facebook

Een website maken en publiceren is één ding. Maar al die moeite doen om dan uiteindelijk niet gevonden te worden? Dat is toch echt helemaal zonde!

En dat betekent bovendien dat bezoekers alleen op jouw website terecht komen als ze jou al kennen. Met andere woorden, je website dient dan louter en alleen ter ondersteuning van wat je bereikt via netwerking etc. Dat is ok, als dat is wat je wilde bereiken met je website. Maar meestal wil je toch ook dat je ook nieuwe contacten en potentiële klanten aantrekt online?

Hoe zorg je er dan voor dat je wél online gevonden wordt?

# 1 – Kies de juiste zoekwoorden (keywords) voor je website

Een mogelijke bezoeker van je website zal (als hij/zij je web-adres niet kent) een aantal zoekwoorden intikken op bvb. Google om naar jouw product/dienst te zoeken. Afhankelijk van welke zoekwoorden die je kiest voor je website zal jouw site al dan niet in de zoekresultaten verschijnen.

Ik hoor je denken “Hoezo, welke je KIEST?”. Er zijn een aantal manieren om met zoekwoorden om te gaan. Eén daarvan is het instellen van zoekwoorden in je website bijvoorbeeld via een SEO (Search Engine Optimization) plugin. Dit laat je o.a. toe om:

1/ Zoekwoorden in te geven die van toepassing zijn op je hele website

2/ Zoekwoorden in te geven per pagina van je website

3/ Zoekwoorden toe te kennen aan je afbeeldingen en ander media-materiaal dat je gebruikt

4/ Meta-beschrijvingen in te geven voor je verschillende web-pagina’s waarin je dus kort beschrijft waarover je pagina gaat en waarin je opnieuw zoekwoorden kan verwerken

Hoe belangrijk is SEO? In het verleden was het instellen van SEO-zoekwoorden en -beschrijvingen per pagina erg belangrijk. Vandaag echter is het zo dat SEO-instellingen sterk aan belang verliezen. Een zoekmachine als Google zal bijvoorbeeld meer en meer kijken naar de inhoud van je website en dan zelf bepalen welke zoekwoorden “geldig” zijn om je website in de zoekresultaten tevoorschijn te laten komen.

Als je toch gebruik maakt van SEO-instellingen, waak er dan over dat je niet te vaak hetzelfde zoekwoord instelt. Dit zal namelijk het omgekeerde effect hebben op de zoekmachines. Websites die te vaak dezelfde zoekwoorden ingesteld hebben, worden als “verdacht” beschouwd en krijgen een lagere prioriteit in de zoekresultaten.

Wat betekent dat precies? Het betekent dat je erg goed moet nadenken over WAT je publiceert op je website en dat de zoekwoorden waarvan je weet dat bezoekers ze intikken om jou te vinden, verwerkt in je tekst. En als je het goed doet, en je focust in je tekst op het RESULTAAT dat je je klanten biedt dan kom je vanzelf uit op de juiste zoekwoorden. Want dat blijkt een veel gemaakte fout te zijn bij bijvoorbeeld mijn eigen klanten, ze kiezen namelijk zoekwoorden die zij zelf associëren met wat ze doen en vergeten soms te bedenken wat een gemiddelde web-bezoeker zou intikken

 

# 2 – Wees authentiek en profileer je als expert in je vak

Zoals ik hierboven al zei bekijken zoekmachines (en zeker Google!) de inhoud van je website om te bepalen of en waar je in de zoekresultaten terecht komt. Naast het consistent en verantwoord gebruik van zoekwoorden doorheen je teksten is het ook belangrijk dat je je authenticiteit laat blijken.

Er zijn namelijk heel wat zogenaamde “nep”-websites van bedrijven en/of personen die niet zo’n eerlijke bedoelingen hebben op het web. Om te vermijden dat jouw website op die manier bekeken wordt door zoekmachines, is het belangrijk dat je een authentiek verhaal vertelt, dat je je expertise duidelijk aantoont en dat je laat zien dat er een echt persoon achter jouw website zit.

