Weet jij hoeveel bezoekers je website krijgt per maand, week, jaar? En weet je ook wat ze interessant vinden op je website en wat helemaal niet?

Meten of je website goed voor je werkt, is niet eenvoudig als je hiervoor niet de juiste tools gebruikt. Je merkt het natuurlijk wel al een beetje aan het aantal website-bezoekers die intekenen op je gratis of betalende aanbod, maar dan nog weet je niet welk percentage bezoekers dat dan is en hoe het zit met de andere pagina’s bijvoorbeeld.

En laat dat nu net cruciaal zijn als je écht je website optimaal wil inzetten in je marketing en business strategie voor je onderneming. Want als je weet wat er werkt en wat niet, dan kan je heel specifiek ingrijpen en aanpassingen doorvoeren waar dat nodig is!

Één van de manieren om te achterhalen of en hoe je website werkt, is de super-krachtige Google Analytics tool die je helemaal gratis aan je website kan koppelen om grondige analyses te kunnen maken.

Hoe doe je dat? Simpel!

  1. Surf naar http://www.google.com/analytics/ en maak een account aan. Als je al een Google+ account hebt bijvoorbeeld, dan kan je die gebruiken om in te loggen en kan je de Analytics automatisch aan je bestaande account koppelen.
  2. Installeer de gratis plugin “Google Analytics by MonsterInsights op je WordPress platform. (Er zijn er nog andere, maar ik ben nogal fan van Yoast 🙂 )
  3. Selecteer in de drop-down het Google Analytics profiel dat je net hebt aangemaakt in stap 1 en vervolledig de andere settings (screenshots en meer informatie vind je op de plugin pagina).
  4. Bewaren en klaar is kees!

Vanaf nu ben je helemaal klaar om analyses te maken! Natuurlijk beginnen de analyses pas vanaf het moment dat je de plugin hebt geïnstalleerd, dus je moet even geduld hebben en wachten tot je een voldoende aantal website-bezoekers hebt gehad om waardevolle analyses te kunnen maken.

Je zal merken dat Google Analytics je bijzonder veel en uitgebreide statistieken kan bezorgen en dat kan best een beetje ‘overwhelming’ zijn in het begin. Om je een beetje te helpen, zet ik even de belangrijkste functies voor jou op een rijtje:

 

# 1 – Dashboards

In Dashboards krijg je in een oogopslag een overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen op je website. Je kan het Dashboard en wat je wil zien helemaal zelf aanpassen overigens, maar standaard krijg je hier alvast:

  • Het aantal keer dat je website bezocht werd (= sessies) over een bepaalde periode
  • Het aantal nieuwe webbezoekers versus terugkerende
  • Een overzicht van de browsers die werden gebruikt door je webbezoekers
  • De gemiddelde duur van een sessie
  • Het percentage webbezoekers dat je website meteen weer verlaat nadat ze op je website zijn terechtgekomen (d.i. het zogenaamde ‘bouncepercentage’)

google analytics dashboard

 

# 2 – Informatiegebeurtenissen

Hier kan je meldingen instellen over bepaalde dingen die met je website gebeuren.

Zo kan je meldingen ontvangen (zelfs per e-mail) van bijvoorbeeld:

  • Wanneer gedurende een periode of zelfs een dag het aantal bezoekers van je site of een specifieke pagina daalt of stijgt met een bepaald percentage.
  • Wanneer het bouncepercentage van een bepaalde pagina (of van alle pagina’s) stijgt of daalt
  • Wanneer het aantal bezoekers stijgt of daalt naar aanleiding van een bepaalde campagne of actie die je hebt gelanceerd
  • Als je met een e-commerce tool werkt op je site: stijgen of dalen van de verkoop bijvoorbeeld

Je merkt het, de opties zijn erg uitgebreid en de analyse kan je bijzonder nuttige informatie opleveren!

