Perfectie

Wij doen het graag goed. Willen graag dat klanten ons de hemel in prijzen nadat ze bij ons een traject hebben gevolgd. De lat ligt heel erg hoog voor onszelf. Die drang naar perfectie zorgt er vaak voor dat we moeite moeten doen om onze grenzen te bewaken. We hebben het geluk dat we die eigenschap gemeenschappelijk hebben binnen ons team. En dat we elkaar hebben, zodat regelmatig iemand kan worden terug gefloten of er eerst feedback komt vooraleer je een beslissing neemt om toch verder te gaan dan afgesproken.

Eigenlijk heb ik altijd gedacht dat bovenstaande ‘interne keuken’ is, dat jullie er vooral voordeel bij hadden maar voor de rest er niets van merkten. Dat was ook grotendeels zo, totdat we meer aandacht begonnen te besteden aan onze voorbereiding, die nu vervat zit in het Essentials traject.

Doelen stellen

Want al die eigenschappen hebben wel een groot gevolg voor jullie. Dat hebben we gemerkt nu bij de afloop van de eerste Essentials trajecten. We leggen de lat namelijk niet alleen hoog voor onszelf maar ook voor jullie. Willen graag van jullie succesvolle, gelukkige ondernemers maken, die héél veel hebben bijgeleerd door onze trajecten en begeleiding. Ondernemers die de juiste beslissingen nemen, gefundeerd, en meer kennis van zaken hebben. We willen dat jullie vooropgestelde doelen halen, dat jullie geen financiële zorgen moeten hebben. Het maakt ons niet uit of die doelen héél erg hoog liggen, of net wat minder, als het maar bij jou en je leven past, dan zijn ook wij tevreden.

Van ons hoef je dus geen ja-knikkerij te verwachten, je krijgt onze ongezouten meningen. Altijd met een lach en begrip voor je eigen ideeën natuurlijk maar we willen er samen met jou uit halen wat erin zit.

Bloed, zweet en tranen

We hadden dus wel verwacht dat ons Essentials werkboek en vragen het één en ander teweeg kunnen brengen.
Dat er regelmatig wat aanpassingen nodig zijn aan de plannen, soms de dingen van een andere kant moeten bekeken worden. Dat er getwijfeld ging worden, vastgehouden ging worden aan vastgeroeste ideeën, soms zelfs helemaal vanaf nul begonnen moest worden. Dat loslaten soms nodig is en echte veranderingen in je denken en aanpak. Bloed, zweet en tranen hadden we dus verwacht.

Kritiek

Maar soms, nu en dan, zit er een ondernemer tussen die zich verschrikt. Dicht klapt. Boos wordt. Zich persoonlijk aangevallen voelt. Het opgeeft. Ons achter het behang kan plakken. Iemand die alles opvat als kritiek. Die emotioneel wordt. Iemand die denkt dat we vinden dat zijn of haar groot idee op niks trekt.

Gelukkig merken we dit meestal op, en kunnen we er dan over praten, het even counteren. Laten zakken. En raakt het opgelost, krijgen we achteraf nog altijd die blije slimme succesvolle ondernemer te zien. Iemand die ons dankbaar is voor onze moeilijke vragen, onze vastberadenheid.

Het zette me wel aan het denken. Want wat als er iemand tussen zit die een masker opzet en doet alsof er niets aan de hand is? En we niets opmerken? Of de boosheid niet over gaat? Hoe kunnen we dat ‘oplossen’ of voorkomen?

Niet. Denk ik. We kunnen proberen om ons enthousiasme te temperen, en even te checken tussendoor of het wel ok is, onze commentaren en vragen. Of de ondernemer in kwestie het ‘verteerd’ krijgt. Maar dan nog. Ik bedacht me dat we onze potentiële klanten misschien beter kunnen ‘waarschuwen’ op voorhand.

Dus hier komt ie: als je je bij Touch of Gold inschrijft voor een Essentials traject, weet dan dat we plechtig beloven onze ongezouten mening zullen geven. Er alles aan zullen doen om van je bedrijf een succes te maken, op je eigen voorwaarden. Dat we geen onderwerp uit de weg gaan. Er volledig voor gaan. We don’t hold back.

Stay Gold -xo-

 

Pin It on Pinterest