Sommige mensen hebben die gave. Ik duidelijk niet.

door | 29 november 2022 | Brand Design, Feelgood, Huisstijl, Logo, Mindset, Ondernemen

Witte t-shirt, jeans, paar sneakers. Geen moeite gedaan en toch absoluut stralen. Sommige mensen hebben die gave. Ik duidelijk niet. 😅

Ik heb wat opsmuk nodig, extra kleur, glitters, toeters en bellen. Een sjaal, grote oorbellen, opvallende prints, nog meer kleur. Een laag make-up kan trouwens ook geen kwaad. Maar eerlijk? Ik ben er vaak gewoon te lui voor. Dan kan het me absoluut geen ene fuck schelen hoe ik de deur uitga en kies ik voor comfort. Totdat….

Ik dus voor die ene mens sta die er zelfs cool uitziet in die simpele t-shirt en jeans.
Ik onverwacht een klant tegenkom.
Iemand zegt: ben jij niet die van Touch of Gold?! Ik volg jullie op social media!
Je man je ineens “ma flodder” noemt bij het thuiskomen.
Je puberzoon zegt: de droogshampoo was blijkbaar op vandaag? (inclusief misnoegd glimlachje)

Dan schiet het toch door mijn achterhoofd, dat stemmetje dat zegt: echt, dat kwartier in de badkamer kon er niet vanaf? En ik heb een klein “zak door de grond momentje”. Ik neem me voor om vanaf nu er echt werk van te maken. Iedere dag opnieuw. Totdat de wekker afgaat welteverstaan. Dan verdwijnen al die voornemens als sneeuw voor de zon.

Je kan het een beetje een ongoing innerlijke strijd noemen. Eentje die niet altijd heel erg terecht lijkt voor de buitenwereld, maar toch speelt. De strijd tussen comfort en een goeie indruk of de zoektocht naar het verenigen van die 2. Pas op, ik wil hĂ©Ă©l graag die goeie indruk maken, ik ben een beetje een pleaser op dat vlak. Maar de overheersende stem is toch die van: je kan veel over me zeggen, maar ‘what you see is what you get’. Recht uit het hart, soms met opsmuk, vaak zonder. Ik hou van verschillende stijlen en ben nogal wispelturig op dat vlak.

Een vergelijkbaar verhaal hoor je trouwens nogal eens als het gaat over de branding van een ondernemer en zijn/haar bedrijf. Beetje schaamtelijk. Daar sta je dan, er wordt gevraagd naar je website, je visitekaartje, je LinkedIn profiel, je social media kanalen. Je mompelt wat, deelt met lood in je schoenen dan toch iets, gevolgd door onmiddellijke verontschuldigingen. Ja, die website, dat klopt zo niet meer. Of ons logo, dat is een beetje verouderd. Moeten we werk van maken. Oeps, die foto’s op Facebook zijn toch wel al een van een aantal jaar geleden. Of soms zwijg je liever dan dat je kleur bekent en mis je kansen.

Er schiet door je hoofd: waarom heb ik daar nu eigenlijk nog altijd geen werk van gemaakt?! Weg stralende eerste indruk, hello onzekerheid! Herkenbaar?

Dan is het nu echt wel tijd om te rebranden. Je huisstijl kritisch te bekijken en voor een upgrade te gaan. Dat wil niet altijd zeggen dat je alles van de tafel veegt en helemaal opnieuw begint (al kan dat natuurlijk ook wel heel erg verfrissend werken). Dat kan evengoed zeggen dat je voor een kleine opfrissing gaat, varianten van je logo laat ontwikkelen, kleuren en/of lettertypes wijzigen.

Onze tip: neem vooraleer je enthousiast aan de slag gaat ook even een stapje terug. Want een goeie branding, is er eentje waar een verhaal achter zit, een stevig fundament. Anders is het je reinste geld- en tijdverspilling. En laat ons nu daar absoluut geen fan van zijn! Het leven is al duur genoeg.

Weten hoe we het aanpakken? Dat kan je nalezen op onze website! Die is trouwens net vernieuwd. Want ook voor ons was het tijd om te rebranden. Gewoon omdat we een evolutie hebben doorgemaakt en onze huidige website ’te braaf’ aanvoelde. Niet helemaal meer passend. Het resultaat kan je sinds deze week bewonderen!

Pin It on Pinterest

Share This