Onlangs raakte ik aan de praat met één van onze buren. Leuke man, beetje pech gehad, maar geeft de moed niet op en is helemaal klaar om iets nieuws te starten. Chapeau!

Het idee is om een nieuw product te lanceren. Eentje waar heel veel mensen baat bij zouden kunnen hebben en dat hen veel miserie zou kunnen besparen. Klinkt geweldig!

Slechts één “probleem”: de investeerders willen zéker zijn dat het écht goed zou verkopen voor ze er geld in steken. Logisch natuurlijk, hoe zou je zelf zijn.

Maar hoe zorg je er nu voor dat je product of dienst, waar je zelf zo van overtuigd bent, ook meteen goed gelanceerd is?

Gewoon je aanbod online gooien (ook al is je website heel mooi en professioneel), zal niet genoeg zijn.

En je wil toch niet al je tijd en energie steken in iets waar eigenlijk niemand op zit te wachten?

Hieronder vind je 4 eenvoudige acties, die bovendien helemaal geen geld kosten (integendeel, ze besparen je geld!), die je al een goeie garantie geven op een succesvolle lancering:

# 1 – Bepaal je aanbod en je doelpubliek

Bepaal heel precies WIE je wil bereiken en WAAROM. Denk goed na over welke WAARDE je wil bieden.

Graaf even heel diep om te ontdekken welke diepste BEHOEFTE je wil invullen bij je ideale klant.

Dit is eigenlijk de basis van de basis voor elke ondernemer. Ik durf bijna te zeggen dat dit hét allerbelangrijkste is voor alles wat je verder gaat doen met je onderneming.

Als je hierbij nog wat extra ondersteuning kan gebruiken, of je weet niet precies hoe je hieraan begint, kan je hier onze handige checklist downloaden.

[et_bloom_inline optin_id=”optin_8″]

# 2 – Vraag feedback

Een van de makkelijkste manieren om te ontdekken of je aanbod zal aanslaan bij je doelpubliek is… het hen te vragen!

Ga in je directe omgeving eens na of er ideale potentiële klanten tussen zitten en praat even met hen. Leg hen uit wat je aanbod zou zijn (zoals je het ook aan een echte potentiële klant zou vertellen) en vraag hen eens of zij er interesse in zouden hebben.

Probeer dit uit bij minstens 5 verschillende personen en vraag eerlijke feedback. Dat betekent dat je er best mensen uit kiest die geen te grote emotionele band met jou hebben (zoals je partner, kinderen, ouders). Want die zullen je altijd willens sparen (trust me).

# 3 – Step up your game: bevraag je doelpubliek

Als de feedback uit stap 2 positief blijkt, kan je een groter doelpubliek bevragen. (Of je doet het tegelijkertijd, dat kan ook.)

Maak een korte online vragenlijst op met 3 tot 5 vragen maximum. Je kan hiervoor Survey Monkey of instant.ly gebruiken: helemaal gratis en super makkelijk!

Denk wel heel goed na over de vragen: zoek naar de behoefte en hoeveel iemand bereid zou zijn voor jouw product of dienst te betalen. Letterlijk dus, zo bijvoorbeeld:

  • Demografische gegevens (leeftijd, geslacht, woonplaats, …) <kies wat relevant is voor jou>
  • Op een schaal van 1 tot 10, hoe hard zou jij geholpen zijn met <vul hier je product/dienst in>?
  • Wat is het belangrijkste kenmerk waaraan <vul hier je product/dienst in> voor jou zou moeten voldoen? Waarom?
  • Indien je <vul hier je product/dienst in> zou kunnen kopen, hoeveel zou je bereid zijn hiervoor te betalen?

Mail je online survey naar iedereen die je kent die een potentiële klant kan zijn, verspreid het naar het juiste doelpubliek via sociale media (Facebook, LinkedIn, Twitter, …) en wacht op het resultaat.

Simpel en het kost je (bijna) niks!

# 4 – Analyseer de resultaten: Rocket Launch of “Houston, we have a problem”

Wanneer je al je antwoorden en feedback hebt ontvangen, durf dan een ernstige analyse te maken.

Zijn de resultaten overwegend positief? Universe, here we come!

Of valt het tegen? Probeer dan te weten te komen wat je anders zou kunnen doen en start opnieuw!

Dé belangrijkste kwaliteit van een ondernemer is flexibiliteit. Je kan enorm veel leren uit iets dat mislukt. Dus, niet opgeven als het niet loopt zoals je had gehoopt!

Veel succes!

Pin It on Pinterest