Je gaat een nieuwe website installeren, hoe leuk! En best spannend! Als je bent zoals ik, kan je niet wachten om ermee aan het werk te gaan en het resultaat te zien.

En je wil bovenal natuurlijk dat het resultaat heel erg mooi en aantrekkelijk is voor je publiek. Je gaat dus op zoek naar voorbeelden van wat je goed vindt en wat helemaal niet. Je kiest beeldmateriaal, je zet een designer aan het werk om een logo en/of huisstijl voor jou te ontwikkelen. Enfin, je weet het nu al: het zal heel erg mooi worden allemaal!

Mjaaaa… even halt houden misschien. Want als je niet oppast, stap je nu in een diepe valkuil waar je achteraf moeilijk nog uitgeraakt.

Hou je vast, want hier komt de stelling van de dag:

Design is altijd ondergeschikt aan de primaire doelstelling van je website.

Met andere woorden: hoe je website eruit ziet, is veel minder belangrijk dan wat je site voor jou doet. Dat is, toch als je er een business van wil maken. Want, wat ben je met een mooie website, als die niet je marketing en business strategie kan ondersteunen

Hoe bepaal je dan wel het design van je website met het oog op je business?

# 1 – Bepaal duidelijk wat je doet (product/dienst)

Ik hoor je nu denken: “Komaan, Valerie, maar dat is toch evident? Ik weet toch al wat ik doe?”

Wel, als dat echt zo is: Proficiat!

Maar vaak, zeker voor beginnende ondernemers, is dat nog niet helemaal helder. Velen willen namelijk ALLES doen en hebben toch wat angst om een bepaalde focus te leggen. Want stel je voor dat je niet alles aanbiedt wat je in huis hebt, dan verlies je toch business?

Fout! Het is zoveel makkelijker om je product/dienst verkocht te krijgen aan de juiste prijs als je durft te focussen. Potentiële klanten hebben trouwens meer vertrouwen in specialisten dan in generalisten (lijkt mij logisch).

En hoe meer focus, hoe meer klanten en producten/diensten je verkoopt. Trust me! I’ve been there!

 

# 2 – Definieer je doelgroep

Zoals het moeilijk is om te focussen op wat je doet, blijkt het ook bijzonder moeilijk om te bepalen voor wie je het doet.

Ik denk zelfs dat de reden waarom dit moeilijk is, is omdat ondernemers net vanalles voor iedereen willen doen. Een beetje zoals de kip en het ei misschien nu ik erover nadenk.

Prima als je veel tijd hebt en niet gehaast bent om je business snel te doen groeien en bloeien! Maar als je vooruit wil, zal je keuzes moeten maken.

In de Doe-het-zelf Tip “3 Tips om de aandacht van je online bezoekers te vergroten” geef ik je uitgebreid tips over hoe je ideale doelgroep bepaalt trouwens.

Waarom is dit belangrijk? Als je een gerichte marketing strategie wil uitwerken, dan zal je exact moeten weten wat je doelgroep wil, waar ze mee worstelen en welke taal ze spreken. Je kan daarom onmogelijk op dezelfde website meerdere, verschillende, doelgroepen aanspreken.

 

# 3 – Bedenk wat je verwacht van je webbezoekers

Als je # 1 en # 2 duidelijk hebt, dan is het tijd om na te denken over wat je nu precies verwacht van je webbezoekers.

Het is namelijk de bedoeling dat wanneer je bezoekers aantrekt, ze een bepaalde actie ondernemen op je website. Dat is bijvoorbeeld intekenen op je mailinglijst naar aanleiding van je gratis aanbod, of meteen een product of dienst kopen.

In elk geval, wil je dat ze voldoende tijd op je website spenderen zodat ze jou en jouw business leren kennen én dat ze hun gegevens voor je achterlaten zodat je later opnieuw met hen in gesprek kan komen (bijvoorbeeld bij een e-mail campagne).

Maar, zoals je intussen weet als je mijn Doe-het-zelf Tips leest: online people are lazy! Ze zijn lui in die zin dat ze eigenlijk zelf niet willen nadenken over hoe ze op je site moeten navigeren en wat ze moeten doen. Je moet het daarom echt makkelijk maken en voldoende aanwijzigingen en richtlijnen geven.

Dit lukt echter wel alleen als je ook hier durft te focussen. Want door 10 verschillende mogelijke acties op je home-pagina te zetten, haakt je bezoeker alweer meteen af of komt hij/zij toch niet op die pagina uit die jij nou net voor ogen had.

Bedenk dus goed, beginnend vanop je home-pagina’, welke kliks je van je bezoekers verwacht en zet die vooral in de kijker (liefst met zo min mogelijk afleiding errond). Maak een keer een ‘flow chart’ op met start en einde van een ideaal webbezoek en werk daar naartoe.

 

Pas als je dit allemaal weet, ben je klaar om na te denken over hoe je dit alles in de praktijk op je website kan toveren én hoe je (grafische) design je daarbij kan ondersteunen. Dus niet omgekeerd…

En wil je achteraf weten of je strategie werkt? Check dan zeker je Google Analytics en pas aan waar het nodig is. Dat is hoe het werkt, voor elke bloeiende business.

Had je wat aan deze tip? Laat het mij dan even weten!

Veel succes,

Valerie

 

Pin It on Pinterest