facebook

Nadat ik de blog schreef over hoe je de zoekresultaten voor je website verbetert kregen we een opmerking over het gebruik van sociale media zoals Facebook, Google+, Twitter. Omdat ik ze niet had vermeld in de tips vroeg iemand of ze dan niet belangrijk waren én of bloggen dan zoveel beter is?

Het deed me denken aan de periode dat ik zelf net was gestart met ondernemen en ik nog geen idee had van hoe ik de verschillende sociale media kon inzetten om mijn marketing strategie te ondersteunen (ik had nl ook geen marketing strategie 🙂 ). Ik spendeerde er wel veel tijd aan (misschien wel té veel), postte elke dag wel iets, maar eigenlijk modderde ik maar wat aan als ik heel eerlijk ben. En het effect was dan ook echt minimaal…

Sociale media zijn natuurlijk vandaag niet meer weg te denken uit je online marketing strategie, en ja natuurlijk zijn ze erg belangrijk!

Maar waarom moet je dan nog bloggen en wat is het verschil met sociale media ???

Laten we beginnen bij het begin…

 

# 1 – Wat is een blog precies en waarom heb je het nodig?

Om je het antwoord op deze vraag te kunnen geven, moet ik even verduidelijken wat ik bedoel met een blog.

Misschien heb ik jou verward door de naam ‘blog’ te gebruiken… Voor veel mensen roept namelijk het een beeld op van mooie jonge meisjes die een nieuw beauty-product voor je uittesten. Dat bedoelde ik dus niet, nee.

Een blog is daarentegen wél een manier om je online bezoekers te laten proeven van wat jij hen te bieden hebt als ondernemer.

Dat heb je nodig omdat de meeste mensen niet direct online beslissen om met jou samen te werken of diensten/producten van jou te kopen tenzij ze jou ‘kennen’ en ‘weten’ wat je kan (en dus welk resultaat je hen kan bieden). Je trouwt ook niet met de eerste de beste die je ten huwelijk vraagt…

Dus, het hoofddoel van je blog is om te etaleren wat je allemaal kan betekenen voor een potentiële klant. En het is de ideale manier om een conversatie met je volgers aan te gaan.

Het volstaat onderwerpen te vinden die jouw publiek aanspreken, bijvoorbeeld door het antwoord te geven op een vraag die ze hebben of een keer een case te bespreken waar je met een klant aan hebt gewerkt, of tips te geven over hoe ze iets op een makkelijkere manier kunnen aanpakken.

Ik ben er zeker van dat je honderden onderwerpen kan bedenken waarmee je je kennis en kunde kan laten zien (zonder dat je opschepperig hoeft te zijn trouwens).

Bovendien zorgt bloggen ervoor dat er regelmatig nieuwe inhoud op je website verschijnt, wat Google en andere zoekmachines bijzonder appreciëren. Je zoekresultaten zullen er dus ook op vooruit gaan als je het goed doet én het volhoudt. Want consistentie is key! Als je blogt, moet je het met regelmaat doen en niet zomaar wanneer je er een keer tijd voor hebt.

 

# 2 – Waarvoor gebruik je dan sociale media?

Eerst even dit: alle verschillende sociale media (Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, Pinterest, …) vragen allemaal een andere aanpak en je gebruikt ze allemaal op een andere manier.

Voor wie er nog niet helemaal mee vertrouwd is, hieronder een paar basics:

