Ik heb het er al eens over gehad, over mijn kook gewoontes en het plannen van menu’s om op weekdagen tijd te besparen. Geen stress over de ‘wat eten we vandaag?’ vraag. Jullie reacties waren overweldigend, en dus heb ik beloofd om eens op een rijtje te zetten hoe ik het aanpak.

Ik ben voor alle duidelijkheid geen expert. Geen diëtiste. Geen kenner. Geen kok. Gewoon een mama met een druk (werk)leven en 2 zonen met hobby’s. Een mama met een zoon met allergieën, intoleranties en eczeem, zelfs niet eens zo extreem. Een zoon die vaak buikpijn heeft, een opgezwollen buikje en veel tijd doorbrengt op het toilet. Klachten die allemaal als sneeuw voor de zon verdwijnen als we ons houden aan een strak schema met alleen maar vers eten, niets uit blik of pot. Met veel afwisseling.

In mijn zoektocht naar de oplossing kreeg ik raad van Noémie van KN Yoga Life (www.knyogalife.be). Die raad kwam neer op 1 woord: PLANNEN. Zodat je niet eens de kans krijg om de mist in te gaan, geen verleiding hebt om snel wat te gaan afhalen. Oefening baart kunst en intussen kan je mij op zondag toch wel gemiddeld een uur of drie, vier in de keuken vinden. Om dan de rest van de week meer tijd te hebben voor de kinderen, om eens wat af te werken voor een klant of gewoon om even een kwartiertje te niksen.

Nu je weet waarom ik het doe, is het tijd voor actie en die langverwachte tips.

TIPS

  1. Groenten: ik zorg dat ik altijd een kom heb met daarin een deel rauwkost. Komkommers, kleine snoeptomaatjes, paprika’s in reepjes, selder, wortelen, bloemkool, radijzen,… worden schoongemaakt, geschild en gesneden en gaan 1 of meerdere kommen in. Handig als tussendoortje, voor bij de lunch (ook in de boekentas), als vieruurtje (met zelfgemaakte hummus of tzatziki) en later in de week kan je het merendeel in de soep gooien of in de wok. Bespaart je veel tijd. Je kunt ze ook zo kopen in een zakje, duurder maar qua tijd een topper!
  2. Fruit: maak op zondag een fruitsalade, nog lekker op maandag. Handig boekentas-fruit zoals besjes, druiven en co spoel je ook al eens af.
  3. Groenten part 2: welke groenten ga je die week maken? En wat kan je er nu al mee doen? Maak zoveel mogelijk al schoon, stoom eventueel (ik ben verslaafd aan mijn Miele stoomoven onder hoge druk, daar bespaar je mega veel tijd mee) en vries in waar nodig (en nog lekker). De groentjes die het snelst hun versheid verliezen, maak je in het begin van de week.
  4. Vlees/vis/gevogelte: Vlees zit bij ons vaak in de diepvriezer, net zoals kip. Maar echt snel is dat niet, zeker als je vergeet die handel op voorhand te ontdooien. Vis koop ik liever ‘vers’ en maak ik binnen een dag na aankoop. Verse vis invriezen en weer ontdooien is zonde!
  5. Pasta/rijst/aardappelen: ik ben nogal lui gevallen en vind vaak aardappelen ‘vermoeiend’. Dus hier speel ik vals: ofwel koop ik krieltjes en stoom ik die (in de schil), ofwel koop ik zo een pakje met aardappelschijfjes (in de pan snel klaar), ofwel waag ik me op zondag aan een stapel aardappelen maar dan stoom ik ze ook direct. Dan kan je gemakkelijk ze 1 keer zo gebruiken en de rest in de diepvries steken (eventueel al samen met de groenten, dan maak je er stoemp mee).
  6. Eieren: hardgekookte eitjes in de frigo hebben liggen is altijd handig voor lunches en brooddozen of snel vullend tussendoortje.
  7. Boodschappen doen: 1x per week, met je lijstje. Zonder extra’s te kopen. Daar bespaar je dan ook nog een hoop mee! Op woensdag loop ik vaak nog wel even langs de winkel of slager om de hoek. Voor beleg en vers vlees (de mannen eten nogal wat af hier). Ik ga het liefst van al naar de Albert Heijn, omdat je daar zoveel keuze hebt in de koelkast afdeling. Rauwkostsalades, wokgroentjes in 20 soorten, voorgesneden groenten, groentefrietjes,…. Voor die extra drukke weken zeker een aanrader!
  8. Soep: terwijl je alles aan het versnijden bent, zet je al direct soep 1 en eventueel ook al soep 2 op. Of leg je de quiche bodem klaar. Ook handig: de paprika voor in de soep heb je ook nodig voor de quiche.

