facebook

Ik ben net terug van een zakenreis. Voor een grotere klant mocht ik namelijk twee weken in San Francisco (je weet wel… Silicon Valley) verblijven. Dat was voor een groot bedrijf natuurlijk, voor een groot project ook…

Ik maak er niet veel meer van, want intussen was het de 9de keer dat ik dat deed. Ik weet het: als je niet zo vaak professioneel reist, dan lijkt het heel wat (en in het begin was het voor mij ook echt wel spannend), maar na een aantal keer hoop je stiekem dat de 2 weken snel om zijn… Erg eigenlijk, nu ik het zo neerschrijf besef ik wat een luxeprobleem dat is. Ik ben uiteraard erg dankbaar dat ik het mag doen!

Ik wilde zo graag met jullie mijn reiservaringen delen, maar dat gevoel overviel me weer: ik durfde eigenlijk niet…

Ik durfde niet “en public” laten zien in welke luxe ik mocht reizen. Ik durfde niet te laten zien hoe goed mijn zaakje geregeld is, hoe ik van de crème de la crème mocht genieten, inclusief Business Lounges, champagne en chique hotelkamers. Zelfs terwijl ik het schrijf, voel ik lichte schroom opkomen…

En ik ben hierin niet alleen, want ook onze klanten hebben er soms last van. Het is blijkbaar iets menselijks, of moet ik zeggen vrouwelijks. Alsof we ons constant moeten verantwoorden voor ons succes. Alsof we het niet echt verdienen om succesvol te zijn.

Het heeft wel gevolgen…

Het vertaalt zich ook vaak in hoe we ons aanbod voorstellen en de manier waarop we klanten proberen aantrekken.

We zijn gewoon veel en veel te bescheiden en durven ons bijna niet als “expert” te profileren (Wat? Ik? Expert?). Want wie weet wat ze wel niet over ons zullen zeggen. Je kan je toch niet beter voordoen dan je bent? En ben je het wel waard om betaald te worden voor wat je doet?

Herkenbaar? Daar moeten we van af!!

Telkens dat vreemde gevoel weer de kop op steekt, neem dan even afstand en volg deze tips:

# 1 – Bedenk bij alles wat je doet of van plan bent of je wel genoeg in de verf zet wat je doet en welk resultaat je biedt.

Best moeilijk! We onderschatten onszelf zo makkelijk. Bovendien moet je altijd bedenken dat anderen niet per sé weten wat er in jouw hoofd aan informatie zit. Ze kunnen het niet raden, dus je moet expliciet zijn.

En doe er dan nog maar een schepje bovenop. Pas op: niet liegen of overdrijven, gewoon ronduit durven zeggen wat het in werkelijkheid is.

Zonder schroom! Je bent het waard!

# 2 – Durf jezelf te zien als de CEO van jouw bedrijf, als de expert, als de persoon die de touwtjes in handen heeft.

Vertrouw in jezelf en jouw kunnen. Dat straal je uit en geeft vertrouwen aan anderen om met jou samen te werken.

Elke CEO is trouwens ooit “ergens” begonnen, ook de meest succesvolle.

Luister, ik zeg niet dat je CEO op je visitekaartjes moet gaan schrijven. Het gaat er alleen om dat je zelf echt gelooft dat je een CEO functie inneemt. Dat wat jij doet echt van belang is, dat het niet zomaar een hobby is maar een ernstig bedrijf.

# 3 – Durf echt zichtbaar te zijn, ook tegenover mensen die je niet kent. 

Het is de enige manier om successen te kunnen boeken. Beangstigend, ik weet het. Maar er is maar één manier om erover te geraken en dat is door het gewoon te doen. De pleister er in één ruk af 🙂

Er zijn verschillende manieren om zichtbaar te zijn: via sociale media, je website, op netwerk events, beurzen, … Gebruik zoveel mogelijk kanalen (wel diegene die bij jou en je klanten passen) om je verhaal te vertellen en je aanbod voor te stellen.

Vertel ook aan zoveel mogelijk mensen in je directe omgeving wat je doet. Als je het gewoon wordt erover te vertellen, gaat het daarna echt vanzelf.

 

Wat ga jij doen de komende week om jouw bedrijf zichtbaar te maken en je successen te tonen? Laat een reactie na en vertel het ons. Wij zijn benieuwd naar hoe jij het aanpakt.

Stay Gold -xo-

Pin It on Pinterest