeg zonder dat je er veel bij hoeft te vertellen.

Waar vind je goeie foto’s?

Je kan er kopen op shutterstock.com bijvoorbeeld als het om generieke, algemene beelden gaat. Maar wel opletten dat je niet in clichés vervalt, want deze fotodatabase is voor iederéén open en de kans bestaat dus dat jouw foto ook al door tientallen anderen worden gebruikt.

In sommige gevallen zal je het liefst je eigen beeldmateriaal gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een restaurant: daar wil je als bezoeker geen foto’s willen zien van zomaar een restaurant, maar wel van het restaurant waar je naartoe wil natuurlijk.

Let er in dit geval op dat je foto’s van goede kwaliteit (voldoende groot in afmeting en in dpi) gebruikt, anders wordt je eerste indruk al meteen weer de kop ingedrukt… Schakel een professionele fotograaf in of zorg ervoor dat je zelf goed weet wat je doet als je zelf met je camera aan het werk gaat.

Tip # 2 – Laat zien wie jij bent

Het basisprincipe van goeie marketing is dat je een band moet opbouwen met je potentiële klanten. Daarmee bedoelen we dat mensen alleen maar bij jou kopen als ze jou leuk vinden, kennen én vertrouwen.

Eén van de eerste dingen waar website-bezoekers daarom op zoek gaan, is wie het gezicht is achter een bedrijf. Dus is het belangrijk dat je jezelf en/of je team ook meteen ook zichtbaar maakt op je home-pagina.

Sommigen vinden dat idee heel beangstigend en willen liefst helemaal anoniem blijven zonder ergens foto’s van zichzelf te zien. Maar geloof ons, dat is een heel slechte zet voor het succes van jouw bedrijf. Integendeel, hoe meer je van jezelf kan laten zien, hoe beter het werkt. Trust us and get over it 🙂

Tip # 3 – Focus op het belangrijkste

Je home-pagina werkt zoals de etalage van een winkel. Ze dient om bezoekers aan te zetten, te triggeren om meer over jou en jouw dienst of product te weten te komen, om hen zo te overtuigen om uiteindelijk bij jou te kopen.

En omdat de tijd die je hebt om dat te bereiken erg beperkt is (het zijn maar een paar seconden), moet je echt heel streng zijn voor jezelf en alléén focussen op wat het belangrijkste is.

Bijvoorbeeld: voor een webshop is het belangrijk dat bezoekers al vanop je home-pagina een product kunnen kopen, voor een restaurant moeten mensen vanop de home-pagina het menu kunnen bekijken en kunnen reserveren, voor een coach is het belangrijk dat mensen meteen weten hoe ze met jou in contact kunnen komen voor een gesprek, …

Schrap op je home-pagina dus alles wat voor je bezoekers niet relevant is om dat doel te bereiken.

Tip # 4 – Laat je klanten aan het woord

Dit is een beetje een no-brainer voor mij, want de beste manier om klanten te overtuigen om bij jou te kopen, is natuurlijk niet wat je over jezelf verkondigt, maar wel wat andere klanten over jou of jouw dienst/product te vertellen hebben.

Het is dus cruciaal om deze informatie zo goed mogelijk zichtbaar te maken voor nieuwe, potentiële klanten.

En dat kan op verschillende manieren: Je kan getuigenissen toevoegen rechtstreeks op je website, maar kan ook bijvoorbeeld een link maken naar de beoordelingen die je kreeg op andere platformen zoals Facebook, Trip Advisor, enz.

Hoe meer verschillende manieren je hebt om je klanten aan het woord te laten, hoe beter!

Tip # 5 – Vraag om actie

Website-bezoekers zijn nogal lui van aard 🙂 Ik wil eigenlijk zeggen dat je hen niet teveel opties moet geven, want dat ze niet graag zelf keuzes maken én dat je ze best op een dienblaadje presenteert wat je eigenlijk van hen wil.

Je vraagt dus het best specifiek en heel duidelijk om de actie die je wil dat ze nemen.

Dat is bijvoorbeeld: reserveren, inschrijven om iets gratis te ontvangen, contact met jou opnemen, doorklikken naar meer informatie, hun e-mail adres voor jou achterlaten, …

Doe je dit niet, dan is de kans heel groot dat ze niets doen en gewoon weer weggaan zonder meer. Jammer!

Hoe zit dat bij jouw website?

Neem eventjes de tijd om na te gaan of er in jouw website, of in je nieuwe design, rekening is gehouden met deze 5 elementen. Is dat niet het geval, ga er dan de komende week mee aan het werk.

Ben je nog niet aan je nieuwe website begonnen, maar is het wel de hoogste tijd? Dan kan je nu nog inschrijven om volgende maand nog deel te nemen aan het nieuwe Brand Traject programma dat start op vrijdag 5 mei. Niet twijfelen, gewoon doen!

Stay Gold -xo-

Valerie

Pin It on Pinterest