facebook

Bij Touch of Gold zijn jullie het al gewoon dat we graag helpen met concrete tips en tricks. We helpen jullie je online communicatie efficiënt en vooral perfect op maat van jouw doelgroep te maken. In een vorige blog kregen jullie al technische tips om die foto’s te maken die jouw potentiële klanten aanspreken. Vandaag gaan we weer een stapje verder in het zelf maken van jullie beelden. Van onze klanten horen we vaak: ‘Ik doe mijn job met zoveel passie, maar hoe kan ik dat overbrengen in beelden? ‘

Niet iedereen heeft immers de ideale omstandigheden, materialen om mooie foto’s te maken.

Hét geheim om efficiënt een foto voorraad op te bouwen is dit: 

Probeer momenten te groeperen en op verschillende momenten te posten. 

Of hoe dacht je dat bijvoorbeeld modeblogs soms tot 2x/dag nieuwe posts de wereld insturen en dat ook nog kunnen volhouden ☺

Iemand met een lifestyle blog kan bijvoorbeeld een shoot organiseren op het strand met volgende foto’s als resultaat:

  • overzicht/uitzicht van het strand
  • blauwe luchten, witte wolkjes
  • het boek dat je aan het lezen bent
  • met wie je er bent
  • wat je er zo leuk aan vindt

In een mum van tijd kan je er 5 à 6 foto’s maken met je GSM. Eentje post je onmiddellijk en de rest bewaar je om op een ander moment te posten.

Aan het werk!

Neem alvast pen en papier bij de hand om zelf jouw ideeën te noteren terwijl je onze tips leest.

Verkoop je dienst of product?

Het maakt niet uit! Je denkt misschien dat iemand die een product verkoopt het makkelijker heeft om aan foto’s te komen maar laat je er niet door tegenhouden.

Als je een product verkoopt zijn dit onze tips:

  • Vaak hebben jouw leveranciers professionele foto’s van hun producten. Vraag bij hen na of jij die ook mag gebruiken.
  • Je kan je klanten aanmoedigen om zelf posts te plaatsen met een product van jou. Jij kan dan de goede reclame reposten.
  • Zelf foto’s nemen van je producten in een mooie omgeving (voldoende daglicht, geen harde schaduwen etc)
  • Je kan foto’s nemen van werk achter de schermen. Bv een nieuwe levering waarvan je de dozen aan het uitpakken bent.
  • Zowel close-up foto’s als algemene foto’s van het product.
  • Heb oog voor speciale kenmerken van je product bv de afwerking

Praktijkvoorbeeld:

Je bent fietsenmaker en verkoopt ook fietsen.

Dit zou een ‘playlist’ kunnen zijn voor jouw fotoshoot:

  • foto van nieuw binnengekomen fiets
  • foto’s van sprekende details
  • foto’s van een testrit met de fiets
  • foto van een tevreden klant met de fiets na de aankoop
  • foto van de fiets in de werkplaats waar de fiets speciaal op maat van de klant wordt afgesteld
  • adviseer welke sportdrank/reep ideaal is voor fietsers
  • foto van attributen die niet kunnen ontbreken op een fietstocht bv nieuw bandje, fietspompje etc.

Is jouw activiteit niet gebonden aan een product?

In plaats van veel te lang te twijfelen schrijf je de verschillende activiteiten op die een werkdag van jou typeren.  Dat is je vertrekpunt.  Beperk je niet, alle mogelijke aspecten kunnen aan bod komen.

  • foto van jouw bureau waar je dagdagelijks werkt
  • ideaal moment om met dat nieuwe schriftje te pronken
  • die quote waar je elke dag naar kijkt en je instant happy van wordt.
  • Een gesprek met een klant wiens verhaal je misschien in beeld mag brengen bv. een voor en na voor een kapster, pedicure etc.
  • Studeren: iedereen schoolt zich bij. Laat zien aan jouw klanten hoe je dat doet en waarom je het belangrijk vindt. Neem een foto van een klaslokaal of een boek dat je net gekocht hebt.
  • Een foto van hoe jij je ontspant en waar je nieuwe energie uit put
  • Foto van een ontmoeting met andere collega’s.

Ideeën te over om zelf te zorgen voor je foto’s. Je moet er alleen even voor gaan zitten en je ideeën neerpennen.

Het uiteindelijke plan voor je foto’s is samen te vatten in 4 punten:

  1. Lijst met ideeën
  2. Als je attributen nodig hebt, plan wanneer en hoe je ze zal bekomen
  3. Wanneer worden ze gefotografeerd
  4. Maak een lijst wanneer ze gedeeld worden

En last but not least: Hoe meer je plant, hoe minder je twijfelt!

Heel veel succes en bij vragen, we horen het graag!

Stay Gold -xo-

Katrien

Pin It on Pinterest