facebook

Wanneer je een nieuwe website wil maken, zijn er een heel aantal keuzes die je moet maken en liefst op voorhand natuurlijk.

Je moet gaan bepalen wie je wil aantrekken met je website, welk doel je website heeft en op welke manier je die doelen wil bereiken met de inhoud van je webpagina’s. Op basis daarvan zal je dan kiezen voor een design dat die doelstellingen kan ondersteunen (remember: design is altijd ondergeschikt aan content!)

Dat is een serieuze denkoefening… en vaak is het ook wat overweldigend, want als je dat een nieuwe business idee in je hoofd aan de slag wil dan zie je plots zoveel mogelijkheden dat het moeilijk wordt om alles om te zetten in gerichte, gefocuste inhoud voor je website (want je wil toch niks van je boodschap verloren laten gaan???).

Waarom zou je dan toch soms kiezen voor een website die slechts uit één enkele pagina bestaat? En voor wie is het geschikt?

Een 1-pagina-website heeft een aantal specifieke voordelen, maar uiteraard is het niet voor élke business geschikt. Ik zet voor jou even een paar voordelen op een rijtje:

 

Voordeel # 1 – Focus!

Het allerbelangrijkste en meest evidente voordeel van een website die slechts uit één pagina bestaat, is natuurlijk het feit dat je verplicht bent om te focussen op het ultieme doel van je website.

En dat voordeel, dames en heren, is echt niet te onderschatten. Want zoals ik al zei: wanneer je voor het eerst een website in elkaar steekt, zal je snel de neiging hebben om ALLES erop te willen zetten. En ALLES, dat is altijd van het goeie teveel…

Wanneer je dus kiest voor één pagina in plaats van 20 ben je al vanzelf verplicht om al wat overbodig is te laten vallen en echt heel doelgericht te focussen op wat je echt van je bezoekers verlangt.

Dat kan zijn: een e-book of video downloaden, inschrijven voor een event, een cursus kopen, aanmelden voor een blog, enz.

 

Voordeel # 2 – Content in de kijker

Een tweede voordeel ten opzichte van uitgebreide websites is dat je er zo’n 99% zeker van kan zijn dat al je content ook effectief bekeken en gelezen wordt.

Het moeilijke aan een uitgebreide website is net dat je je bezoekers erg goed moet leiden naar de plek die jij het belangrijkste acht. En daar komt best wat denkwerk aan te pas. Je moet immers in het hoofd van je webbezoekers kunnen kruipen en ze heel gericht actie doen nemen en vervolgacties bedenken om ze te krijgen waar je ze hebben wil.

Op een één-pagina-website vervalt dit principe bijna volledig. Ja, uiteraard moet je ervoor zorgen dat je inhoud genoeg aanspreekt en nieuwsgierig maakt om verder te scrollen, maar als je dat goed aanpakt, dan mag je op beide oren slapen. Je content zal zeker gezien worden!

 

Voordeel # 3 – Hogere conversie

Als gevolg van het feit dat je automatisch meer moet gaan focussen op de essentie (Voordeel # 1) én dat je je content automatisch meer in de kijker zet (Voordeel # 2), krijg je een heel fijn effect… namelijk hogere conversie!

Een beetje zoals met het gebruik van landingspagina’s, hebben bezoekers vaak ook maar 2 keuzes: ingaan op je “call to action” of niet.

 

Voordeel # 4 – Weinig content = weinig onderhoud

Als je nog geen website hebt, zal het je misschien weinig zeggen, maar een website vraagt onderhoud en onderhoud vergt tijd. Tijd die je misschien niet altijd hebt, zeker als je solo-ondernemer bent en alles zelf beheert.

Het spreekt dus voor zich dat het onderhouden van een website die bestaat uit 1 pagina een pak makkelijker en sneller gaat dan wanneer je er 20 of meer moet onderhouden.

 

Er zijn vast nog voordelen, maar deze vier lijken mij de belangrijkste.

Maar nu, moet iedereen dan maar aan de slag met de één-pagina-website? Nee, tuurlijk niet. Want naast de voordelen zijn er ook een paar nadelen aan verbonden.

De twee belangrijkste nadelen zijn deze:

  • 1-pagina-websites zijn niet geschikt als je wil bloggen. Logisch, want je kan niet al je blogberichten op dezelfde pagina gaan integreren. En als je meerdere pagina’s hebt, is het geen 1-pagina-website meer.
  • SEO instellen moet heel gericht gebeuren, want je hebt maar 1 pagina om je SEO-criteria op te richten. Dit in tegenstelling tot een website met meerdere pagina’s, waar je voor elke pagina SEO kan instellen en je tussen je pagina’s linken kan leggen, wat in beide gevallen dan weer je kans om makkelijker gevonden te worden in de zoekmachines verhoogt.

Het is dus echt helemaal afhankelijk van je business en je doelstelling welk type website voor jou het meest geschikt is. Heb je écht veel inhoud en heb je meer een brochure-type website nodig, dan is de 1-pagina-website niks voor jou.

Maak dus de overweging op basis van wat voor jou belangrijk is. En kies je er uiteindelijk toch voor om het met één pagina te proberen? Bekijk dan eens het Divi-thema van Elegant Themes, wat bijzonder geschikt is voor deze toepassing!

Hoe dan ook… succes!

-Valerie

 

Pin It on Pinterest