WEEKMENU

Ons weekmenu is vrij uitgebreid en wisselt vaak af. Ik kijk ook wel naar seizoenen en wat op dat moment betaalbaar is. Maw hier zal je niet snel aardbeien op tafel zien staan in november (die koop ik liever rechtstreeks bij de aardbeienboer. Daar doe ik die mensen een groot plezier mee, de aardbeien zijn super sappig en lekker en goedkoper dan in de winkel).

Ook hou ik bij het opstellen van het weekmenu ook rekening met lunches wanneer nodig. Een quiche kan met een salade als hoofdmaaltijd, maar kan ook in stukjes mee in de brooddoos of voor mezelf als lunch de volgende dag.

En dan ook heel belangrijk: onze kids hebben inspraak. Ze kiezen 2 gerechten per week die op tafel komen. En dat moeten wel liefst min of meer gezonde gerechten zijn (frietjes en co komen er toch wel ergens bij in het weekend, dus die komen liefst op weekdagen niet op tafel). Voordeel: als je ze mee laat beslissen helpen ze ook liever in de keuken én met tafel dekken :-).

DE LIJST

De lijst bestaat uit 10 tot 15 gerechten, die eenvoudig, gezond en lekker zijn. De lijst wordt bovengehaald bij het opstellen van het weekmenu en aangevuld met nieuwe recepten, wat extra’s of wat moeilijker. Dat hoeft helemaal niet zo, maar ik kook nu eenmaal graag en spring graag eens uit de band.

Op onze huidige lijst staan volgende gerechten:

