facebook

Zelf je website maken (en ik bedoel zowel content als design), dat moet zeker kunnen. Maar er schuilt ook een gevaar in… Namelijk dat je er zo dicht met je neus op zit, dat je de fouten niet meer ziet. En soms zijn het echt cruciale fouten die je potentiële klanten kunnen kosten.

Het zijn ook vaak dezelfde fouten die steeds weer terugkomen en dus ook dezelfde feedback die ik vaak geef. Ik zet ze dus graag eens op een rijtje, de vijf cruciale fouten en mijn advies over hoe je ze kan vermijden!

Fout # 1 – Het proces beschrijven ipv het resultaat

Een van dé grootste fouten, vind ik zelf, is te weinig focussen op het resultaat voor je potentiële klant en teveel informatie geven over het wat en hoe.

Een voorbeeld: een Life Coach die al haar technieken en opleidingen beschrijft in alle mogelijke details, maar die met geen woord rept over wie bij haar met welk probleem terecht kan en wat uiteindelijk het resultaat is na een life coaching traject.

Je mag nooit vergeten dat jij de expert bent en dat je webbezoekers vaak totaal geen idee hebben van hoe bepaalde dingen werken.

Het heeft m.a.w. geen zin om al die jobtechnische aspecten te beschrijven. Integendeel, het doet mensen afhaken, want ze weten aan het eind van je verhaal nog steeds niet waarom ze met jou zouden werken en hoe je ze kan helpen.

Vertel dus vooral WAAROM klanten met jou zouden werken en wat dus het RESULTAAT kan zijn naar aanleiding daarvan.

Fout # 2 – Ikke, ikke, ikke, en de rest kan ***!

Een beetje gelinkt aan Fout # 1 misschien, want het vergt een beetje inlevingsvermogen in je potentiële klant: vermijd te schrijven vanuit de ik-vorm en vertaal je verhaal naar de jij-vorm.

Bijvoorbeeld:

“Tijdens mijn opleiding tot Life Coach ben ik zelf een paar keer met mijn neus op de feiten gedrukt en moest ik mijn eigen blokkades aanpakken.”

Dit kan worden: “Tijdens een Life Coaching traject ga je op zoek naar wat jou blokkeert en krijg je technieken aangereikt om hiermee om te gaan en uiteindelijk je blokkades op te heffen.”

Get the picture? Misschien lijkt het subtiel, maar geloof mij, als je dit toepast in je volledige tekst dan is het een wereld van verschil voor de lezer.

Neem als stelregel dat ongeveer 80% van je tekst vanuit de jij-vorm geschreven moet zijn en de overige 20% mag je gerust over jezelf praten.

Fout # 3 – TMI

Too much information! Een website is geen boek en webbezoekers willen vooral snel de juiste informatie vinden. Dus leer om jezelf te beperken tot de essentie.

Willen mensen toch meer informatie? Geef ze de optie om jou makkelijk en snel te contacteren.

Of maak een onderdeel ‘Veelgestelde Vragen’ waar gericht bepaalde vragen worden beantwoord.

Doe je dit niet dan wordt je vroeg of laat gestraft, want je webbezoekers zullen snel je website verlaten en dat “bouncepercentage” wordt door de zoekmachines in de gaten gehouden. Is het te hoog? Dan zal je website lager in de zoekresultaten verschijnen na verloop van tijd.

Kijk maar eens naar je website en begin alvast te schrappen.

Fout # 4 – Alweer een nieuwsbrief?

Wist je al dat marketeers alles kapot maken? Ik bedoel, e-mail marketing is nog altijd een heel effectieve manier om je klantenbestand uit te breiden. Alleen worden er ondertussen zoveel e-mails verstuurd dat je wel écht iets moet te vertellen hebben opdat de ontvanger je e-mail niet gewoon onmiddellijk uit z’n mailbox verwijderd zonder te lezen.

Het laatste waarop iemand zit te wachten is alweer een “nieuwsbrief”! Bedenk dus goed welke toegevoegde waarde je wil bieden met de inhoud van je nieuwsbrief of blog en zet het dan ook op die manier in de kijker.

Om bij het voorbeeld van onze Life Coach te blijven: misschien zou zij geregeld bepaalde technieken kunnen uitleggen om zelf je leven weer onder controle te krijgen?

Kortom, bedenk een “trigger” die je alleen via jouw e-mails kan ontvangen. Geef een goeie reden om toch e-mail en naam bij jou in bewaring te geven!

En vooral: vermijd alsjeblief de naam “nieuwsbrief”! Because nobody will care…

Fout # 5 – De “look & feel” matcht niet met de inhoud van je website

En last but not least, wat een veelgemaakte fout! En ik ben er 200% zeker van dat ook dit je echt veel klanten kan kosten!

Hoe vaak zie ik websites waarvan het design totaal niet past bij de inhoud en nog erger, waarvan het design ook helemaaaaal niet past bij de webeigenaar en zijn/haar business… Heel erg… En zo jammer!

Een website maken is niet zomaar wat kleur, tekst en foto’s bij elkaar gooien. Het is echt belangrijk dat je alles mooi op elkaar laat aansluiten natuurlijk. Anders kom je al snel als heel onprofessioneel en ongeloofwaardig over.

Hoe begin je daaraan? Deze tips helpen jou alvast op weg:

Dé valkuil bij het kiezen van je web design

3 Tips om de aandacht van je webbezoekers te vergroten

Hetzelfde geldt voor het logo dat je gebruikt. Kies ook hier liefst voor een professioneel design. Je hebt het snel terugverdiend.

Conclusie

Wat hebben we dus geleerd vandaag? 🙂

Als je voor jouw business een website maakt, is het vaak moeilijk om er vanop een afstand naar te kijken en objectief te zien wat er anders moet. Het is dus belangrijk om kritisch te zijn voor jezelf en een aantal richtlijnen in gedachten te houden.

Schrappen en opnieuw beginnen is overigens heel normaal, dus niet panikeren als het meteen een schot in de roos is.

Vraag ook eens de mening van anderen en liefst niet alleen van je partner of je kinderen (want voor hen is het al even moeilijk om objectief te zijn namelijk).

En twijfel je nog steeds?

Neem dan eens vrijblijvend met ons contact op. Ik neem heel graag de tijd om jouw website kritisch door te lichten.

Veel succes!

-Valerie

Pin It on Pinterest