facebook

Als je Marie Kondo nog niet kent, is het dringend tijd voor een Netflixmarathon en moet je dus niet verder lezen.

Voor wie deze Japanse opruim goeroe wel kent: ze kan meer voor je betekenen dan je zou denken. In je bedrijf en voor jou als ondernemer. Laat het even duidelijk wezen: ik ben fan en heb haar principes al lustig toegepast in mijn huis en huishouden. Het is me nog niet gelukt de boel helemaal aan de kant te krijgen (daarvoor heb ik vooral een beetje meer goesting nodig en een maandje of 20 šŸ˜‚).

If it sparks joy, keep it!

Je kleerkast opruimen met de MariKondo methode start zo: gooi ALLES op Ć©Ć©n grote hoop. Yes, I like it. Eerst chaos, dan orde.

Daarna neem je ieder kledingstuk vast en vraag je je af of ‘it sparks joy’. Vertalen is bijna jammer, zo mooi klinkt het in het Engels. Je zoekt dus uit of het kledingstuk in kwestie je blij maakt en je de vonken voelt overspringen. Als dat het geval is hou je het. Anders gooi je het weg of geef je het aan een goed doel.

Laat dat nu een principe zijn dat je op zowat ALLES in je bedrijf kunt toepassen en waar wij grote voorstanders van zijn.

Je klant in de vuilbak

Je kent ze wel: klanten waar je letterlijk moe van wordt. Die alle energie uit je zuigen. Na een ontmoeting moet je een week bekomen, telefoontjes weiger je regelmatig Ć©n je moet eerst een uurtje of twee wachten vooraleer je de fut vindt om op die ene e-mail te beantwoorden.

Gooi nu al je klanten op een hoopje, neem ze ƩƩn voor ƩƩn vast en vraag je af: spatten de vonken ervan af? Does it sparks joy? Nope? Weg ermee. Efficiƫnt toch?

Trouwens ook een heel fijne methode om je klanten in te delen in je ‘ideale’ klanten en de klanten die je erbij nam, gewoon omdat ze geld in het laatje brachten.

Zalig voorbeeld vind ik dat trouwens.

Wij nemen onszelf voor om alleen maar te werken met klanten die voor 100% bij ons passen en waar we echt heel graag voor ons bed uit komen. Dat maakt dat we onze klanten ook echt heel goed leren kennen en doorgronden. Als we een keertje ‘uit de bocht gaan’ en ons buikgevoel niet hebben gevolgd, krijgen we daar achteraf toch vaak spijt van.

Je content onder de loep

Ook op je eigen sociale media strategie kan je het toepassen. Je schrijft plichtbewust berichten uit en plant ze in een kalender? Top!

Lees je ze ook na vooraleer je ze gaat inplannen en posten? Zeker doen! En bij het nalezen kan je in je achterhoofd houden: does it sparks joy? Als je er warm van wordt, zit het meestal goed en is het een blijvertje. Doet het je niets? Start opnieuw van nul!

Weet je wie je klant is? Perfect! Zo heb je ook geen probleem om voor hen te bepalen wat ‘sparks joy’ en wat niet.

Vertrouw je intuĆÆtie

Je kunt het principe op alle domeinen doortrekken. Denk maar eens aan je aanbod en beslissingen die je moet nemen.

Uiteindelijk is het ‘sparks joy’ principe niet meer dan je buikgevoel volgen. Hoe vaak vertrouw jij op je buikgevoel? Durf jij je nog over te geven aan je intuĆÆtie?

Ik denk persoonlijk dat we het verliezen, het vertrouwen in onze intuĆÆtie. Dat je heel sterk in je schoenen moet staan om er als volwassene nog volop op te vertrouwen. Er is niks fluffy of soft aan om je buikgevoel te volgen, je moet verdorie moed en durf hebben om het je beslissingen te laten beĆÆnvloeden.

Hoe vaak gaan we wel niet tegen ons buikgevoel in? Omdat we geen “nee” durven te zeggen of omdat we willen voldoen aan de verwachtingen van onze omgeving? Iedere keer ga je over je eigen grenzen heen. Echt happy word je daar niet van.

Het goede nieuws is dat je het weer opnieuw kunt leren en het zoiets is als fietsen….

Ben jij het spreekwoordelijke fietsen verleerd? Durf je nog altijd te vertrouwen op je buikgevoel, je intuĆÆtie? Of ben jij ervan overtuigd dat je je beslissingen moet baseren op wetenschappelijk onderbouwde en rationele factoren?

Ik daag je uit. Om bij iedere beslissing bij jezelf na te gaan of het echt de juiste is. Of de joy er letterlijk vanaf spat. Er vanaf druipt zoals siroop traag van een stapel pannenkoeken afglijdt.

Ik durf je te garanderen dat je achteraf geen spijt zal hebben van je beslissingen. En je dus letterlijk duimen en vingers kunt aflikken. Omdat het zo juist is. It sparks joy.

Pin It on Pinterest