  • Facebook: kan je zowel privé als professioneel gebruiken. Voor professioneel gebruik maak je een bedrijfspagina aan die gelinkt is aan je persoonlijke FB-pagina (daar start je dus altijd mee). Het is wellicht het meest gebruikte sociale medium op dit moment én bovendien cruciaal om het verkeer naar je website aan te wakkeren. Facebook Advertenties zijn een must voor elke ondernemer.
  • Instagram: is eigendom van Facebook en dus minstens even belangrijk als kanaal. Je gebruikt het voornamelijk om foto’s op te delen en er verhalen rond te vertellen. Links naar andere pagina’s (bvb. van je website) delen op Instagram kan dus niet (wél op Facebook), dus je moet een beetje nadenken over hoe het voor jouw bedrijf kan ingezet worden.
  • Twitter: kan je zowel privé als professioneel gebruiken, maar dan moet je twee aparte accounts aanmaken. En ééntje is vaak al moeilijk genoeg te volgen, want Twitter gaat bijzonder snel. Je moet dan ook vaker berichten posten als je wil opgemerkt worden.
  • LinkedIn: is een medium voor louter professioneel gebruik. Je LinkedIn-profiel is er op gericht om je professioneel netwerk uit te bouwen. Vergis je dus niet (ik zie het wel vaker gebeuren), wat je post op Facebook hoort meestal niet thuis op LinkedIn. Het is wel een fantastische manier om je ondernemers-netwerk op uit te breiden, vooral ook omdat je lid kan worden van specifieke groepen zoals bvb. Unizo en Voka maar ook van groepen die binnen jouw interessegebied liggen (bvb. fotografie, online marketing, …).
  • Pinterest: is een soort prikbord waarop je afbeeldingen kan posten van dingen die jij leuk, mooi, interessant vindt. Moet je er mee aan het werk voor je onderneming? Dat hangt van je activiteit af. Pinterest is voornamelijk super voor designers, grafici en wie met andere creatieve zaken bezig is. Het is een geweldige manier om je dienten/producten te showcasen. Ik gebruik het zelf vaak om creatieve inspiratie op te doen.
  • Google+: werkt een beetje zoals Facebook omdat je ook start vanuit een persoonlijke pagina waaraan je een bedrijfspagina kan linken. Je kan er lid worden van bepaalde ‘communities’ waarin onderwerpen worden besproken die jou interesseren, je bouwt een publiek van volgers op, enz. Op dit moment is Google+ zeker niet het allerpopulairste sociale medium. Je hoeft dus niet al te veel tijd en moeite te steken in het bouwen van een publiek op Google+, maar omdat het Google is, ben je bijna verplicht jouw bedrijf te registreren als je je zoekresultaten niet wil benadelen.

Hoewel ze allemaal hun eigen specifieke doel hebben, hebben ze er toch ééntje gemeenschappelijk. Het zijn namelijk allemaal platformen waarop je content deelt met je publiek van volgers! Dat houdt natuurlijk wel in dat je volgers moet hebben…

En om dat te bereiken, kom ik weer bij je blog uit. Je bouwt namelijk een publiek van volgers op door onder andere waardevolle content van bijvoorbeeld je blogs te delen!

Waarom moet je überhaupt volgers hebben eigenlijk, hoor ik je denken? Omdat marketing en verkopen vandaag gewoon anders is dan vroeger. De tijd dat we met z’n allen gewoon advertenties konden plaatsen met daaronder in het groot “Koop mij nu!” is al lang verleden tijd. Potentiële klanten willen jou leren kennen, zien wat je waard bent en vooral weten of je te vertrouwen bent. En dat bereik je door een relatie met hen op te bouwen, onder andere door het inzetten van je sociale media.

Moet je dus alleen content delen op je sociale media? Nee, integendeel… Het is belangrijk een conversatie aan te gaan met je publiek om het bovenstaande te bereiken! Delen, luisteren en antwoorden geven zijn dus cruciaal!

Nog even iets over het effect van sociale media op de zoekresultaten van je website: in de tips die ik schreef over het verbeteren van je zoekresultaten had ik al over hoe externe links naar je website een effect hadden. Dat is dus al een goeie reden om je sociale media-profielen aan te maken of te updaten en hier je website aan te koppelen.

En bovendien: hoe consistenter de content tussen je website en je sociale media, hoe beter je ranking in de zoekresultaten zal zijn. En dan is er natuurlijk nog Google+… Ook al ben je geen groot fan, als het op je zoekresultaten aankomt raad ik je echt aan om een profiel aan te maken en je blogs hier te posten. En het werkt echt…

Conclusie?

De vraag of je beter blogt dan je tijd steekt in sociale media is dus zoals appelen met peren vergelijken. Het zijn gewoon twee heel verschillende dingen die elk hun eigen doel hebben binnen je online marketing strategie. En om maximaal resultaat te halen uit zowel je blog als je sociale media, koppel je ze best gewoon aan elkaar.

Bovendien hebben beiden een positief effect op je zoekresultaten als je het goed doet. Het loont dus de moeite!

Meer weten?

Wil je graag meer weten over hoe je sociale media en bloggen inzet voor je bedrijf?

Noteer dan alvast 12 en 13 oktober in je agenda, want dan organiseren we een live 2-daagse workshop waarin we samen met jou een concreet Sociale Media Communicatieplan maken, helemaal in de stijl die bij jou en en bedrijf past.

Niet wachten tot de workshop volzet is 🙂 Gewoon doen!

Tot binnenkort!

Stay Gold -xo-

Pin It on Pinterest