 

# 3 – Realtime

Realtime geeft je in ‘real time’ een overzicht van de actieve bezoekers van je website op dat eigenste moment. Je ziet er o.a.:

  • Hoeveel bezoekers er actief zijn op je website
  • Waar ze zitten op dat moment (locatie)
  • Hoe ze op je website terecht gekomen zijn (verkeersbronnen)
  • Welke pagina ze bekijken (inhoud)

 

# 4 – Doelgroep

Doelgroep geeft je een paar inzichten in wie je webbezoekers zijn. Dat is tenminste als er demografische gegevens en interessecategorieën zijn gekoppeld aan je webbezoekers (die verzameld worden door o.a. cookies).

Dit is vooral handig om af te toesten of je met je website wel je ideale klanten bereikt. Als blijkt dat de statistieken hier helemaaaaaal niet overeenstemmen met de doelgroep waar jij je pijlen op richt, dan is er iets ernstigs mis natuurlijk…

 

# 5 – Acquisitie

Nog een heel handige tool is Acquisitie. Hier kan je namelijk heel precies bekijken:

  • Hoe je webbezoekers op je site terechtkomen, m.a.w. via welke kanalen (direct, social media, marketingcampagnes, …)
  • Hoe lang je webbezoekers op je site blijven
  • Of het nieuwe of terugkerende webbezoekers zijn en hoe vaak ze terugkomen
  • Wat het gemiddelde bouncepercentage is per kanaal

Dit wil je natuurlijk allemaal weten om te checken of je wel via de juiste kanalen aan het marketen bent! Want als je bijvoorbeeld goed scoort via sociale media, m.a.w. je trekt ze wel aan maar ze zijn ook meteen weer weg dan verhoogt dit je bouncepercentage en zal je website op lange termijn lager scoren in de Google zoekresultaten.

Google gaat er namelijk vanuit dat wanneer je een hoog bouncepercentage hebt, je website niet de info geeft die het belooft te geven aan potentiële webbezoekers.

 

# 6 – Gedrag

Een van de belangrijkste statistieken wat mij betreft, vind je onder Gedrag en meer specifiek onder Gedragsstroom. Je kan alweer de instellingen zelf aanpassen om andere inzichten te krijgen, maar standaard toont deze statistiek jou visueel via welke pagina’s je bezoekers op je website terechtkomen en waar ze eventueel naar doorklikken.

Het toont je daarnaast ook via welke pagina’s je bezoekers je website verlaten en dat geeft je opnieuw inzichten in de pagina’s die je moet aanpakken en verbeteren. Zeker als het je home-pagina is waar mensen op afhaken, want dat is een erg grote alarmbel voor jou! Dat wil namelijk zeggen dat je ofwel niet de juiste doelgroep aanspreekt, ofwel dat je home-pagina je bezoekers niet genoeg aanspreekt of vasthoudt om verder door te kijken op je website.

Onder Gedrag vind je ook nog een andere leuke terug, nl. Analyse op pagina. Als je hierop klikt, krijg je een overzicht van je webpagina’s met daarop vermeld (met kleuren of met percentages) waar je webbezoekers op klikken. Zeker eens proberen!

 

# 7 – Conversies

En last but not least, kan je bij Conversies bepaalde doelen instellen van activiteit op je website om te meten hoeveel bezoekers je website heeft geconverteerd tot volgers, kopers, enz.

Je kan bijvoorbeeld een doelpagina ‘Bedankt voor het downloaden’ instellen waardoor Google Analytics statistieken bijhoudt van het aantal keer deze pagina werd bereikt. Dat wordt dan in een ratio geplaatst t.o.v. het aantal webbezoekers je hebt in totaal, zodat je perfect weet hoe goed of hoe slecht je website converteert.

 

Je merkt het zelf, Google Analytics geeft je bijna alle informatie die je nodig hebt om heel precies te meten hoe goed je website voor je werkt en welke dingen je dringend moet aanpakken en verbeteren.

In alle eerlijkheid, als je nog geen Google Analytics geïnstalleerd hebt moet je dit absoluut NU DOEN! Want zonder te meten, doe je dus eigenlijk maar wat en bereik je niet (snel genoeg) de resultaten die je wil voor je onderneming.

Veel succes en meetplezier! En laat ons vooral ook weten of je deze tip nuttig vond natuurlijk… 😉

Stay Gold -xo-

 

 

Pin It on Pinterest