facebook

PANIEK

Aaaahrrrr nee ik moet nog eens iets op Facebook doen? Of oh nee, vandaag heb ik nog geen Instagram foto gepost?! Het GOEDE nieuws is dat je al beseft dat sociale media goed beheren je bedrijf alleen maar ten goede komt.

Het SLECHTE nieuws: zonder strategie en plan van aanpak ga je er véél tijd aan spenderen en weinig resultaat zien. Plannen is dé ultieme tip. Maar hoe begin je daaraan?

THE ESSENTIALS

Strategie is de essentie van het hele verhaal, van ondernemen, van communicatie (online en offline). Als je ‘the essentials’ voor elkaar hebt, dan neem je alleen nog maar gefundeerde (en dus juiste beslissingen) en communiceer je duidelijk en helder. Het maakt je leven als ondernemer stukken eenvoudiger!

En ja, ook je bedrijfsprofielen op sociale media kunnen niet zonder als je resultaat wilt zien. En nee, strategie is geen vies of moeilijk woord, wij vinden het zelfs FUN (en ik durf zelfs te wedden dat het merendeel van onze klanten intussen die mening delen).

Dus pas als je je verhaal kristalhelder hebt, kan je een schitterende sociale media strategie in elkaar boksen met een grote WOW factor. Laten we er even vanuit gaan dat je verhaal duidelijk is en goed in elkaar steekt, want je leest deze blog natuurlijk om meer te weten over het plannen van sociale media ;-).

CONTENT

Je komt ook pas aan plannen toe als je voldoende content of inhoud hebt om je berichten te maken/schrijven/opnemen. Het grote idee achter plannen is namelijk om je sociale media kalender voor de komende 3 maanden te vullen in een dag (of twee). En je dus geen last minute dingen moet gaan verzinnen om maar iets gepost te hebben om je sociale media. En geen nood, ruimte laten voor spontane ingevingen kan perfect, want dat plannen kan soms voor de creatievelingen onder ons ook wat verstikkend voelen.

Gouden tip: 10 categorieën

Zo eenvoudig is het natuurlijk niet, maar misschien kan je al beginnen met dit: bedenk 10 categorieën die een link hebben met je bedrijf, jezelf en je ideale klant. Post vanaf nu alleen maar berichten die in deze categorieën vallen.

Om het eenvoudig te maken: jezelf en persoonlijke foto’s of weetjes zijn een verplichte categorie, dus je moet er nog maar 9 verzinnen. Zo leert je potentiële klant je kennen, de mens(en) achter het bedrijf zijn minstens even belangrijk dan de producten of diensten die ze aanbieden (persoonlijk werkt, meer hierover lezen kan in één van onze vorige blogs).

Even een voorbeeldje:

Je bent een yoga teacher met een eigen studio. Dan wil je natuurlijk meer vertellen over je eigen leven, food & drinks, yoga oefeningen, evenementen die worden georganiseerd, tips ivm mediatie en relaxatie, iets vertellen over de yoga vormen,… Dat zijn allemaal categorieën, waarin je posts passen. Héél concreet betekent dat dan dat je bvb. minstens 1 keer per week iets gaat posten over food & drinks. 1 keer per week, of 4 keer per maand, of dus 12 keer op 3 maanden. Je hebt dus 12 posts nodig over eten en drinken. En omdat een post er niet altijd hetzelfde moet uitzien, wordt dat dan 4 keer een foto, 4 keer een filmpje met recept en 4 keer een blog over voedingskeuzes. De yoga juf weet dus perfect waarvan ze foto’s nodig heeft, tekst en/of filmpjes. Die kan je perfect in een paar uur maken, met wat voorbereiding.

PLANNEN

Dan volgt natuurlijk het inplannen, want je weet al perfect wat je gaat doen en waarom. Nu alleen nog bepalen wanneer de post moet verschijnen.

TIP: Het is het eenvoudigst om een vaste dag te kiezen voor een bepaalde categorie (of afwisselend 2 categorieën).

In ons voorbeeld kan de yoga teacher kiezen om het op maandag te hebben over food & drinks. En dus plant ze de post telkens in op maandag; iedere dag krijgt zo een ander thema of categorie toegewezen. Dat mag natuurlijk ook wat wisselen, maar uit ervaring kunnen we zeggen dat dit vaak het beste werkt.

Praktisch

Plannen kan je doen in een eigen spreadsheet (zoals Excel, Google spreadsheets, numbers,…). Of op papier, het maakt niet uit, wat voor jou het beste werkt, is de juiste oplossing. Het effectief plaatsen van je posts op sociale media kan je best doen met een sociale media kalender app of programma. Er zijn er veel op de markt, vaak betalend (off course 😉 ) en het is vaak even zoeken welke je het beste ligt.

Onze favorieten: Hootsuite (even zoeken naar het free plan, tot 3 accounts kan je ermee verbinden en dat is normaal gezien voldoende voor een solo-ondernemer), Social Pilot en CoScedule. Zeker de moeite waard dus om eens te bekijken en je gratis aan te melden of de demo versie te bestuderen.

TIP: Heb je alleen een Facebook bedrijfspagina om te onderhouden? Dan kan je ook berichten inplannen in Facebook zelf.

DE VOORDELEN

Wat je dat oplevert, dat plannen?

  • Minder paniek
  • minder tijdsverspilling
  • minder stress
  • meer samenhang
  • meer vrijheid
  • meer efficiëntie
  • en vooral een beter resultaat

Je hoeft in de 3 maanden je eigenlijk zo goed als ‘niets’ aan te trekken van je sociale media. Je blijft natuurlijk reacties monitoren en reageren als mensen je post liken, delen of reageren, maar dat kan je bvb. 3 keer per dag nakijken en telkens maar 10 minuutjes. De rest van je tijd kan je dan efficiënt werken, zonder afleiding van sociale media.

EASY PEASY? OF TOCH NIET?

We weten dat het niet ze eenvoudig is als we hier schrijven. Dat dit misschien wel allemaal logisch klinkt, maar je niet goed weet hoe je daar nu aan moet beginnen. Het is een hele brok, als je het goed wilt doen. Sommigen verliezen zich erin, anderen zien de bomen door het bos niet meer, anderen panikeren er kan zoveel ‘fout’ lopen,…
We kunnen je wel verzekeren dat een workshop of opleiding of traject rond het thema volgen écht de moeite waard is. Dat horen we van onze klanten, dat merken we zelf en daar zien we ook de resultaten van!

 

 

 

 

 

 

Pin It on Pinterest