facebook

Een foto van jezelf op zo een mega groot reclamebord langs de weg. Zelf de hoofdrol spelen in een reclamefilmpje op TV. Een bladvullende foto van jezelf in een populair tijdschrift. Een interview op TV geven in een bekend praatprogramma. Meedoen aan een reality show?

Wat zeg je? Niets voor jou? Pech dan, je zal eraan moeten geloven.

MET DE BILLEN BLOOT

Niet persé in één van bovenstaande vormen, maar hoe je het ook draait of keert, in tijden waarin sociale media een grote rol speelt, ga je jezelf als ondernemer moeten blootgeven. Daarvoor hoef je niet eens een bekende schrijver, model of acteur te zijn. Op verschillende vlakken en manieren. Vandaag wil ik me even concentreren op die sociale media!

Het klinkt wel wat akelig dat blootgeven…En dat kan verschillende redenen hebben.
Deze zijn bij onze klanten (en onszelf off course) de revue al gepasseerd:

  • ik heb niet genoeg zelfvertrouwen
  • ik wil niet dat klanten te dicht komen
  • ik wil niet dat klanten teveel van mij te weten komen
  • ik wil persoonlijke foto’s niet delen met mijn klanten
  • ik ben beroepsmatig aan een aantal regels gebonden, en verschuil mij achter die regels om mezelf te verstoppen
  • ik heb een afkeer van foto’s van mezelf
  • ik heb een afkeer van video (vooral als er zelf opsta)
  • ik heb bang om slechte commentaren uit te lokken
  • ik ben onzeker en durf mijn eigen mening niet zo te etaleren
  • ik ben onzeker over mijn kunnen
  • ik weet zeker dat er anderen zijn die meer gespecialiseerd zijn in een bepaald thema dan ikzelf
  • ik heb een slecht zelfbeeld
  • ik vind mezelf niet mooi genoeg
  • ik praat niet mooi genoeg (video en podcast gewijs)
  • ik denk dat ik niet interessant genoeg ben

En dan heb ik nog niet eens lang moeten nadenken om deze 15 redenen hier neer te pennen, daarvoor horen we ze te vaak.

VROUWEN EN ONZEKERHEDEN

Ik vind dat eigenlijk jammer, want deze redenen komen voornamelijk uit de mond van vrouwelijke ondernemers. Die zichzelf een beetje klein houden omdat ze onzeker zijn op de één of andere manier.

Onwetendheid

Vaak komt de onzekerheid ook gewoon voort uit  onwetendheid (mensen die op je FB bedrijfspagina zitten zien heus niet alle foto’s op jou persoonlijke profiel). Dubbel jammer omdat die onwetendheid zo de wereld uit is geholpen (dat zien we héél vaak bij onze workshops en trajecten, dat mensen veel meer durven omdat ze veel meer kennis hebben vergaard).

Onzekerheid

Onzekerheid kan natuurlijk ook over jezelf gaan, je uiterlijk, je kennis of iets anders uit je persoonlijkheid. Maar laat ons eens heel eerlijk zijn, komen die onzekerheden niet van die duiveltjes die op je schouder zitten en je influisteren dat je op de één of andere manier het niet kunt/waard bent? Ik zeg niet dat die duiveltjes zo gemakkelijk zijn om te laten verdwijnen, maar misschien moeten we ze wel elimineren als het over zakelijke onderwerpen gaat? Kwestie van privé en professioneel gescheiden te houden, ofwel: zet je erover, het helpt je niet als je vooruit wilt met je zaak.

Ik ben persoonlijk ook erg onzeker als het op mijn uiterlijk aankomt. Ik sta niet graag op de foto, laat staan dat ik mezelf op een video zie. Maar ik heb een muur gebouwd. De duiveltjes komen niet over de muur als het aangaat op mijn werk. Soms ontsnapt er wel eens eentje, dat geef ik grif toe, maar meestal blijven ze braaf in de privé sfeer. Ze daar ook kwijt raken, dat is een ander paar mouwen vrees ik! 😉

BLOOT BLOTER BLOOTST

Maar wat wil ik je nu eigenlijk duidelijk maken? Dat jezelf blootgeven noodzakelijk is. En wel om deze ene grote reden: PERSOONLIJK WERKT.

Meer gaan verdienen? Een grotere omzet? Extra klanten binnenhalen? Vooruit gaan met je zaak? Groeien? Serieus genomen worden? Jezelf beschouwen als een echte zaakvoerder? Aan je omgeving laten zien dat je een vrouw met ballen bent?

Dan is de kans héél groot dat je dat kan bereiken door sociale media in te zetten. En op die sociale media bouw je een publiek van trouwe volgers op. Mensen die in je geloven, die in het rijtje horen van je eigen ideale klanten, mensen die je interessant vinden, die graag willen horen wat je te zeggen hebt. Mensen die kopen van mensen. Ze willen weten wie jij bent (en je eventuele medewerkers). Ze willen zich met je verbonden voelen. Je echtheid voelen.

PERSOONLIJK WERKT

En dat kan alleen maar als je jezelf gaat blootgeven. Daarom niet helemaal (een naaktfoto van jezelf is EROVER haha), maar toch wel een beetje. Denk even op voorhand na hoe ver je wilt gaan, waar je grenzen liggen en wat je precies wel of niet wilt blootgeven.

Misschien houdt dat zelfs in dat je eigen persoonlijke FB profiel niet langer meer zo persoonlijk is maar ook daar zijn oplossingen voor (maak bvb. een besloten groep van je beste vrienden en familie en deel daarin foto’s die enkel door hun kunnen bekeken worden).  En ja, je hebt hiervoor wat kennis nodig maar ook dat is zeker niet onoverkomelijk.

We kunnen bovenstaand trouwens allemaal netjes bevestigen met cijfertjes en co. Daarover vertelden we al meer in onze video van deze week (te vinden op onze Facebook pagina).

Als je advies nodig hebt of kennis, dan weet je ons te vinden hé! 😉

 

Pin It on Pinterest