PRIJSZETTING

Ideale klant en doelgroep ligt vast? Je weet perfect wat je gaat verkopen? Dus je aanbod zit goed? Dan nu alleen nog maar even bepalen hoeveel je gaat vragen of hoeveel je producten/diensten gaan kosten.

Je moet het maar eens intikken op Dokter Google, prijszetting of prijzen bepalen. Je leert al snel dat het bepalen van de prijzen niet in 1-2-3 klaar is, dat er veel methoden en regeltjes rond bestaan (vaak ingewikkelde). De bomen die zie je na een dagje research al lang niet meer door het bos. En je weet niet meer waar te beginnen.

ESSENTIALS

Valerie en ik schreven een nieuw werkboek en bijhorende training voor ons gloednieuwe Essentials traject, en ook prijszetting is daar dus een onderdeel van. Al gauw kregen we een stevige discussie, want we hebben allebei marketing achtergrond, en dus ook onze eigen ideeën over prijzen. We konden jullie in dat traject verschillende theorieën gaan uitleggen, vergelijken en zelf laten beslissen welke voor jou het beste werkt. Of we konden (zoals we meestal doen) er iets héél typisch Touch of Gold van maken.

Het zal je niet verbazen dat het het laatste werd zeker? We waren het er namelijk over één ding héél erg eens. Dat al die theorieën en methodes niet starten bij de ondernemer zelf.  Bij wat jij wilt, nodig hebt, wilt bereiken, bij wie je bent als mens en ondernemer, bij je levensstijl. Laat dat nu net ons STOKPAARDJE zijn.

START BIJ JEZELF

We maakten er dus een nieuwe methode van. Lekker uitgebreid, in verschillende stapjes opgedeeld. Véél te lang en uitgebreid om hier neer te pennen (en dan zouden we natuurlijk al onze ‘geheimen’ prijs geven 😉). Wat we wel met je willen delen, zijn drie tips die je een stuk op weg kunnen helpen.

TIP 1: WAT HEB JE NODIG?

Cijfers. Meestal niet hetgeen waarvoor je zelfstandige werd of je je mee bezig wilt houden. Maar toch onderdeeltje van ondernemen. We raden je bij deze sterk aan om eens uit te rekenen hoeveel je precies wilt verdienen, hoeveel omzet je daarvoor moet draaien, wat je nodig hebt om te leven zoals jij dat wilt (dromen mag, maar hier gaan we in eerste instantie toch wel rekening houden met de realiteit).

TIP 2: TIJD

Hoeveel tijd heb je in een week? Rekening houdend met je gezin, de tijd die je nodig hebt om aan je bedrijf te werken (en het dus draaiende t houden). Rekening houdend met de tijd die je nodig hebt om je administratie te doen? Jezelf of je product/dienst te verkopen? Hoeveel tijd blijft er dan nog over om echt met je klanten of hun dossiers/bestellingen bezig te zijn? Zet dat eens naast je omzet die je wilt realiseren of nodig hebt. En doe een reality check.

TIP 3: ALLES STAAT OF VALT MET JE AANBOD

Reality check viel tegen? No worries, tijd om dan even terug naar je aanbod te kijken. Vaak gaat het daar al in de fout en denk je nog teveel uurtje-factuurtje, kan je bepaalde diensten of producten aan elkaar koppelen om zo meer omzet te realiseren met een zelfde inspanning,… Je aanbod is SUPER belangrijk in het hele marketing/strategie verhaal van je bedrijf. Hoe je het formuleert, hoe je het gaat verkopen (abonnementen, tien beurten kaarten, trajecten, bundels,…) en wat het je oplevert.

HULP NODIG?

Het Essentials traject is er niet zomaar gekomen. Het was er eigenlijk al, onder de vorm van een voorbereiding voor het ‘oude’ Brand traject. In een minder uitgebreide versie dus, en met véél minder begeleiding. En de klanten die jullie voorgingen, die liepen er vaak op vast, hadden extra hulp nodig. Want de vragen die we stellen zijn helemaal niet zo evident, en de basis van je hele bedrijf, marketing en sociale media strategie.

We gaan voor to the point, praktisch en efficiënt. Geen rond de pot gedraai. Een traject waarbij je een plan hebt gemaakt dat ONMIDDELLIJK (door ons of iemand anders) kan worden omgezet naar een website, huisstijl, fotografie, sociale media strategie en planning. We adviseren je trouwens ook welk voor jou en je bedrijf de meest ideale stappen zouden zijn om verder te ondernemen.
Info kan je hier vinden of je mag altijd contact opnemen. We zijn er om je vragen te beantwoorden en je goudeerlijk te adviseren.

 

Pin It on Pinterest