Deze week focussen we eventjes heel erg op jouw aanbod. Meer bepaald op het zo aantrekkelijk mogelijk maken van je aanbod voor je potentiële klanten.

Daar willen we je deze week bij helpen en je een paar tips geven.

Waarom maken we hier onze missie van? Omdat we heel dikwijls horen dat ondernemers daar op vastlopen. Het is te zeggen, dat hun (potentiële) klanten er geen weg mee kunnen. Soms omdat het gewoon heel onduidelijk is wat het aanbod is of ook wel eens omdat er gewoon geen samenhang in zit en dan beginnen potentiële kopers te twijfelen. Over of ze bij jou wel aan het goeie adres zitten en jij de beste optie voor hen bent.

Zonde! En je kan er iets aan doen!

Begin alvast met deze 3 stappen:

Stap # 1 – Waar word jij helemaal happy van?

We zouden niet kunnen spreken over Feelgood ondernemen, als je dan ook niet in de eerste plaats je aanbod kan volproppen met datgene wat jij nu net als allerliefste doet!

Want wat voor zin heeft het dingen te doen waar je niet blij van wordt. Je moet het wel kunnen volhouden allemaal.

Ja, ik weet het, er zijn wél momenten waarop je misschien toch dingen gaat doen die niet helemaal bij jou passen. Als je dringend cashflow nodig hebt bijvoorbeeld, als een tijdelijke maatregel, omdat je het misschien gewoon heel snel en goed kan verkopen. Akkoord. Er moet immers geld op de rekening komen.

Maar die situatie nu eventjes buiten beschouwing gelaten.

Maak eens een overzicht van je aanbod en rangschik het eens volgens deze criteria:

  • Geeft me veel energie en kost je dus weinig moeite
  • Is een energievreter en kost me veel moeite
  • Kost me veel geld
  • Kost me weinig geld of helemaal niks

Stap # 2 – Durf te schrappen!

Na stap # 1 heb je al heel helder in kaart gebracht wat je écht écht écht wil blijven doen. Wij noemen dat jouw Gouden Zone (of course).

Heel veel ondernemers hebben een heel uitgebreid aanbod. Als dat bij jou ook zo is, dan is dit jouw moment! Neem het overzicht en het resultaat van Stap # 1 er bij en neem een paar beslissingen.

Humm, humm, hier komt het: SCHRAP nu en voor altijd wat NIET bij jou past!

Het is echt een misverstand dat je heel veel verschillende dingen moet aanbieden. Dat is helemaal niet nodig. Durf vooral te gaan voor waar jij het meeste uithaalt (jouw Gouden Zone-aanbod dus). Specialisten zijn nog altijd veel meer gewaardeerd dan generalisten.

Ok dan? Deal? Mooi zo!

Stap # 3 – Omschrijf het resultaat voor je klant

Je weet nu perfect waar jij gelukkig van wordt en hebt je balast overboord gegooid. Ahoy, je vaart de juiste koers!

De volgende stap is je aanbod wat aantrekkelijker te formuleren voor je klanten. Waarmee ik bedoel dat je er van uit moet gaan dat alleen jij weet waar jouw klanten gelukkig van worden en wat ze dus echt nodig hebben.

Laat klanten vooral niet zelf kiezen op welk aanbod ze moeten ingaan. Vertel hen gewoon vooraf wat bij hen past voor het resultaat dat zij willen bereiken.

Een voorbeeldje:

Je bent kapper en om aan je diverse publiek aan klanten tegemoet te komen (jong, oud, gekleurd haar, krullen, etc), heb je een hele resem verzorgingen bedacht en zelfs pakketjes gemaakt zodat je klanten zelf kunnen kiezen welke behandeling ze willen.

Zo staat er bijvoorbeeld op je ‘menu’ een zilver, goud en platinum pakket waarin telkens een andere shampoo, verzorging en al dan niet hoofdmassage in zit. Ze variëren in prijs van goedkoper naar duurder.

Wanneer je klant binnenkomt, vraag je hem/haar welk pakket ze wil. 

Waarop denk jij dat je klant zich zal baseren om een keuze te maken? Juist ja, de prijs. Want die klant kent het verschil namelijk niet tenzij je het erbij zegt.

Veel beter is pakketten te maken op basis van behoefte en resultaat: een pakket voor broos haar waarbij het haar intens gevoed wordt en weer vol wordt, een pakket voor gekleurd haar die het haar hersteld en de kleur langer doet houden, een pakket voor gekruld haar dat weer glad wordt na de verzorging, enzovoort.

Zie je hoe je klant nu geen keuze meer hoeft te maken en jij hem/haar nu gewoon kan vertellen welk pakket hij/zij nodig heeft?

Neem je aanbod dus opnieuw onder de loep en beschrijf het nu vanuit het resultaat voor je klant. Dat maakt het voor jezelf én je klant zoveel gemakkelijker!

Laat ons even weten hoe jij dit aanpakt en of je erin slaagt de stappen te doorlopen.

Veel succes ermee!

Stay Gold -xo-

 

Pin It on Pinterest