facebook

Ik kook graag, eet graag, ben graag met eten bezig. Sinds onze jongste zoon en ikzelf met een aantal intoleranties zitten op gebied van bepaalde voedingsmiddelen, en ik meer en meer besef dat gezond eten echt wel het verschil kan maken, is die “wat eten we vandaag” vraag er niet gemakkelijker op geworden.

Nee, dat heb ik fout geformuleerd. Gezond eten maken, en op een relatief korte tijd (want op een doorsnee weekdag heb ik geen tijd om een uur achter de potten te staan), is eigenlijk poepsimpel.
Alles staat of valt met de planning.

Planning

Gruwelijk woord, ben er nooit een fan van geweest. Maar als ondernemer en mama van 2 kinderen (of 3 als ik mijn man meetel ;-)), is plannen gewoonweg onvermijdelijk. Alleen plannen kan je redden. Want ik weet het goed genoeg van mezelf, wanneer ga ik in de fout met ongezond(er) eten of regelmatig eten? Als ik niets gepland heb.

Een tijdje geleden drukte Noé (van Knyogalife, ik krijg van haar nu en dan een privé-les, ze heeft me een eigen yoga routine aangeleerd voor thuis, variaties op de oefeningen van in de les die te zwaar zijn voor mijn rug én regelmatig tips en tricks als het gaat over voeding, beweging en meditatie) me nog eens met mijn neus op de feiten.

Emilie! Je planning! Daar gaat het FOUT FOUT FOUT.
Euh maar Noé, heb je dan geen tips? Ja hoor, die had ze (as allways). En die tip wil ik vandaag met jullie delen. Want die ene tip maakt voor mij echt het verschil.
Maakt mijn leven als mama-ondernemer / mompreneur een stuk makkelijker.
Ik heb haar gevraagd of ik deze tip met jullie mocht delen, kreeg toestemming en dus hier komt ie!
Ik heb er wel mijn eigen twist aan gegeven moet ik toegeven 🙂

Maak een lijstje op met ongeveer 10 gerechtjes (ik heb er 15) die je kent, die je op een relatief korte tijd kunt maken (mits eventueel wat voorbereidingen vooraf), die gezond zijn en een succesnummer bij je kinderen en partner.

Zorg dat je bij je wekelijkse supermarkt beurt (ja bij mij is dat beperkt tot 1 keer per week, en nu en dan ga ik midden in de week nog iets kleins bijhalen) minstens 5 gerechten helemaal kunt maken. Met spullen uit de diepvries.

In drukke weken maak je gewoon die 10 gerechten na elkaar, en begin je dan weer van voren. In niet zo drukke weken is er ruimte voor creativiteit 🙂

Van die gerechtjes zorg je dat je er minstens 3 altijd in de diepvries hebt steken. Helemaal voorbereid. Dat voorbereiden doe ik op zondag namiddag, of als ik op een avond een kwartiertje extra heb.

Met voorbereiden bedoel ik: aardappelen geschild en op voorhand gekookt, 3 verschillende soorten groenten vooraf gestoomd (of van die handige diepvrieszakken uit de winkel), tomatensaus met belachelijk veel groenten in verwerkt in grote hoeveelheden maken en de diepvries in, frikandellen maken (met verschillende soorten kruiden) die tussen de boterham kunnen, maar ook met de tomatensaus.

Zoals ik zei, het heeft mijn avondeten routine héél erg vereenvoudigd. Ipv chaos mama/ondernemer voel ik me nu vaak supermompreneur. Helemaal on top of things.

Nu nog die lunches aanpakken (we doen het stap voor stap natuurlijk) en we zijn er…

P.S. Ik heb in mijn zoektocht van de laatste jaren ook Hello Fresh en Smartmat uitgeprobeerd. Was superfan van die laatste (alleen niet zo van de prijs). Hun pakketten kan je bestellen en afmelden wanneer je wilt, zonder akelige abonnementen. Dus als het extra druk wordt, dan bel ik deze hulplijn. Gezond, lekker, vaak biologisch eten. Met aparte recepten waar je ook iets van op kunt steken. En duidelijk uitgelegd, dus je kunt ook je man aan het werk zetten 🙂

Mijn Feelgood Factor schoot minstens met 20 punten de hoogte in nadat ik dit systeem ging toepassen.

Wil je weten hoe het met jouw Feelgood Factor zit als ondernemer? Doe dan snel de quiz op onze homepage en krijg een leuke bonus!

Stay Gold -xo-

Pin It on Pinterest