facebook

Herinner jij je nog de tijd dat adverteren peperduur was? Ik denk dan aan offline adverteren natuurlijk. Want er was een tijd dat het niet anders kon dan offline, in print, dus in kranten, magazines, folders enzovoort. En dat kostte (nu nog trouwens) stukken van mensen. Zoveel, dat het voor kleine ondernemingen het sop van de kolen niet waard was of is.

Lang leve de nieuwe mediakanalen! Lange leve Facebook advertenties!

Echt, met een budget van 30 Euro kan je al snel een paar duizend mensen bereiken! Daar zouden ze eens goed mee lachen bij de offline advertentiekanalen 🙂

Anyway, ik hoef je al lang niet meer te overtuigen (hopelijk) van de zin van adverteren op Facebook. Dus in deze blog gaan we het even hebben over wat de belangrijkste elementen zijn voor een geslaagde advertentie. Zodat je je geld alsnog niet uit ramen en deuren gooit, maar er wel echt iets voor in de plaats krijgt, nl. volgers, klanten of fans!

Tip # 1 – Kies het juiste type advertentie

Als je een advertentie aanmaakt in Facebook, dan krijg je al meteen de moeilijke opdracht om een soort advertentie te kiezen. Het type advertentie hangt onlosmakelijk vast aan het doel van je advertentie.

Dus voor je eraan begint, moet je even goed bezinnen over WAAROM je een advertentie wil lanceren. Met andere woorden, wat wil je bereiken:

  • Wil je meer volgers (Vind ik leuks) op je Facebook bedrijfspagina?
  • Wil je verkeer genereren naar je website?
  • Wil je dat mensen met jou contact opnemen via Messenger, telefoon, …?
  • Wil je dat mensen op jouw website een bepaalde actie nemen (kopen, inschrijven, …)?

Kies op basis daarvan het juiste type advertentie, want het zal de instellingen en mogelijkheden van je advertentie verder bepalen.

Bonustip!

Om het jezelf makkelijk te maken, kan je ook een advertentie maken vanuit een gewoon bericht. Maak dus een bericht aan op je pagina en kies in de plaats van Publiceren voor Bericht Promoten.

Tip # 2 – Bereik jouw ideale doelgroep

Het fantastische aan Facebook advertenties is dat je zelf kan bepalen wie je advertentie te zien krijgt. Het is dus wel heel belangrijk dat je goed weet wie je wil bereiken:

  • Waar wonen de mensen in jouw doelgroep?
  • Hoe oud zijn ze?
  • Wat zijn hun interesses?
  • Zijn ze gehuwd?
  • Welk opleidingsniveau hebben ze?
  • Welke taal / talen spreken ze?

Het antwoord op al die vragen, zal je helpen om je doelgroep voor de advertentie te bepalen.

Wist je dat je ook eens een kijkje kan nemen in de Facebook Audience Insights?

Als je al volgers hebt op je Facebook bedrijfspagina, kan je daar eens gaan kijken wie je volgers eigenlijk zijn.

En heb je er nog geen? Dan kan je eens kijken wie er allemaal op Facebook zit en wie eventueel met pagina’s van je conculega’s verbonden zijn. Een superbron van informatie dus!

Tip # 3 – Maak je advertentie zo aantrekkelijk mogelijk

Tot slot, maar misschien wel het allerbelangrijkste: maak een aantrekkelijke advertentie waar mensen makkelijk actie op zullen willen nemen. Makkelijker gezegd dan gedaan, want wat zet je er in godsnaam op??

Denk eens na: Wat is dat ene ding waar jouw potentiële klanten op zitten te wachten en dat jij hen kan bieden? Wat willen ze eigenlijk van jou en wat zou hen dan kunnen aanzetten om meer te weten te komen over wat jij doet?

Geef voldoende uitleg in je bericht (ja, het mag gerust wat langer zijn) en vraag uitdrukkelijk om de actie die je wil dat er genomen wordt (bvb. klik hier om meer te weten, schrijf je in, contacteer ons, download gratis, …).

Gebruik bij je bericht ook goed beeldmateriaal of een video van hoge kwaliteit. Gebruik bij voorkeur foto’s waar ook mensen op staan en die relevant zijn voor jouw product of dienst. Als je zelf foto’s maakt om hiervoor te gebruiken, zorg dan voor foto’s met goeie belichting en in hoge resolutie.

Een foto of video waar je zélf op staat, werkt het allerbeste. Dus zet jezelf er even overheen en ga ervoor! Je zal zien dat het oplevert 🙂

 

En nu als de bliksem aan de slag met Facebook Advertenties!

Laat ons weten of het lukt en wat jouw ervaringen zijn door hieronder een reactie achter te laten.

Heel veel succes!

Stay Gold -xo-

Pin It on Pinterest