Een geweldige manier om dat te doen is bloggen. Ja, inderdaad, daar is het weer! Zoals je intussen weet is je blog een verlengstuk van je gratis aanbod op je website en dus een manier om je bezoekers te laten “proeven” van wat jij te bieden hebt. Welnu, het is ook een heel goeie manier om je ranking in de zoekresultaten te verbeteren! Google heeft trouwens een hekel aan websites waarvan de inhoud nooit of niet regelmatig genoeg wordt ge-update. Bovendien kan je hier opnieuw je belangrijkste zoekwoorden integreren in je titels en teksten, dus drie keer gewonnen 🙂

 

# 3 – Gebruik hoofdtitels op je webpagina’s

Zoekmachines scannen niet alleen je SEO-instellingen en de inhoud van je pagina’s, maar scannen ook je website op de hoofdtitels die je gebruikt. In webjargon zijn dat de H1 en H2 titels.

Dikwijls zie ik op websites dat de gebruikte hoofdtitels dezelfde zijn als de naam van de pagina in het navigatiemenu. En dat is jammer! Want de titel ‘Aanbod’ bijvoorbeeld gebruiken als hoofdtitel is voor een zoekmachine hetzelfde als zoeken naar een naald in een hooiberg! Wil je dit toch zo houden? Zet dan die titel in hoofding H1 en gebruik een ondertitel in hoofdingtype H2 om een échte titel aan je pagina te geven.

Dezelfde regel geldt voor je blogberichten. Vaak worden de titels van blogs automatisch door je website ingesteld en zijn ze niet H1 of H2. In dat geval worden ze dus minder makkelijk opgepikt door de zoekmachines! Kijk dus na en zorg dat ze juist ingesteld staan!

 

# 4 – Zorg voor links naar jouw website vanop andere plaatsen

Zoekmachines vinden dat websites waarnaar vanop andere online plaatsen wordt gelinkt, geloofwaardiger zijn. En er zijn een aantal eenvoudige manieren om deze zogenaamde ‘backlinks’ voor je website geregeld te krijgen.

1/ Creëer sociale media profielen zoals Twitter, LinkedIn, Facebook en Google+ en integreer linken naar jouw website in deze profielen en omgekeerd.

2/ Registreer je als provider op daarvoor gespecialiseerde websites. Heb je bijvoorbeeld een restaurant, dan kan je o.a. registreren op Resto.be. You get the picture…

3/ Netwerk en bouw partnerschappen uit met andere ondernemers en bevraag of ze bereid zouden zijn jouw website te vermelden op hun site als jij voor hen hetzelfde doet. Kijk wel goed uit dat je dit doet alleen met diegenen met wie je zelf al hebt samengewerkt en waarvan je weet dat ze goede service bieden. Anders wordt je zelf ongeloofwaardig tov jouw (potentiële) klanten.

4/ Schrijf eens een beoordeling voor bijvoorbeeld een leverancier met wie je goed samenwerkt en laat deze je review met vermelding van je website op zijn/haar website plaatsen.

 

Trouwens, doorheen deze Doe-het-zelf Tip verwijs ik regelmatig naar Google… alsof het de enige zoekmachine is. Er zijn er natuurlijk nog andere, maar Google is wel de belangrijkste en machtigste vandaag. Voor mij persoonlijk is het dus dé referentie als het op zoekresultaten aankomt.

Probeer de tips uit en kijk of het een verschil maakt voor de zoekresultaten voor jouw website! Geef Google wel enkele dagen tijd om aan je nieuwe instellingen te wennen… 🙂

Heb je nog ergens vragen over of heb je hulp nodig? Laat het mij weten en ik help je verder op weg!

Succes!

Stay Gold -xo-

 

Pin It on Pinterest