facebook

In de online videoreeks ‘Werken met WordPress’ heb ik jou al getoond hoe je WordPress installeert op je webdomeinleerde ik jou kennismaken met het WordPress dashboard en menu en hoe je een design-thema kiest en installeert.

Als je de reeks hebt gevolgd, dan ben je nu onderhand klaar om aan de inhoud van je website te beginnen werken. En dat vraagt opnieuw veel denkwerk, en vooral veel tijd om uit te proberen, te veranderen, opnieuw te proberen en te veranderen, enzovoort… Het uitwerken van wat je wil delen via je website en op welke manier je dit doet, kan weken tot maanden in beslag nemen. Maar dat is helemaal niet erg. Het is veel belangrijker om hier vooraf veel tijd aan te besteden dan een week na het live gaan van je site te moeten vaststellen dat je bezoekers wegjaagt ipv ze nieuwsgierig te maken naar meer. En dat is toch zonde van alle moeite?

Waar moet je op letten en hoe begin je hieraan?

# 1 – Focus, focus, focus!

De allerbelangrijkste tip die ik jou kan geven is je bezoekers niet te overladen met alle verschillende manieren waarop je hen kan helpen.

Waarom niet? Wel, als bezoeker van je website ga ik op zoek naar wat mij écht verder kan helpen. En dan wil ik vooral het resultaat zien van wat ik zal bereiken als ik met jou in zee ga. Ik hoef dus niet (toch niet onmiddellijk) persé te weten welke methodes jij allemaal kan toepassen om mij mijn doel te helpen bereiken. Ik wil gewoon weten wat je mij kan bieden en of jij bij mij past.

Heb je dit ook al eens gehad? Je tikt een zoekterm in via Google en komt terecht op een website waarvan de zoektermen beweren dat dit is wat je zoekt. Het ziet er op het eerste zicht allemaal heel ok en mooi uit, tot je begint te lezen… en te lezen… en te lezen…. en te lezen… en te lezen… Zucht! En je haakt af… Of misschien was je al verloren na de eerste ‘… en te lezen’?

Dat is precies wat ik bedoel met focus! Je wil niet dat jouw bezoekers hetzelfde idee krijgen door een teveel aan informatie, toch?

Moet je dan al je diensten overboord gooien en slechts 1 of  2 dingen in het aanbod op je website vermelden? Absoluut niet! Maaaaaaaaar: Voor je tekst begint te schrijven (of het uitbesteedt aan een copywriter) bedenk dan heel goed welk RESULTAAT jij je klanten biedt en focus al je aandacht daarop. Hoe je dit resultaat bereikt met je klanten, wordt dan minder belangrijk en zal dus ook een minder prominente plaats op je website gaan innemen.

# 2 – Bepaal heel nauwkeurig je doelgroep

Veel ondernemers geloven dat hun product of dienst een zo breed mogelijk publiek moet aanspreken om succesvol te kunnen zijn. Dat is dus een echte mythe en ook een grote en dure fout om te maken.

Denk even met mij mee… Als je op zoek gaat naar iemand om jou te helpen een bepaald probleem op te lossen, wat verkies je dan: iemand die beweert alles te kunnen OF iemand die gespecialiseerd is het oplossen van het probleem waar jij nu net mee worstelt? En hoeveel meer ben je bereid te besteden aan een specialist?

Dé manier om meer klanten aan te trekken is heel nauwkeurig je doelgroep af te lijnen.En met heel nauwkeurig bedoel ik echt heeeeeeel nauwkeurig en afgelijnd. Je denkt dus na over wie jouw ideale klanten zijn en bepaalt zo jouw doelgroep.

Hoe ziet een ideale klant eruit? Het zijn klanten die:

  • de prijs die jij waard bent kunnen én willen betalen
  • een probleem / uitdaging hebben dat jij perfect voor hen kan oplossen en waar jij het allerliefst mee samenwerkt
  • een duidelijke motivatie hebben om stappen te zetten om hun probleem opgelost te krijgen
  • jouw tijd, energie, capaciteiten en persoonlijke ruimte respecteren

Je hebt vast in het verleden al klanten gehad die aan dit profiel beantwoorden. Het zijn de klanten die jou doen schitteren en die ook de beste reclame zijn voor wat jij doet.

Heb je er al eentje in je hoofd? Ok, beschrijf hem/haar dan eens heel precies als volgt:

  • Hoe oud is je ideale klant?
  • Waar woont hij/zij?
  • Welk beroep heeft hij/zij?
  • Welk inkomen heeft hij/zij?
  • Met welke auto rijdt hij/zij?
  • Is hij/zij gehuwd, samenwonend, single, …?
  • Heeft hij/zij kinderen?
  • Welke politieke/religieuze voorkeuren heeft hij/zij?

Daarna bedenk je ook welke frustraties, angsten en behoeften jouw ideale klant heeft in relatie tot wat jij doet:

  • Over welk probleem klaagt hij/zij vaak?
  • Wat houdt hem/haar ‘s nachts wakker?
  • Wat heeft hij/zij in het verleden al geprobeerd wat niet werkte?
  • Wat zijn haar/zijn diepste verlangens (dingen die ze alleen aan een paar vertrouwde mensen in hun omgeving vertellen)?
  • Als hij/zij een toverstok had, wat zou hij/zij dan weg- of tevoorschijn toveren of veranderen?

