In de periode waarin de particulieren verkopen zouden moeten lopen als een trein met de feestdagen voor de deur, hoorden we vorige week toch nog een aantal webshop-eigenaars zeggen dat ze het zo moeilijk vinden om opgemerkt te worden en er “uit te springen”.

Dit zijn natuurlijk dé momenten bij uitstek waarop je kan evalueren of je je eigenlijk wel genoeg zichtbaar bent voor je potentiële klanten en waarop je eens kan onderzoeken wat je nog beter zou kunnen doen.

Want het is natuurlijk helemaal waar: je kan als “kleine” handelaar of ondernemer gewoon niet concurreren tegen de grote. Denk maar bijvoorbeeld aan de Zalando’s van deze wereld. Tenzij je natuurlijk de ambitie hebt om ook een Zalando te worden (maar dat lijkt me heel onverstandig tenzij je écht iets speciaals te bieden hebt en hééééééééél veeeeeeeeel geld hebt om erin te investeren).

Veel handiger is het om net het feit dat je een kleinere speler bent uit te spelen bij het publiek dat daarin interesse heeft.

Het is toch wel een trend, dat mensen veel sneller kopen bij een lokale handelaar dan bij de grote. Maar nog eens, dan moet je er wel voor zorgen dat het de moeite waard is. Je moet natuurlijk niet proberen om gewoon dezelfde producten te gaan verkopen als de groten, dat heeft geen zin.

Maar HOE doe je dat dan wel, vraag je nu? Hoe zorg je ervoor dat je geen echte “concurrenten” meer hebt?

In het geval van een webshop of als je een website hebt die je inzet om je verkopen te stimuleren, dan moet je er in de eerste plaats voor zorgen dat die helemaal op punt staan. Zorg ervoor dat alle verplichte vermeldingen er zijn, dat je algemene voorwaarden duidelijk zichtbaar zijn, dat mensen perfect weten wie jij bent en dat je bedrijf legitiem is. Maar dat is alleen het technische verhaal…

Je springt er vooral bovenuit door jouw eigen verhaal naar voor te brengen: waarom doe je wat je doet en wat maakt jouw winkel/webshop dan zo speciaal? Want als je vanuit jouw verhaal vertrekt, dan ben je sowieso uniek. Niemand anders heeft hetzelfde persoonlijke verhaal en dezelfde persoonlijke redenen om te doen wat jij doet.

Daarna ga je heel precies op zoek naar de groep potentiële klanten die op zoek zijn naar wat jij aanbiedt.

Als je weet wie dat zijn, dan weet je ook: hoe oud ze zijn, of ze getrouwd of single zijn, hoeveel ze ongeveer per jaar verdienen, waar ze wonen, wat ze belangrijk vinden in het leven, wat hun normen en waarden zijn, waar ze dus geld aan willen geven en waar ze helemaal niet van houden, …

Als je die dingen allemaal weet, denk dan even na over hoe je die groep van mensen het beste aanspreekt en via welke kanalen. Waarin zijn ze geïnteresseerd? Welke berichten zouden ze bijvoorbeeld absoluut direct willen delen met hun eigen netwerk van vrienden en volgers?

Even een voorbeeld om het te verduidelijken:

Veerle heeft een webshop met kleding en accessoires voor vrouwen. Niks speciaals als ik het je zo vertel he?

Maar wacht: Veerle’s webshop is heel specifiek gericht op dertigers die single zijn en daar heel happy mee zijn. Die niks liever willen dan volop genieten van hun vrijheid, af en toe een spannende “one night stand” hebben, een creatieve job hebben en geld genoeg om te kopen wat echt bij hen past.

Ze heeft dan ook collecties die dat publiek heel erg aanspreken, waarvan ze wéét dat ze het willen kopen en dragen. Bovendien zijn het collecties die je niet zomaar courant in andere winkels vindt.

Zie je ondertussen voor je wie Veerle’s klanten zijn? Kan je je er iemand bij voorstellen?

Veerle weet tot in de puntjes waar haar klanten in geïnteresseerd zijn en kan daar perfect op inspelen in onder andere haar sociale media berichten.

Ze deelt foto’s van hippe feestjes waar ze zelf naartoe gaat, in de kleding en met de accessoires die ze verkoopt. Ze deelt foto’s over haar eigen creatieve processen bij het kiezen van nieuwe collecties. Ze organiseert 2 keer per jaar een drink in een hippe wijnbar voor haar klanten en potentiële klanten waar ze haar collectie op voorstelt.

De mogelijkheden die ze heeft om dingen te doen en te communiceren zijn eindeloos, want ze weet exact voor wie ze het doet.

En haar spullen verkopen als een trein!

Als je dus vastloopt op HOE je je bedrijf op de rails kan zetten, start dan ook met heel duidelijk te bepalen VOOR WIE je het doet en WAAROM. De rest komt vanzelf!

Stay Gold -xo-

PS: Wil je graag door ons op weg geholpen worden? Kijk eens naar ons Essentials Traject en contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek.

Pin It on Pinterest