Je kan toch alles leren? Stijl dus ook? Of kopen misschien als het je niet lukt?
Nope, 14 ondernemende jaren later kan ik met zekerheid zeggen dat het niet zo is. Stijl, dat zit in je, dat adem je, dat zit in je bloed.
Als het gaat om kleren heb je geluk, dan kan je stijl werkelijk kopen. Je moet gewoon een goede verkoopster vinden, hele outfits in één keer aankopen, met bijpassende accessoires liefst.
Heb je natuurlijk ook wel een stevig budget voor nodig ;-), want de gemiddelde verkoopster in de H&M zal je jammer genoeg niet van kop tot teen in het nieuw steken. Ik denk niet eens dat dat tot haar takenpakket behoort.
De stijl van je bedrijf
Maar laten we het vandaag eens hebben over de stijl van je bedrijf, ofwel je BRANDING. Vaak wordt die stijl gekocht. Als in: je laat een logo ontwerpen door een grafisch ontwerper, die op basis van je strategie, enkele grondige gesprekken én de nodige voorbereiding een logo maakt dat werkelijk de ultieme match is met jezelf, je diensten/producten en je bedrijf. Je hebt zelfs een paar lettertypes die je standaard kunt gebruiken, en kleurencodes waarmee je verder aan de slag gaat.
So far so good dus (al gaat het in die eerste fase ook weleens fout, maar dat is voor een andere keer). Maar dan komt het. Tegenwoordig wordt die stijl niet alleen sec toegepast in een bedrijfsbrochure of op je briefpapier, maar ga je hem zelf ook gebruiken voor je sociale media.
Die bedrijfsbrochure, briefhoofd,… werden meestal nog ontworpen door dezelfde grafisch ontwerper. In het verleden moest je er zelf nauwelijks mee aan slag en was je logo doorsturen naar de drukkerij of instantie wat je moest kunnen.
Ik moet je natuurlijk niet vertellen dat er tegenwoordig ook zoiets is als sociale media, waarvan ondernemers (terecht) vlijtig gebruik van maken. Bij die sociale media horen berichten.
Struikelblok # 1
Het zoeken naar content (als je geen systeem en strategie hebt) meestal een immense opgave is. Die strategie uitwerken, en dat systeem leren om dan ook praktisch te gaan toepassen, daar leer je alles over in Business Essentials Gold (als onderdeel van het grote geheel).
Struikelblok # 2
Bij de berichten horen afbeeldingen. Niet zomaar afbeeldingen, maar afbeeldingen die bij je huisstijl passen. Afbeeldingen die bij de inhoud van je berichten passen. Liefst met de juiste filters zodat alle gekozen afbeeldingen van bvb. 1 jaar ook nog eens mooi samen passen.
Dat wil zeggen dat er op die afbeeldingen vaak een logo wordt gezet en een aanvullende tekst / zin / woord. En daar wringt het schoentje vaak.
Een programma vinden om je logo/tekst op die foto te plaatsen. Dat programma leren kennen. En dan het ergste: de juiste afbeelding kiezen én combineren met je logo en tekst in 1 mooie afbeelding.
Het eindresultaat, je eigen visual, moet dan natuurlijk ook weer helemaal passen bij je huisstijl om professioneel te ogen. Om tot een mooi eindresultaat te komen moet je dus beschikken over een goeie portie stijl.
Bekijk je eigen visuals eens, hoe denk jij dat het zit met het stijlgevoel ervan? Zit het goed? Een tip: vraag eens aan aan een paar (ideale) klanten feedback vragen (en laat ze beloven absoluut eerlijk te zijn).
SOS stijl
Kom je tot de vaststelling dat je er toch mee worstelt, met dat stijlgevoel? Dan heb ik hier een aantal tips voor je.
-
Wijk NIET af. NOOIT. Op voorwaarde dat een mooie huisstijl hebt natuurlijk.
-
Gebruik maximum 2 lettertypes, en gebruik ze consistent doorheen al je afbeeldingen (idealiter zijn dat de lettertypes die ook terug komen op je website, in je communicatie en in je huisstijl).
-
Hou je aan de kleuren van je huisstijl. Is er maar 1 kleur gebruikt in je huisstijl? Kies dan maximum 2 aanvullende kleuren en gebruik ze.
-
Gebruik de HEX codes = de kleurencodes die je hebt gekozen consistent
MAAR….
En natuurlijk nog een grote bedenking.
Je stijl vinden is echt, werkelijk ONMOGELIJK als je je essentieel noodzakelijke bedrijfsstrategie niet helemaal op punt hebt staan.
Dan blijft het wringen, hoe hard je ook blijft proberen.
Na de bedrijfsstrategie volgt de sociale media strategie die focust op content en vorm. En ook die kan je niet overslaan. Door ook die op punt te hebben staan weet je perfect wat en wanneer je iets gaat posten, en hoef je dus helemaal niet last minute visuals te maken. Dan heb je altijd de juiste foto voorhanden om mee aan de slag te gaan.
Heb je hulp nodig? Aarzel dan niet om contact op te nemen met ons!
Stay Gold -xo-