Mannekes, nu moet ik toch eens mijn hart luchten, want ik verdraag het echt niet meer. De wereld is om zeep! Het is niet meer te doen: miserie hier, miserie daar, slecht nieuws op slecht nieuws, het is een en al dikke shit!
Bon, zo lijkt het toch. Je kan geen nieuwsbericht meer lezen of het gaat over recessie, onbetaalbaar hoge energiefacturen, conflicten en oorlog, nakende besparingen en ontslagen, de klimaatcrisis, …
Ik kon er me tot voor kort ook ernstig zorgen in maken, in al dat slecht nieuws. Ik lag er soms letterlijk ‘s nachts van wakker. Want, oeioei, wat komt er allemaal op ons af. Tot ik er echt genoeg van had.
Want ik zou niet mezelf zijn als ik alle shit niet eens op een hoop zou gooien en er orde in zou beginnen scheppen. Ik deel graag mijn conclusie en het zal je verbazen, maar ik werd er zowaar optimistisch en zelfs vrolijk van!
Kijk, we zijn de wereld al een aantal jaar, zeg maar sinds het begin van de 20ste eeuw, naar de vaantjes aan het helpen. We wilden altijd meer, makkelijker, goedkoper en sneller. Guess what, we kregen het nog ook. Het kapitalisme en globalisme tierden welig, we leefden in termen van overvloed, we hadden letterlijk alles, alles ging schijnbaar fantastisch goed.
Tot het plots niet meer goed ging en we nu alleen nog horen over miserie hier, miserie daar, slecht nieuws op slecht nieuws, een en al shit…
Maar eerlijk gezegd? Het werd hoog tijd.
We staan voor grote veranderingen in onze moderne wereld. En nee, het wordt nooit meer zoals ervoor. Gelukkig maar. We gaan wel naar een nieuw normaal (tiens, waar hebben we dat nog gehoord onlangs?).
Tijd voor een reset, orde scheppen in de chaos, back to basics. We zullen onze manier van leven en consumeren dringend moeten veranderen en het klinkt misschien cliché maar we moeten ook veel bewuster leven en geld uitgeven. Het is toch niet normaal dat je vandaag een prul van een halve euro bestelt in China en dat het morgen aan je deur wordt geleverd? Komaan, mensen, waar zijn we dan eigenlijk mee bezig?
Grote speeches en betogingen om iedereen te overtuigen, zullen deze keer niet nodig zijn. We zullen het vanzelf ook wel gaan doen, omdat lange termijn en kwaliteits-denken de enige manier is om te overleven en om goed te leven, om zorg te dragen voor onze mensheid en onze planeet.
“Amai, Valerie, uw blogs zijn meestal een stuk plezanter…” 🙂 Sorry, volgende keer maak ik het terug om mee te lachen… 😉
Nee, serieus, ik wilde het hier over hebben omdat al die verandering waar we voor staan, niks is om ons zorgen over te maken. Het is eigenlijk echt alleen maar positief, alleen moeten we er zo leren naar kijken en al dat slecht nieuws gedoe proberen te negeren (niet gemakkelijk, ik weet het).
Ook voor jou als ondernemer is het een positief verhaal, als je mee op de kar springt tenminste. Er ligt voor jou nu een zee aan opportuniteiten om de verandering mee te creëren door in te spelen op de nieuwe realiteit. De rekeningen van je klanten zijn heus niet leeg. Er wordt nog altijd heel veel geld uitgegeven, maar consumenten zijn nu veel selectiever geworden en kiezen nu al bewuster (voilà, daar heb je het al, ‘t gaat vanzelf).
Wat kan jij doen als ondernemer? Stap uit de “rat race” en blijf zo ver mogelijk weg van het pure commerciële. Ga voor kwaliteit en speel in op de specifieke behoeften van jouw klanten. Ga dus niet mee in prijsverlagingen, kortingen en ander geks. Ga wél voor hoge kwaliteit, oprechte aandacht voor je klanten, een onweerstaanbaar goeie service, duurzaamheid, geef iets terug of draag iets bij aan de maatschappij, …
De nieuwe realiteit is met andere woorden uitgesproken “Feelgood” 🙂 dus je weet waar je moet zijn als je wil sparren of hulp nodig hebt. Of als je zelf ook aan je reset wil werken.
Ik ben erg benieuwd hoe jij hier tegenover staat. Je mag me altijd je reactie sturen door op dit bericht te antwoorden.
Ik ben er in elk geval 100% klaar voor! Let’s do this!