facebook

Soms, en zeker wanneer je een verhaal wil ophangen aan een product of dienst, heb je al eens een erg lange webpagina nodig (type ‘sales letter’ bijvoorbeeld voor wie de term kent).

Dat wil je soms omdat je een verhaal wil kunnen opbouwen en potentiële klanten tot een beslissing wil laten komen door bijvoorbeeld gebruik te maken van het ‘Problem – Agitate – Solve‘ principe. Wat best een lang stuk tekst kan worden dus als je het echt goed wil doen en waar vaak pas helemaal op het einde van je verhaal alle praktische details en kostprijs e.d. worden vermeld.

De uitdaging daarbij is echter dat niet al je lezers het hele verhaal tot op het einde zullen willen lezen, omdat ze jou bijvoorbeeld al kennen en gewoon meteen willen inschrijven of kopen. Je wil er dus voor zorgen dat je het zeker voor die doelgroep van lezers makkelijk maakt om meteen ‘to-the-point’ te komen en alle andere details in je verhaal te ‘skippen’. Ah ja, want dat zijn je beste klanten!

Je wil dus tussendoor, in je lange tekst, navigatielinks leggen naar de plek onderaan de pagina waar ze alles direct kunnen raadplegen en tot de actie overgaan.

Hoe doe je dat nu? Makkelijk!

Je kan elk element tekst apart identificeren door een specifieke ‘id’ aan toe te kennen waarnaar je daarna kan linken. Dat gaat zo:

# 1 – Voeg een id toe aan het onderdeel in de tekst waarnaar je wil linken

Wanneer je je tekst geschreven hebt en je pagina is klaar om gepubliceerd te worden, ga je naar het onderdeel in je tekst waarnaar je wil linken vanop een of meerdere plekken hoger in je tekst.

Dat doe je in de Teksteditor op de pagina (waar je de html-code ziet staan).

Voor het stukje tekst dat ik hier schrijf, ziet die code er bijvoorbeeld zo uit:

 

Teksteditor voorbeeld

 

Stel dat ik naar dit stukje tekst een link zou willen leggen, te starten bij de titel, dan voeg ik de code die in het roze hieronder toe in de <h3> tag:

<h3 id=”stap-1″>

De id-naam mag je overigens helemaal vrij kiezen, zolang er maar geen spaties in staan en het ook al niet op een andere plek wordt gebruikt. Maak het m.a.w. uniek en vergeet vooral de aanhalingstekens niet.

 

# 2 – Creëer een link in je tekst naar het geïdentificeerde onderdeel

Nu we een uniek “id” hebben gecreëerd, kunnen we ook een link ernaartoe leggen.

Ga dus in je tekst naar de plaats(en) van waar je wil linken naar het geïdentificeerde onderdeel en voeg er een hyperlink aan toe door een stukje tekst te selecteren en te klikken op: hyperlink

In het vakje ‘URL’ geef je dan de link in en die moet er als volgt uitzien: http://www.jouwdomeinnaam.be/naamvandepagina/#uniekeID

Bijvoorbeeld op deze pagina met het voorbeeld van daarnet zou dat zijn:

https://touchofgold.be/maak-lange-webpaginas-makkelijker-te-lezen-met-deze-navigatielinks/#stap-1

Als je op de link klikt, kom je dus terug bij # 1 terecht.

 

Eh voilà! Op dezelfde manier kan je dus ook vanuit het navigatiemenu linken naar specifieke plekken op een pagina. Zo werkt het bijvoorbeeld voor de websites die slechts uit één lange pagina bestaan.

Super handig toch?

Probeer het eens uit en laat mij weten of je deze tip interessant vond!

Succes!

-Valerie

Pin It on Pinterest