Een aantal weken geleden, vroeg iemand die de gratis videoreeks had bekeken ons hoe je voor je ervoor zorgt dat je geloofwaardig en betrouwbaar overkomt als je eigenlijk nog geen klanten hebt.

Perfecte vraag! En wellicht eentje waar veel startende ondernemers mee zitten…

Het is inderdaad belangrijk om je potentiële klanten te laten zien dat jij wel degelijk weet waar je mee bezig bent en dat het dus voor hen de moeite waard is om met jou samen te werken of jouw product te kopen.

Dit noemen ze ook wel eens social proof.

Dat kan je op verschillende manieren doen. Van sommige ondernemers is misschien al eens een artikel verschenen in een vakblad of op een ander kanaal (offline of online) dat hun doelgroep belangrijk vindt. Of je hebt getuigenissen van klanten die over hun ervaring met jou of met jouw product vertellen. Of je bent misschien heel actief op sociale media en kan op die manier je expertise en geloofwaardigheid aantonen.

En daar wringt het schoentje, want als startend ondernemer is het niet zo makkelijk om hiermee voor de dag te komen. Helemaal normaal ook natuurlijk, want je moet ooit ergens beginnen!

Maar hoe kan je dan je geloofwaardigheid en/of expertise aantonen en dus voor “social proof” zorgen als je nog geen klanten hebt?

Tip # 1 – Hoeveel social proof heb je nodig?

Afhankelijk van wat je gaat doen of aanbieden en tegen welke prijs, zal je meer of minder of andere social proof moeten voorzien natuurlijk.

Als jouw product of dienst bijvoorbeeld rond de 15 Euro kost, dan zal je veel minder moeite moeten doen met social proof dan wanneer je een product of dienst verkoopt van 5000 Euro. Dat houdt steek, denk ik.

Tip # 2 – Put ook uit je verleden

Hopelijk ben je toch wel echt een expert in je vak op het moment dat je beslist er een business rond te starten. Wat betekent dat je die expertise hebt opgebouwd in de periode voor je je bedrijf bent gestart.

Met andere woorden: neem eens terug contact op met de (al dan niet betalende) klanten met wie je hiervoor hebt samengewerkt. Dat kunnen bijvoorbeeld ook oud-collega’s of je misschien je vroegere manager?

Laat hen vertellen hoe het was om met jou samen te werken bijvoorbeeld. Daarvoor hoeven ze eigenlijk ook helemaal geen klant te zijn.

Tip # 3 – Nodig een paar testklanten uit

>Als je anderzijds toch helemaal van nul begint met het opbouwen van je expertise, test dan jouw aanbod of product eens uit met een paar testklanten die je nadien feedback en getuigenissen kunnen bezorgen.

Eventueel kan je zelfs gratis werken met deze klanten of je laat hen bijvoorbeeld een lager bedrag betalen in ruil voor hun open een eerlijke feedback.

Tip # 4 – LinkedIn

Als je actief bent op LinkedIn dan heb je misschien ook daar al gezien dat je makkelijk recommendations of aanbevelingen kan vragen en ook geven aan anderen in jouw netwerk.

Ook hier hoef je niet persé al klanten te hebben om toch al feedback of een getuigenis te vragen van mensen in je netwerk die jou kennen of al op een of andere manier met jou hebben samen gewerkt.

Bovendien staat LinkedIn vrij hoog aangeschreven als sociaal en zakelijk platform, dus qua geloofwaardigheid kan dat zeker tellen!

Tip # 5 – Laat zien wat je kan

Laten zien wat je kan, kan soms ook zonder echte klanten. Maar dan moet je wel iets visueel kunnen voorstellen en dat lukt dan weer niet voor iedereen.

Als je bijvoorbeeld fotograaf bent, kan je heel makkelijk putten uit de portfolio van beelden die je al maakte in het verleden of die je eventueel speciaal maakt om je werk mee in de kijker te zetten. Hetzelfde geldt voor grafisch designers of web designers.

Interieurdesigners kunnen bijvoorbeeld hun eigen interieur of dat van vrienden of familie “lenen” om hun kunsten in tentoon te stellen. Ben je bijvoorbeeld visagiste, dan kan je makkelijk een paar testpersonen uitnodigen om je expertise te laten zien.

Mogelijkheden genoeg!

Moeilijker is dit wanneer je een dienst aanbiedt die niet zo makkelijk in een beeld te vatten is natuurlijk. Dan werk je beter met testklanten zoals in tip 3.

Conclusie? Er zijn opties genoeg om mee te starten!

Geen enkel excuus meer om je bedrijf en je expertise niet in de kijker te zetten dus. Je inschrijven voor de gratis videoreeks is misschien voor jou nu de volgende stap. 🙂

Succes!

Stay Gold -xo-

Pin It on Pinterest