facebook

Sociale media zoals Facebook en Instagram maken gebruik van algoritmes om te bepalen wie wat te zien krijgt. Met andere woorden, als jij een bericht post op Facebook, en je pagina heeft 1000 likes, dan betekent dat dus NIET dat die 1000 mensen je bericht te zien krijgen, laat staan dat je mag rekenen op een 300 likes.

Dat, en niets anders, is dus de reden waarom je niet automatisch mag en kunt rekenen op likes en reacties. Dus alsjeblieft, als je iets post, niet teleurgesteld zijn of bij de pakken blijven zitten als je ziet dat er weinig reactie komt op je posts. Want ook hier staat kwaliteit boven kwantiteit! 

Wat we hiermee bedoelen?

Dat je beter af bent met 200 volgers, die je posts wel liken, bekijken, commentaar op geven, dan met 2000 die eigenlijk zo goed als nooit gaan reageren op je berichten. Je wilt een relatie opbouwen met je volgers, hun vertrouwen winnen, en dus ben je beter met een trouw publiek (dat niet afhaakt), dan met 2000 nieuwe (of zelfs gekochte) likes op je profiel of pagina.

Met die 200 trouwe volgers die wel reageren op je posts, ben je zeker dat Facebook en Instagram je berichten meer gaat tonen en dus je berichten vaker gezien worden. Want volgens het grote algoritme is een bericht van een profiel waar veel interactie op is, dus het meest interessant en wordt dat dus ook vaker getoond.

Het algoritme heeft als doel de gebruikers van sociale media relevante informatie te geven, informatie of berichten waar ze naar op zoek zijn, waar ze echt in geïnteresseerd zijn.

Maar hoe doe je dat nu eigenlijk? Wel, vooral inhoud telt in dit geval. Als we even gaan terugdenken aan de vorige blog, waar we het vooral hadden over de redenen die mensen hebben om tijd te spenderen aan sociale media, dan ben je er nu wel ongeveer achter wat je doelpubliek van je wilt. En ga je dus het merendeel van je berichten hierop afstemmen, nu een dan een uitschieter is geen probleem en kan leuk zijn.

Tijd dus voor een opdracht!

Je bent ondernemer en al even actief op sociale media? Dan is er dit eentje voor jou! Bekijk even héél kritisch je eigen profiel of Facebook of Instagram en analyseer je berichten.

Welke berichten waren een succes, kregen reacties, werden gedeeld, kreeg je vragen over? En welke waren echt helemaal geen succes? Kan je de reden ervan ontdekken?

En dan tijd voor actie: probeer tegen volgende week minstens 3 posts voor te bereiden, die volgens jou en je analyse een succesnummer gaan zijn. Plaats er iedere week eentje (samen met een paar niet zo overwogen posts natuurlijk), vergelijk, analyseer opnieuw en trek je conclusies.

Vaak is het even zoeken wat voor je werkt en voor je publiek.

Go for it! Zonder twijfel! Want met twijfelen bereik je niets, van falen leer je en je wordt er alleen slimmer van ;-). Veel succes!

 

Meer weten?

Wil je graag meer weten over hoe je sociale media en bloggen inzet voor je bedrijf?

Noteer dan alvast 12 en 13 oktober in je agenda, want dan organiseren we een live 2-daagse workshop waarin we samen met jou een concreet Sociale Media Communicatieplan maken, helemaal in de stijl die bij jou en en bedrijf past.

Niet wachten tot de workshop volzet is 🙂 Gewoon doen!

Tot binnenkort!

Stay Gold -xo-

Pin It on Pinterest