Klaar? Dan heb je net je ideale klant beschreven! Je weet nu exact wie het is en welk resultaat hen het gelukkigst maakt.

Dus nu komt het erop aan om AL je communicaties en copywrite op deze ene ideale klant af te stemmen. Schrijf dus, op een authentieke manier, alsof je “live” tegen die ene persoon praat. Op deze manier voelen bezoekers van je website zich persoonlijk aangesproken en hou je ze vast in plaats van ze weg te jagen.

Je zal merken dat door te focussen op je ideale klant, je meer klanten dan ooit aantrekt die bij jou passen en die met plezier jouw diensten of producten van jou kopen.

# 3 – Bepaal een duidelijke, eenvoudige structuur

Niks zo vervelend dan op een website terechtkomen en niet weten waar je eerst moet kijken of klikken! Mijn aandacht verslapt meteen als ik niet in een oogopslag kan zien waar ik naartoe moet om te vinden wat ik zoek. En die van jou?

Kies dus voor een “rustige” structuur voor je website. Bepaal wat je waar kwijt wil en geef het een duidelijke naam (bijvoorbeeld in je navigatiemenu), zodat je bezoekers zich niet overrompeld voelen en de weg kwijt spelen.

Er zijn een paar pagina’s die je absoluut moet hebben op jouw site, waar bezoekers altijd naar zoeken als ze voor het eerst op een website terecht komen. Het zijn:

  • Home

Dit is de eerste pagina die je bezoekers te zien krijgen. Hier moet je er dus voor zorgen dat je je bezoekers ‘vastgrijpt’ door hen meteen duidelijk te maken voor wie je product/dienst bedoeld is (i.e. je ideale klant!) en welk resultaat jij hen te bieden hebt.

  • Over

Onder ‘Over’ vertel je wie jij bent en waarom je doet wat je doet. Het is belangrijk dat je hier jouw bezoekers persoonlijk aanspreekt, zodat ze weten dat er een echt persoon achter de website zit. Je zou versteld staan hoeveel internetgebruikers het nog steeds eng vinden om op basis van wat ze lezen op een website met iemand in zee te gaan.

Een foto van jezelf / je team of eventueel een korte video zijn hier onmisbaar!

  • Aanbod

De producten/diensten die je je klanten aanbiedt vermeld je hier. Je kan natuurlijk wel linken leggen vanop andere pagina’s naar het aanbod op deze pagina, maar zorg ervoor dat je volledige aanbod netjes bij elkaar staat.

Heb je meerdere producten/diensten waar uitgebreide informatie bij hoort? Kies er dan voor om per product/dienst een aparte pagina aan te maken en maak een ‘drop-down’ menu onder de hoofdpagina. Probeer bij meerdere producten/diensten ook logische groeperingen aan te maken.

Keep it simple! Zoek naar een structuur die heel duidelijk aangeeft wat je bezoeker mag verwachten en waar hij/zij moet klikken om te vinden wat hij/zij zoekt.

  • Blog

Onmisbaar voor elke ondernemer is een blog! Ik hoop dat iedereen dat intussen wel heeft begrepen… Zie het als een verlengde voor je gratis aanbod waarin je je potentiële klanten laat proeven van wat jij hen te bieden hebt. In mijn Doe-het-zelf Tip “Creëer een onweerstaanbaar aanbod op je website dat snel klanten aantrekt” vertelde ik al hoe je dat aanpakt.

Moet je pagina de titel ‘Blog’ hebben? Uiteraard niet! Je geeft het een naam die past bij wat je doet en bij wat je schrijft/maakt. Op mijn website heet de blog-pagina ‘Doe-het-zelf Tips’ bijvoorbeeld.

Het gaat erover dat je regelmatig nieuwe berichten plaatst en uitstuurt naar je mailinglijst. Dit doe je enerzijds om je website actief te houden (want nieuwe content heb je nodig om bovenaan de zoekresultaten te blijven verschijnen) én om het engagement met je bezoekers en mailinglijst te verhogen.

  • Contact

Je wil natuurlijk dat je bezoekers en klanten jou makkelijk kunnen contacteren. Zet je contactgegevens dus liefst op een aparte pagina die ze makkelijk in het navigatiemenu terugvinden.

Om veel “spam” te vermijden én om de gebruiksvriendelijkheid voor je bezoekers te vergroten, kan je gebruik maken van een contactformulier. Het handige hiervan voor jou is ook dat je zelf kan aangeven welke informatie je absoluut wil ontvangen als mensen jou contacteren.  Dit kan je niet als je alleen via de gewone e-mail werkt.

Heb je nog meer pagina’s nodig om al je informatie in kwijt te kunnen? Op zich geen enkel probleem, maar hou het beperkt, logisch en eenvoudig!

 

Er zijn best nog veel meer tips die jou kunnen helpen om je website zo aantrekkelijk mogelijk te maken, maar als je begint met deze drie dan ben je al een heel eind op weg naar de status van Online Uniek. Dat garandeer ik jou!

Succes!

 

Pin It on Pinterest