facebook

Wanneer wij met nieuwe klanten praten om hen te leren kennen en in te schatten waar ze op vast lopen en hoe we ze kunnen helpen, dan is de meest gevreesde horde bij hen toch wel heel vaak bloggen.

Niet omdat ze niet graag schrijven of video’s maken, maar wel omdat ze totaal geen idee hebben waarover ze in godsnaam altijd moeten schrijven om hun volgers iets interessants aan te bieden.

Het woord blog roept bij heel veel mensen een heel raar beeld op. Het is vaak iets waar ze de kriebels van krijgen, net omdat we allemaal al veel te veel emails in onze mailbox krijgen. Information overload is het! Ugh…vervelend!

Maar toch is bloggen één van de belangrijkste manieren om verkeer naar je website te krijgen en een groep volgers op te bouwen via je eigen medium.

Want denk eraan: een groot aantal volgers op bvb Facebook of Instagram is super, maar op een dag kan het platform zomaar verdwijnen of van aanpak veranderen waardoor je al je volgers plots kwijt kan geraken. Pure horror! Dus je zorgt er best voor om ook een eigen lijst van volgers op te bouwen (bijvoorbeeld via een email tool zoals MailChimp).

Maar goed, dan moet je er nog wél voor zorgen dat je er met je blogs boven uit springt in de mailbox van je volgers. En de enige manier om dat te doen, is om de informatie die je hen bezorgt zodanig interessant te maken dat ze jouw mail echt willen openen om het te lezen.

Interessante onderwerpen vinden: Makkelijker gezegd dan gedaan? Nee hoor, eigenlijk is het heel simpel!

Probeer deze 3 tips zeker uit voor gegarandeerde inspiration overflow:

# 1 – Denk goed na over VOOR WIE je gaat bloggen

Als je niet snel goeie onderwerpen kan bedenken om over te bloggen, is dat heel dikwijls gewoon omdat je niet heel goed weet wie je volgers zijn. Zo weet je dan uiteraard ook niet wat zij echt willen, op welke informatie ze echt zitten te wachten.

Beschrijf dus in de eerste plaats eens voor jezelf precies wie jouw volgers zijn:

  • Zijn het mannen of vrouwen?
  • Binnen welke leeftijdscategorie?
  • Wat is hun beroep?
  • Wat zijn hun hobby’s?
  • Wat zijn hun algemene interesses?
  • Welke boeken, magazines, kranten, … lezen ze?
  • Wat heb jij hen te bieden en welk probleem kan jij voor hen oplossen?
  • Waar liggen ze ‘s nachts van wakker?
  • Waar dromen ze van?

Je mag gerust heel ver gaan in je beschrijving en probeer vooral één persoon te beschrijven en niet alle 1000 van je volgers bijvoorbeeld (goed bezig trouwens als je er 1000 hebt ondertussen).

Hoe beter jij weet wie je volgers zijn, hoe makkelijk het wordt!

# 2 – Vertrek vanuit jouw WAAROM

Als mensen jou vragen wat je doet, wat antwoord je dan? Vertel je hen dan WAT je doet of vertel je WAAROM je doet wat je doet?

Ik durft te wedden dat je hen zegt wat je doet en er ook nog bij vertelt hoe je dat doet.

Bijvoorbeeld: “Ik ben coach en help mijn klanten door met hen samen te kijken naar hoe ze functioneren in hun dagelijks leven om ze dan methodes aan te reiken om meer balans te krijgen.”

Zoiets? Humm… eens kijken waarover je kan bloggen… Er komt niet meteen iets in mij op, maar ik vind wel een paar dingen als ik hard nadenk.

Maar wat als ik dit nu omdraai en zeg:

“Ik geloof dat iederéén zijn/haar droomjob kan combineren met een fijn gezinsleven zonder vanalles te moeten opofferen. Ik help mijn klanten hun leven zo in te richten dat ze voldoende ruimte hebben voor de dingen die echt belangrijk voor hen zijn.”

Klinkt toch anders, niet? En zie je ook meteen hoeveel blog-onderwerpen je kan bedenken rond dit thema?

Als jij heel duidelijk bent over WAAROM je je doet wat je doet, dus waar jij voor staat en vanuit je diepste overtuiging, dan krijg je plots inspiratie in overvloed dus. Gek he, hoe makkelijk het plots wordt?

# 3 – Ga voor de connectie, niet voor de sales

Je hoeft echt niet te verkopen in je blogs. Je hoeft er niet naar te streven heel de tijd je aanbod in de kijker te zetten wanneer je mails uitstuurt. Liever niet eigenlijk. Probeer eerder een verhouding van 95% inhoud en 5% verkopen te houden.

We krijgen allemaal al mails genoeg met verkoopspraatjes, daarom zijn we ook allemaal zo snel beu. Toch?

De truuk is om een connectie, een band op te bouwen met je volgers. Ga er niet van uit dat al je volgers ook ooit klant bij jou zullen worden. Dat is niet zo en dat hoeft het ook niet te zijn.

Het belangrijkste is gewoon dat je een groep volgers opbouwt die jou leren kennen, uitkijken naar je blogs en ambassadeurs worden voor jouw bedrijf. Dat is het allerbelangrijkste. Niet de sales die er misschien uit voortvloeit. Echt niet.

In dat opzicht is het dus volledig toegestaan en zelfs aangeraden om vanuit jouw persoonlijke ervaringen te schrijven en gerust een stukje van jezelf bloot te geven. In combinatie met je “waarom” zal je dat een aantal heel krachtige blog-ideeën opleveren!

Hoe zit dat bij jou? Vind jij makkelijk onderwerpen om over te bloggen? Of heb jij nog meer tips die helpen? Deel ze gerust met ons in de comments!

Oh, en nog iets! Op 12 en 13 oktober organiseren we een live workshop om je Ultieme Sociale Media Plan te maken. En daar gaan we jou dus ook met massa’s ideeën naar huis laten gaan om over te bloggen. Doe je mee?

Stay Gold -xo-

Pin It on Pinterest