facebook

I LOVE online shoppen! Echt waar, als ik een dood moment heb een een computer of mijn telefoon binnen handbereik, dan durf ik me al eens laten gaan 🙂

En ik ben natuurlijk niet de enige. Online shoppen is gewoon alomtegenwoordig. Ook voor fysieke winkels trouwens. Veel winkels kiezen er voor om ook hun producten in een webshop aan te bieden. Slim gezien, want de consument vandaag gaat vaak eerst online piepen om daarna in de winkel langs te gaan.

Helaas is niet elke webshop-ervaring voor mij als klant dezelfde. Kijk, online shoppers willen uiteindelijk maar een paar dingen: duidelijkheid, betrouwbaarheid, snelheid en gemak. Dus dat moet de absolute focus zijn als je zelf met een webshop start.

Maar hoe doe je dat, zelf een webshop starten en wat heb je allemaal nodig?

Los van het feit dat je zal moeten beslissen wat je gaat verkopen en aan wie (maar dat is voor alle ondernemers hetzelfde, met of zonder webshop), zijn er nog wel wat andere keuzes die je zal moeten maken om met je webshop te starten.

In deze blog gaan we eens kijken naar welke platformen er bestaan en waarvoor ze het meest geschikt zijn.

Om de juiste keuze te maken, zal je eerst even goed moeten nadenken over een paar dingen:

  • Hoe groot wordt je webshop? Wil jij de nieuwe Zalando worden of ga je voor een iets bescheidenere webshop?
  • Ga je eenvoudige producten verkopen out of the box of ga verkoop je eerder producten op maat die klanten zelf online moeten kunnen samenstellen?
  • Welke bijkomende functies heb je allemaal nodig? Ik denk bijvoorbeeld aan wenslijstjes, producten gebundeld in een pakket, meertaligheid (Nederlands, Frans, Engels, …), enz.
  • Verkoop je ook virtuele en/of downloadbare producten?
  • Verkoop je abonnementen die gekoppeld zijn aan periodieke betalingen (per maand, jaar, …)?
  • Wil je je webshop koppelen aan andere systemen zoals verzending, facturatie, kassa, voorraadbeheer, …?
  • Verkoop je aan particulieren of aan bedrijven en moet je dus ook BTW-nummers kunnen opvragen?
  • Welke betaalmethodes wil je aanbieden aan je klanten (Bancontact, kredietkaart, PayPal, …)?
De lijst is heeeeeel lang zoals je merkt. Maar eigenlijk draaien ze allemaal rond hetzelfde thema: alles hangt ervan af hoeveel flexibiliteit je nodig hebt.

Ik rangschik even een aantal opties van het minste flexibiliteit naar heel veel.

Opgelet: er bestaan ook nog andere systemen, maar er zijn er teveel om ze allemaal te bespreken, dus ik pik er gewoon een aantal heel bekende en veel gebruikte uit voor jou.

Optie # 1 – Storesquare

Heb je bijvoorbeeld een fysieke winkel en wil je daarbovenop ook nog een aantal producten in een webshop, zonder alle technische en andere hordes die bij het bouwen van een webshop horen? Neem dan eens een kijkje bij Storesquare

Heel geschikt om als ondernemer/winkelier toch online producten aan te bieden zonder al te veel moeite en aan een voordelig tarief. Maar dus: 0% flexibiliteit uiteraard. Je moet het doen met wat er is.

Optie # 2 – Shopify

Wil je toch al wat meer controle en je eigen webshop los van een gemeenschappelijk platform. Heb je niks speciaals nodig en verkoop je gewoon out of the box je producten? Dan is Shopify misschien een goeie keuze voor jou.

Je krijgt al iets meer flexibiliteit, maar bent nog altijd gebonden aan standaarden. Als je bovendien toch wil uitbreiden, dan kost het je al gauw een hoop geld.

Optie # 3 – WooCommerce

Heb je méér nodig en heb je op de meeste van de vragen hierboven “ja” geantwoord? Dan heb je beslist iets anders nodig en kan je ervoor kiezen om je webshop zelf te (laten) bouwen in bijvoorbeeld WooCommerce

Dat is een plugin (i.e. een extra functie die je koppelt aan je website) die je helemaal gratis kan downloaden en gebruiken in je WordPress website. Het is te zeggen, je kan de standaardfunctie gratis gebruiken en er daarna zoveel extra functionaliteiten aan koppelen als je maar wil (tegen betaling dan wel te verstaan).

Dit is overigens waar wij de webshops van onze klanten in bouwen. Omdat je er echt alles mee kan en je in de meeste gevallen ook makkelijk en vrij goedkoop of gratis kan integreren met externe systemen, zoals bijvoorbeeld Mollie (betaalsysteem), Sendr (verzendingen), Factuursturen.be (facturatie), MailChimp (email marketing), …

Je moet natuurlijk wel altijd afwegen of een extra functie of programmatie om iets helemaal te personaliseren ook de kostprijs waard is.

Super geschikt dus ook voor webshops die klein starten maar plannen hebben om te groeien!

Kijk hier maar even voor een paar voorbeeldjes van onze klanten:

Optie # 4 – Maatwerk

Heb je echt plannen om de volgende Zalando te worden in jouw branche? Of heb je heel speciale wensen en wil je helemaal afwijken van de standaarden, die je niet kan realiseren met bijvoorbeeld WooCommerce? Dan ga je best voor een webshop die volledig op jouw maat wordt gemaakt en dus geprogrammeerd.

Het bouwen van een webshop op maat is een intensief en groot project. Ik hoef je natuurlijk er niet bij te vertellen dat deze optie ook alleen maar geschikt is als je er ook het budget voor hebt en als je weet dat je webshop ook de kost voor jou zal terugverdienen.

Ga hierbij vooral op zoek naar een ervaren webshop-bouwer die helemaal begrijpt waar jij naartoe wil.

 

Conclusie?

Er bestaat geen “one-size-fits-all” oplossing voor webshops. Denk vooral goed na over wat je wil en op welke manier je jouw producten wil aanbieden vooraleer je een beslissing neemt.

Je mag ons altijd vrijblijvend contacteren als je nog vragen hebt! We zetten heel graag onze hersencellen aan het werk om met jou mee te denken aan de meest geschikte oplossing voor jouw bedrijf.

PS: We krijgen ook wel eens de vraag of het bouwen van een webshop ook in het Brand Traject zit. Ja! Dat doen we zeker! Wel eentje in WooCommerce dan uiteraard 🙂

Stay Gold -xo-

Valerie

Pin It on Pinterest