Online leren

Het afgelopen jaar is onze koers wat afgeweken, we hebben namelijk een beetje ‘stiekem’ een aantal lanceringen mee uitgewerkt achter de schermen. Van strategie tot praktische uitvoering (sociale media, sales pages, websites, e-mail sequenties,…) bedoel ik daarmee, niet min dus qua projecten maar wel super leuk én uitdagend.

Toeval of niet, het aantal van die lanceringen ging over online trainingen of online programma’s. Zonder enige koppeling naar ‘live’ events of persoonlijke interactie. Online in z’n puurste vorm. En dus is dat voor ons momenteel een ‘hot’ topic waar er regelmatig over wordt gebrainstormd én overlegd.

Pioniers

Wij bestempelen die klanten en ook onszelf een beetje als pioniers op dat vlak, in België dan toch. Want wat in de VS, en zelfs ook al in Nederland vrij ‘normaal’ is, blijft bij ons een moeilijk gegeven.

Belgen knappen massaal af op ‘online’ en trainingen via video.  We betalen graag meer voor persoonlijke interactie en contact, stukken meer zelfs.

Als we de keuze krijgen, gaan we massaal voor de training met een uurtje persoonlijk contact ipv de volledige online versie.

Moeilijk kan ook…

Je kan er met 2 manieren mee omgaan, met dat gegeven. Ofwel pas je je programma’s aan, ofwel hou je je vast aan de takken van de bomen én weet je gewoon dat je online training/programma verkopen niet zo gemakkelijk zal verlopen en meer tijd en inspanningen zal kosten (en dus ook meer investeringen nodig heeft).

De toekomst

We geloven er héél erg in dat wij Belgen binnenkort wel zullen MOETEN buigen en MOETEN volgen.
Iedereen springt op de online kar, en je gaat er gewoon niet meer buiten kunnen als ondernemer (ook omdat het zoveel voordelen heeft voor jezelf en je bedrijf).

Op voorwaarde natuurlijk dat je sector en activiteiten zich ertoe lenen, want waarschijnlijk voel je niet eens aangesproken. Er zijn best veel ondernemers, sectoren en activiteiten waarin je online trainingen kunt integreren. Een beetje creatief denken kan hierbij geen kwaad!

Het voordeel is natuurlijk dat ook de consument zal MOETEN buigen. Als ondernemers massaal op de kar springen, heeft de klant uiteindelijk ook geen andere optie meer (oftewel moet diezelfde klant wel bereid zijn om héél veel meer te investeren). Dat klinkt misschien heel erg negatief voor de klant, maar uiteindelijk hebben online trainingen ook super veel voordelen. We zijn het alleen nog niet erg gewoon en staan er nog wat sceptisch tegenover.

Dat is natuurlijk wel heel erg zwart-wit en vereenvoudigd geformuleerd, maar daar komt het volgens ons wel op neer. 

Ver van je bed show?

Straf hé, die uitspraak. Ik hoor je nu al denken: maar nee, dat is nog een ver van mijn bed show.

Ben je daar wel zeker van? Want de gemiddelde ondernemer die wil groeien, heeft ook maar beperkte tijd. Je wilt niet uurtje-factuurtje werken, jezelf niet compleet onmisbaar maken (want jij ook jij kan wel eens onverwacht ziek worden).
Droom je van een gezonde onderneming die klaar is voor de toekomst en voor groei, dan moet je hier wel over nadenken. 

De tips

  1. De grote tip of bedoeling van deze blog is om je eens goed wakker te schudden. Denk dus een na over een online stuk voor je bedrijf. Je hoeft natuurlijk niet diréct alles online te gaan doen, maar probeer op deze manier al eens te kijken naar schaalmogelijkheden en nieuwe verdienmodellen.
  2. Omdat online net zo moeilijk is, kan je je geen amateurisme veroorloven. Wil je eraan beginnen, dan moet alles 100% klaar zijn en uitgekiend vooraleer je je product in de wereld gaat zetten. Je strategie, je online en offline communicatie, je sales tunnel, je ideale klant, je prijs,… Het moet allemaal op elkaar afgestemd zijn én goed in elkaar zitten als je enige kans op slagen wil hebben.

Laat je ons weten wat jij erover denkt? Als ondernemer en als consument? We zijn benieuwd!

Stay Gold -xo-

 

Pin It on Pinterest