facebook

Eén van de vragen die mij klanten mij het vaakst stellen eens hun website klaar is en live gepubliceerd werd (en meestal komt de vraag de dag erna) is: “Valerie, ik vind mij website niet terug in Google als ik zoek. Hoe komt dat en kan je dat veranderen?“.

En dan verschijnt er meestal een klein lachje op mijn gezicht, want het antwoord is nogal simpel eigenlijk 😉

De hoofdregel is namelijk dat je er NIKS, maar dan ook NIKS aan kan helpen dat het “Google-monster” tijd neemt om nieuwe websites door te nemen en te bepalen hoe en wanneer ze geïndexeerd zullen worden. Geduld hebben is hier de boodschap.

Maar uiteraard kan je wel een aantal dingen doen om ervoor te zorgen dat het makkelijker wordt voor Google om je website te scannen, waardoor het proces wat versneld wordt (misschien). Ik schreef er al eerder een Doe-het-zelf Tip over, maar ik geef je graag nog eens 5 extra tips!

 

Tip # 1 – Gebruik een SEO plugin

SEO of Search Engine Optimization instellen op je website is natuurlijk het meest voor de hand liggend om ervoor te zorgen dat je site goed en snel geïndexeerd wordt.

Dé nummer 1 plugin die je hiervoor in WordPress kan gebruiken is WordPress SEO by Yoast.

Yoast

 

 

Nadat je deze plugin geïnstalleerd hebt, verschijnt er in elk Bericht en op elke Pagina in je WordPress back end een onderdeel waar je je SEO instellingen kan ingeven om zo optimaal mogelijk gebruik te maken van zoekwoorden, titels en metabeschrijvingen.

Dan komt het er natuurlijk alleen nog op aan om de functie juist te gebruiken.

Bekijk even het voorbeeld hieronder:

SEO voorbeeld

 

 

Er bestaat nogal wat verwarring over de ‘zoektermen‘ en hoe je ze gebruikt. Google gaat namelijk zoeken of het zoekwoord dat je ingeeft ook werkelijk klopt bij de inhoud van je bericht of pagina. Dat wil zeggen dat o.a.:

  • Het zoekwoord best voorkomt in de titels en url van je pagina, in de inhoud van je pagina én in de metabeschrijving.
  • Het zoekwoord niet te vaak hetzelfde mag zijn binnen je website. Gebruik dus niet voor elke pagina en voor elk bericht hetzelfde.
  • In de inhoud van je pagina komt het zoekwoord liefst meer dan 1 keer voor én is er ook andere aan dat zoekwoord gerelateerde inhoud te vinden.
  • De afbeeldingen die je gebruikt op je pagina of bericht zijn gelinkt aan je zoekterm (zie punt 2 voor meer informatie).

Het tabje ‘Pagina Analyse‘ helpt alvast om je hierbij te begeleiden en tips te geven.

Het heeft hoegenaamd GEEN enkele zin om, zoals het vroeger wel eens gebruikt werd, algemene zoekwoorden in te geven voor je website om alle mogelijke categorieën af te dekken.

Want Google is door de jaren heen intelligenter geworden en bovendien ook strenger: het gebruik van irrelevante zoekwoorden wordt afgestraft en je site wordt lager in de zoekresultaten geplaatst.

 

Tip # 2 – Stel “Alt”-tags in voor je afbeeldingen

Een tweede en eenvoudige tip om je zoekresultaten te verbeteren, is het instellen van Alt-tags voor je afbeeldingen.

“Alt” staat voor “alternative” oftewel: dit is de tekst-versie van de afbeelding die door Google gelezen wordt. M.a.w. de machine die achter Google zit (i.e. het algoritme), kan geen afbeeldingen “lezen” maar wél de Alt-tag die je eraan koppelt. Dus, als je dit goed gebruikt helpt dit ook alweer een handje.

Hoe stel je dit in? Telkens je een afbeelding oplaadt of invoegt in een pagina/bericht, zie je rechts van je scherm de Bijlagedetails zoals hieronder.

Daar vul je onder alt-tekst de correcte beschrijving in.

Alt-tag

 

 

Tip # 3 – Zorg regelmatig voor nieuwe en relevante inhoud

Dynamiek op je website en het regelmatig aanvoeren van nieuwe en relevante inhoud op je website is ook een heel belangrijk criterium voor Google voor je zoekresultaten-score.

Betekent dit dan dat je om de haverklap de volledige inhoud van je website moet vernieuwen?? Nee, uiteraard niet!

Je kan dit bereiken met bijvoorbeeld je blogberichten. Dit is echt dé ideale manier om 1/je web-bezoekers tevreden te stellen en 2/dynamiek op je site te verzekeren.

Ik schreef er al eerder over, maar mocht je het nog steeds niet doen, dan is het echt wel NU het moment om ermee te beginnen. Allez, hop!

 

Tip # 4 – Genereer verkeer naar je website

Als niemand geneigd is om je website te bezoeken, “then there must be something wrong” of althans toch volgens Google.

Je moet er dus voor zorgen dat je web-verkeer genereert naar je website! En dat kan je, opnieuw, doen door bijvoorbeeld blogberichten te verspreiden via verschillende kanalen.

Wanneer je een nieuw bericht geschreven hebt, verstuur het dan naar je mailinglijst, maar publiceer het ook je sociale media profielen bijvoorbeeld.

Een truukje dat altijd helpt, is om je blogberichten ook te publiceren op Google+. Omdat, uiteraard, het Google is en daardoor een van de eerste kanalen is dat opgepikt wordt. En je hoeft niet eens echt actief te zijn op Google+ hoor. Gewoon een bedrijfspagina hebben is meer dan genoeg.

Een tweede manier om verkeer naar jouw site te genereren is ervoor te zorgen dat er links naar jouw website staan op andere websites die zelf ook goed scoren in de zoekresultaten. Zo plaats ik bijvoorbeeld een link naar de nieuwe websites van mijn klanten op mijn site en is het leuk af en toe te zien dat anderen ook naar mijn site verwijzen in hun blogs e.d.

 

Tip # 5 – Maak gebruik van interne links op je website

En tot slot een laatste tip: zorg dat je in je berichten en pagina’s links plaatst naar andere berichten of pagina’s op je website.

Opnieuw is het een manier voor Google om te verifiëren dat de content die je aanbiedt met elkaar in verband staat en dus relevant is voor je web-bezoekers.

Bovendien is het nog eenvoudig te realiseren ook, dus een kleine moeite met een niet te verwaarlozen waarde!

 

Ziezo, ik hoop jou hiermee een eind op weg geholpen te hebben en een aantal dingen te hebben verduidelijkt.

Veel succes!

Stay Gold -xo-

Pin It on Pinterest