Ken je het, dat zalige gelukkige gevoel wanneer je achterover leunend op je bureaustoel je fantastische werk overziet nadat je net een geweldig aanbod hebt uitgewerkt? Wij wel, we zijn er dol op, op dat gevoel. Haha.

Jammer genoeg duurt dat achterover leunen niet lang (maar ‘t blijft toch een moment van even genieten), want zodra het aanbod is uitgewerkt begint het werk nog maar pas!

Want ja, gewoon je aanbod online zetten en dan afwachten gaat niet veel klanten opleveren. In ‘t beste geval heb je hier toch al wel over nagedacht, over hoe je dat dan wél gaat realiseren.

Om je een beetje een leidraad te geven, zetten we de belangrijkste stappen en checkpoints even op een rijtje.

Stap # 1 – De “voorbeschouwing” is 90% van het werk

Aaaah, I love it! Voorbeschouwingen, van de koers, het voetbal, of welke andere nationaal belangrijke sport dan ook. De pre-analyses en halve voorspellingen die gemaakt worden door de zogenaamde experten aan de zijlijn. Ze duren dan ook uren en uren en starten al soms dagen voor het sportevenement plaatsvindt.

Je kan dat vervelend vinden, al die voorbeschouwingen in de sport. Maar als het over jouw aanbod gaat, raden wij jou 100% aan om hetzelfde te doen.

Bedenk VOOR je aan je aanbod begint te werken:

  • Voor WIE je precies dit aanbod uitwerkt (héééééél precies, niet zomaar “voor iedereen die…”)
  • Welke RESULTATEN jij kan garanderen als klanten jouw aanbod kopen
  • HOE je ervoor kan zorgen dat je potentiële kopers jouw ding écht willen hebben

Als je dit al op voorhand weet, dan weet je bij het uitwerken van je aanbod namelijk al exact waar je op moet letten en bijvoorbeeld welke woorden je best gebruikt om alle voordelen voor je kopers in de kijker te zetten. Om maar iets te noemen…

Stap # 2 – Bedenk je lanceringsstrategie

Als je aanbod klaar is en je hebt alle voorbereidende stappen doorlopen, dan is de volgende stap het bedenken van je lanceringsstrategie en dus hoe en waar je gaat communiceren over je aanbod.

Er bestaat geen template voor die je zomaar kan kopiëren helaas. Want er zijn heel veel “variabelen” waar je rekening moet mee houden:

  • Hoe duur is je product?
  • Hoe groot is je naam- en/of merkbekendheid op dit moment al?
  • Moet je helemaal van nul beginnen met het opbouwen van een klantenbestand of heb je al een goeie basis om op verder te bouwen?
  • Hoe snel moet je omzet binnenhalen (moet je rekening houden met deadlines?)?

Stel dat je helemaal van nul begint (je hebt nog geen klantenportefeuille) en je wil een product gaan verkopen van 2000 Euro. Dan zal je er rekening moeten mee houden dat je toch makkelijk een jaar bezig zal zijn om een publiek op te bouwen.

Als je al een netwerk en merkbekendheid hebt opgebouwd, zal dat een pak sneller gaan. Maar dan nog, reken op 3 tot 6 maanden om er een redelijk aantal verkopen te kunnen uithalen.

Een publiek voor je nieuwe aanbod opbouwen, doe je door constant (echt constant!) zichtbaar te zijn op de kanalen waar jouw doelpubliek zich bevindt (bvb. Facebook, LinkedIn, offline netwerkevents, …). En door ze de juiste dingen te vertellen natuurlijk. Je zal hier een heuse communicatiestrategie voor moeten uitwerken.

Maak dus een communicatieplanning op met daarin: wat je gaat communiceren, naar wie en op welke kanalen. Bepaal ook een budget dat je kan gebruiken voor advertenties (vooral online dan) rond zowel merkbekendheid (als dat nodig is) en het stimuleren van aankopen.

Stap # 3 – Uitproberen, evalueren en bijsturen

Omdat er dus geen “one-size-fits-all” formule bestaat voor lanceringsstrategieën, zit er maar één ding op: uitproberen, evalueren en bijsturen!

En ook hier opnieuw weer zijn er heel veel variabelen waar je naar moet kijken bij je evaluatie:

  • Zit je aanbod wel goed genoeg in elkaar? Zowel inhoudelijk als hoe je het voorstelt op bvb je website?
  • Ben je naar de juiste doelgroep aan het promoten?
  • Zit je communicatie goed? Gebruik je de juiste woorden en/of afbeeldingen of video’s?
  • Bereik je de mensen die je wilde bereiken met je advertenties?
  • Hoe zit het met je prijszetting? Klopt die met je aanbod?

Probeer dus zo goed mogelijk uit te vissen waar het fout loopt in je communicatie en wat je beter/anders kan doen (ja, sorry, het zit zelden van de eerste keer goed). En pas dan je strategie en je communicatie aan.

En een extra tip: probeer niet alles in je eentje te doen, want dan ga je vaak in rondjes lopen zonder echt te weten wat er fout loopt en wat goed. Ga raad vragen aan iemand die vertrouwd is met lanceringen als je hulp nodig hebt. Kijk rond en leer van andere ondernemers die hier ervaring mee hebben. Hoe doen zij het?

Wij wensen jou alvast alle succes toe met je volgende nieuwe product!

Stay Gold -xo-

 

Pin It on Pinterest