  1. Griekse salade met komkommer, rode ui, tomaatjes, feta kaas, olijven met griekse gehaktballetjes of souvlaki’s. Soms met turks boord, soms met Ourzo (griekse pasta), soms met niks erbij. Maar altijd met zelfgemaakte tzatziki (meng griekse yoghurt met vers citroensap, peper, zout, look, eventueel nog wat komkommer en tzatziki kruiden bvb. van Oil & Vinegar). Dat sausje is trouwens ook weer héél lekker met rauwe groentjes de volgende dag (als vier uurtje of in de brooddoos).
  2. Spaghetti bolognese op z’n Emilie’s. Lees: ik probeer zoveel mogelijk groenten hierin te verwerken zoals courgette, selder, wortel, paprika, aubergine, tomaten, verse (en zelfgemaakte) tomatenpassata, ajuin en look. Nooit is mijn saus 2 keer dezelfde maar altijd is ze even lekker ;-). De saus moet niet alleen op gewone pasta (sliertjes zou zoontje Miel het noemen) maar kan je ook op andere manieren verwerken. De ene keer met chili bonen voor de chili con carne, de andere keer met pompoen, dan weer met courgetti (slingers van courgette) en de volgende keer met gewone pasta.
  3. Stoemp met worst. Need I say more? Als je groeten en aardappelen al gestoomd in de vriezer zitten is er natuurlijk niet meer zoveel werk aan. En in stoemp kan je werkelijk ALLE groeten en verse kruiden verwerken. Geen worst in huis? Spekblokjes of ontbijtspek uit de diepvries zijn je redding. Of een spiegelei erover. Supersnel klaar!
  4. Tortellini met pastinaak, mosterd, panchetta of varianten erop – het recept staat op ons Pinterest bord!
  5. Groentenfrietjes van zoete aardappel, wortelen, pastinaken en gegrilde schijven bloemkool of broccoli. Met vlees of vis naar keuze en zelfgemaakte mayonaise (die pot mayonaise maak om de 14 dagen vers klaar). Vaak mengen we de mayonaise met Griekse yoghurt, of vervangen we door hummus of de zelfgemaakte tzatziki saus.
  6. Zuiderse ovenschotel. Kipfilets in de oven met mozzarella en basilicum met daarrond tomaten, venkel, courgette of andere zuiderse groente met olijfolie en look. Afwerken met verse basilicum. Je kunt de krielaardappeltjes in de schil die je op zondag al stoomde erbij leggen. Alles klaar in 1 schotel!
  7. Pompoen boten. Schippers en piraten aan boord! Wist je dat je een pompoen (wij gebruiken meestal Butternuts of spaghetti pompoenen, dat is een soort pompoen jawel!) gewoon in 2 kunt snijden, olijfolie erop, peper en zout en dan een paar uur in de oven op lage temperatuur totdat hij helemaal zacht en gaar is. Je kunt de pompoenen vullen met spaghetti saus (uit de diepvries), met geitenkaas en een beetje honing, met champignon en spek,…Vullen, nog even in de oven en lepelen maar!
  8. Maaltijdsoep. De ene keer een dikke tomatensoep met balletjes, de andere keer een ‘Chinese’ soep met kip. Soepstengels op tafel, een breekbrood of een dikke snee zelfgemaakt brood en voilà! Iedereen blij.
  9. Gevulde paprika’s met gehakt en andere groentjes of met rijst/couscous/bulgur met groentjes. Ideaal om weer vanalles en nog wat (restjes) in te verwerken. De ene keer met tomatensaus (ik heb in september 90 kg tomaten ingemaakt, valt het op?), de andere keer ook gewoon zonder saus. Soms met rijst, soms met aardappelen en soms met pasta.
  10. Kip curry met prei en appel. Currysaus zit bij ons vol met prei en appeltjes, zodat ook die lekker gezond wordt. Een beetje verdoken die groentjes, en een lekker zoet/pikant sausje.
  11. Venkel appelsien salade met ook nog een beetje citroen of limoen voor de zure touch. Super lekker met scampi’s of vis!
  12. Wokgerechtje. Wokgroentjes naar keuze met biefstuk reepjes en noedels (die je direct in de wok kunt zwieren). Wij zijn hier niet snel fan van wokgerechten, ik denk persoonlijk dat de juiste kruiden het gerecht kunnen maken of kraken. Daarom koop ik vaak een zakje met kruiden/saus om toe te voegen aan je wokschotel. Dan zit het sneller ‘juist’ met smaken. Maar dat is waarschijnlijk ook omdat ik op dat punt nog wel wat ervaring mis, dus tips zijn welkom!
  13. Eiermuffins! Meestal eten we ze als ontbijt, maar het kan ook als lunch of als avond eten. Eiermuffins maak je in cupcake vormpjes en bevatten eieren (off course) aangevuld met wat dan ook. Dat kan gaan van spek en zalm tot paprika, tomaten, broccoli,… Waar je ook maar zin in hebt!

INSPIRATIE

De meeste van bovenstaande recepten of ideeën heb ik voor jullie op een Pinterest bord gezet. Ik hoop dat ik jullie op deze manier een beetje inspiratie kan geven om zelf aan de slag te gaan! Heb je nog tips of opmerkingen voor mij: alle hulp en ervaring is welkom!

Have fun!

https://www.pinterest.com/touchofgoldweb/recepten-mompreneurs/

 

 

 

 

Pin It on Pinterest