facebook

The habits

Succesvolle mensen worden bestudeerd, onderzocht en vergeleken. Want succesvol zijn, dat willen we allemaal wel. Blijkbaar hebben ‘de’ succesvolle mensen een aantal gemeenschappelijke delers. Een van de gemeenschappelijke delers zijn hun gewoontes.

En die kopiëren we al te graag, in de hoop dat dat succes dan ook voor onszelf gegarandeerd is.

Copy paste

Ik sta zelf nogal sceptisch tegenover het klakkeloos kopiëren van gewoontes van andere mensen omwille van een paar redenen. Maar eigenlijk kan je al die redenen herleiden tot 1 grote stelling, namelijk: ‘we zijn allemaal verschillend, gelukkig maar’. Volgens de ene kan je succes worden gemeten aan de centen op je bankrekening, volgens de andere gaat het hand in hand samen met geluk, of een huishouden dat op rolletjes loopt of een torenhoge feelgood factor.
En dat is ook zo voor gewoontes, want als je van nature echt een avondmens bent, waarom zou je jezelf dan opleggen om iedere ochtend om vijf uur op te staan?

Opstaan om vijf uur (of een ander belachelijk vroeg uur), dat is één van de meest gekende en gekopieerde gewoontes van succesvolle mensen. En als je opstaat is er natuurlijk ook een strikte routine waarin meditatie, beweging, rust, ontbijten en dus voor jezelf zorgen centraal staan.

Ik las zelfs ergens dat er zo een grootheid is die vroeg opstaat om dat allemaal te doen, en dan gewoon terug in z’n bed kruipt, en weer opstaat als hij wakker wordt van zichzelf en dan pas aan het werk gaat. Daar moest ik wel héél hard mee lachen.

Het was de laatste weken ook vaak in het nieuws, dat sporten en groepslessen ’s morgens voor het werk een ongekend succes zijn en steeds meer mensen er gerust een uurtje of 2 vroeger voor opstaan.

About me…

Ik moet eerlijk toegeven dat het op papier geweldig klinkt, ik hou van yoga, meditatie en rust, dus op zich zou het voor mij een perfecte oplossing zijn om meer gedaan te krijgen op een dag. Ik heb ’s avonds vaak alleen nog maar zin om in de zetel te ploffen, verder niets. Dan weer eruit komen om te gaan sporten ligt me niet. Maar, ik ben ook geen echte nachtraaf of avondmens, ik lig steevast te knorren voor 11u.

Terwijl ik dit aan het opschrijven ben, denk ik, welk soort mens ben ik dan wel?! Een voormiddag mens, bestaat dat? Ik functioneer het beste tussen 9 en 12u30. Eerlijkheidshalve moet ik eraan toevoegen dat mijn nachten vaker onderbroken dan feilloos zijn. Mijn 2 zonen van 5 en 8 jaar zijn daar de grootste oorzaak van. Jeuk, nachtmerries en niet te temmen dorstige momenten zijn de oorzaak. Bij de oudste is het al een pak minder maar de jongste telt voor 3. En na al die jaren ben ik erop getraind om bij het minste wakker te worden, dus ook als de hond beneden in z’n bak rondschuifelt heb ik het gehoord.

Enfin, naar aanleiding van al mijn gelees en overpeinzingen heb ik een besluit genomen: ik ga het proberen. Niet omdat je er succesvol van wordt, wel omdat ik me echt in het principe kan vinden en inzie dat je zo wel echt meer gedaan krijgt op een dag. Het is eigenlijk een beetje tijd kopen, niet?  Maar eerst die kids aanpakken natuurlijk, want anders loop ik de helft van de week als een halve zombie rond. Misschien is het voor mezelf wel een goed nieuwjaarsvoornemen? Dan heb ik nog een maand of 3 om die bengels eens goed te drillen (haha, alsof dat dat zo gaat werken maar de gedachte is al veel waard hé).

Rise and shine together?

Trouwens, wil je het ook proberen, dan is het naar het schijnt een goed idee om je opsta én slaapuur per half uur te vervroegen (ah ja, want gewoon vroeger opstaan is niet genoeg, je hebt nog altijd je uren slaap nodig). Voor ieder half uur moet je een week ‘trainen’. Vanaf de 2de week sta je dan een uur vroeger op (en ga je een uur vroeger slapen).

Ik zal jullie laten weten als ik er klaar voor ben én mijn eigen ochtend ritueel heb uitgestippeld. Doen jullie dan mee? Ik zal jullie op de hoogte houden (ja hoor, ook van het stijgende succesgehalte en feelgood factor). Niet verschieten als je dan een mailtje van me krijgt om 5 u ‘s morgens!

Pin It on Pinterest