Als je ons volgt, dan weet je al dat ik net terug ben van een prachtige trip naar het verre Australië. Wat een fantastisch land! De mensen zijn er echt anders, veel losser en opener, de natuur is ongelooflijk mooi en de stranden om bij weg te dromen.. (Je ziet het prestigieuze Manly Beach op de foto). En dan mocht ik ook nog eens van heel dichtbij het huwelijk meemaken van één van mijn beste vriendinnen ginder.

Ik heb er enorm van genoten en ik heb al besloten dat ik ooit nog eens terug ga, want je komt natuurlijk altijd tijd te kort.

Maar, wanneer ik op vakantie ben en zeker wanneer ik terug naar huis kom, gebeurt er altijd iets met mij. Ik krijg dan altijd een vreemd gevoel in mijn buik. Dat gevoel dat me zegt dat er iets moet veranderen.

Pas op, ik ben heeeeeel gelukkig en noem mezelf een echt zondagskind. Ik heb gewoon altijd geluk, alles komt altijd goed en een tegenslag wordt altijd gecountered met een positief iets. Happy me dus!

Maar toch, gedurende het jaar ga ik over op een soort van automatische piloot. We krijgen meer klanten, dat is leuk, maar dat betekent ook dat we na een tijdje veel meer bezig zijn met werken met onze klanten en veel te weinig met werken aan Touch of Gold. Gewoon omdat we geen tijd hebben om daar aan te werken, omdat het te druk is. Met als gevolg dat we niet groeien en “gewoon” stabiel blijven. Op zich is daar niks mis mee, maar mijn ambitie ligt toch hoger dan gewoon stabiel.

Ik wil namelijk nog zoveel meer doen met Touch of Gold, nog zoveel dingen voor onze klanten bedenken. We hebben nog zo veel plannen!

Daar gaan we dus iets aan doen. Dit is onze strategie:

Stap # 1 is extra ondersteuning in huis halen om onze klanten te servicen

Check! Vrijdag zitten we samen met onze nieuwste team-aanwinst (we vertellen er later meer over). Heel scary trouwens, want 1/ dat betekent dat we haar wel werk moeten kunnen geven en 2/ het kost uiteraard ook een deel van onze omzet.

Maar we zijn er uit, we hebben dit nodig. Geen groei zonder investering. Daar is geen discussie over mogelijk. Groeien kost geld, punt.

Stap # 2 is onze sales en marketingstrategie herbekijken

Om te kunnen groeien, moeten we onze sales en marketingstrategie updaten. Niet dat ze niet goed werkte tot nu toe, integendeel, maar alles evolueert heel erg snel en je moet gewoon constant evalueren wat werkt en wat beter kan.

We gaan bekijken hoe we nog sneller op de bal kunnen spelen door sociale media in te zetten, hoe we Facebook Live gaan gebruiken voor onze klanten en volgers, hoe we ons aanbod nog beter in de markt kunnen zetten, op welke momenten we marketing-acties moeten inplannen, enz.

Dus binnen twee weken zitten we met het team samen om de komende jaarplanning uit te werken volgens een heel simpel model:

  • Start met het plannen van belangrijke events/gebeurtenissen voor het komende jaar op een groot blad papier verdeeld in 12 vakken (van januari tot december). Daar komen ook de periodes in waarin we niet gaan werken en dus vakantie nemen (minstens even belangrijk als plannen wanneer je wel zal werken!).
  • Daarna plan je rond elk event of elke gebeurtenis exact welke taken er aan gelinkt moeten worden om alles tot een goed einde te brengen.
  • Dat volg je ten slotte wekelijks op, zodat je elke week exact weet wie/wat moet doen en hoeveel tijd ervoor nodig is.

Stap # 3 is lange-termijn denken en volhouden!

Dat is het moeilijkste van het hele verhaal… Want het is heel erg verleidelijk om tussendoor telkens vanalles te willen veranderen, zeker als je het idee krijgt dat het allemaal niet snel genoeg gaat. Ik noem het “ondernemers-ADHD” en heb er zelf veel last van 🙂

Het belangrijkste is dus om je strategie goed uit te denken, zodat je er zeker van kan zijn dat het zal werken en je daar dus niet moet van wakker liggen of over twijfelen. En dan is het gewoon blijven gaan en volhouden tot je het gewenste resultaat krijgt.

Dat wij een team hebben, helpt zeker. Want zo kunnen we elkaar herinneren aan wat we afgesproken hadden en kunnen we ook niet zomaar vanalles beginnen veranderen zonder met elkaar te overleggen.

Dat gaan we dus de komende weken doen 🙂 Vakantie nemen heeft dus grote gevolgen voor mij en voor Touch of Gold.

Ik ben benieuwd naar hoe jij dat ervaart en aanpakt? Heb jij iemand in je omgeving die jou helpt om je strategie uit te werken en je eraan te houden?

Laat het ons weten!

Stay Gold -xo-

Pin It on Pinterest