facebook

Ik ga in deze blog een heel delicaat onderwerp aanhalen. Want het is pijnlijk, zelfs heel pijnlijk als het je overkomt…. En het kan bij iedereen gebeuren, dus ik wil graag een paar dingen delen die het kunnen helpen voorkomen.

Ik hoop uit het diepste van mijn hart dat je niet in deze situatie zit, maar stel het je even voor:

Op een dag raap je al je moed bijeen en beslis je na veel wikken en wegen om zelfstandig te starten en eindelijk je eigen ding te doen, waar je al zo lang van droomde. Je brengt alles in orde, hebt toch al minstens één klant die met jou wil werken, en alles gaat zoals gepland. Na die ene klant, volgen er nog andere die allemaal via-via hoorden hoe goed je het doet. Het gaat vlot, life is good!

Na een tijdje merk je dat je eigenlijk alleen met je klanten bezig bent. En ze komen wel, mondjesmaat. Maar je doet er eigenlijk niet echt actief iets aan om je activiteit te promoten.

En dan, op een dag, komen er plots geen klanten meer. Toch niet genoeg om van te leven… Holy f***!

Nog eens, ik hoop echt dat je je niet herkent in deze situatie natuurlijk. Maar ‘t is wel een heel herkenbare, ook voor ons bij Touch of Gold. Ik heb het er al over gehad.

Wij merken heeeeeeeeel erg dat zodra we een weekje ‘slabakken’ en minder bezig zijn met Touch of Gold te promoten, dan zien we dat quasi onmiddellijk aan de cijfers: We hebben minder verkeer naar de website, dus ook minder aanvragen om met ons te werken. En als we dus niet meteen actie nemen en in gang schieten, dan zakken we steeds verder de dieperik in tot we geen verkeer meer overhouden en dus geen nieuwe klanten krijgen. Of toch niet genoeg om van te leven…

Ik verklap het eigenlijk al. Alles, maar dan ook alles draait rond continue zichtbaarheid.

Kijk, als mensen niet weten of herinnerd worden aan het feit dat je bestaat en je dus iets verkoopt, dan kunnen ze ook niet bij jou kopen. Dat lijkt me een heel eenvoudige en logische stelling. En toch vergeten we soms hoe het werkt!

Hoe kan je ervoor zorgen dat je zichtbaar blijft? Blijf constant in contact met je online en offline netwerk!

Uit het oog, uit het hart. Dat geldt niet alleen voor je vrienden, maar des te meer voor je netwerk zowel online als offline. Maar hoe blijf je dan in contact met je netwerk?

Tip # 1 – Maak gebruik van je mailinglijst en hou een consistent ritme aan

Het klinkt onnozel, want het is zo basic! Dé allerbelangrijkste tool voor een gegarandeerde groei van je bedrijf, is natuurlijk je mailinglijst. Ondertussen weet je dat al lang… (hoop ik)

Dus is het ten eerste super belangrijk om je mailinglijst te doen groeien. Dat doe je door een inschrijfformulier op je website te zetten bijvoorbeeld, waar geïnteresseerden hun naam en e-mail adres voor jou kunnen achterlaten. Gebruik een mailingtool zoals MailChimp om makkelijk een database op te bouwen die je later kan aanschrijven.

Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat geïnteresseerden iets in de plaats krijgen waar ze echt iets aan hebben. Daar hebben we al vaker blogs over geschreven, dus neem maar een kijkje in het archief als je wil.

Mail je lijst consistent met nieuwtjes, tips, updates, … en zorg dat je het ritme aankan. Hoe vaker je kan mailen, hoe beter, maar doe vooral iets wat bij jou en je volgers past en wat je vooral ook kan volhouden. Als je het niet ziet zitten om elke week iets te schrijven of te bedenken, doe het dan ook niet. Probeer dan 2-wekelijks of in extreme gevallen maandelijks iets te doen.

Tip # 2 – Netwerk!

Jaaaaa, ik weet het: je netwerkt niet graag. Maar ik bedoel met netwerken ook niet dat je naar die stijve en saaie events moet gaan om daar met een fruitsapje in de ene hand en je visitekaartjes in de andere hand wildvreemden moet gaan aanspreken om er dan een totaal nutteloze conversatie mee aan te gaan.

Ten eerste: ga alleen naar dingen die je echt interesseren en waarvan je weet dat je er echt iets aan zal hebben (inhoudelijk of omdat het publiek binnen jouw ideale klantengroep past bijvoorbeeld).

Ten tweede: je kan ook netwerken met mensen die je al kent. Spreek af en toe eens af met een ‘oude bekende’ om van elkaar eens te horen wat je doet en hoe het gaat bijvoorbeeld. Dat kan ook en je zou ervan versteld staan hoe goed dat werkt.

Tip # 3 – Online netwerken: Zorg dat je aanwezig bent op sociale media

Ik wil niet in herhaling vallen, maar als nu nog altijd niet alles inzet op sociale media voor je bedrijf, dan heb je de laatste jaren op een andere planeet doorgebracht…

Iederéén zit op sociale media, dus ook jouw klanten! Als je ze dus snel, goedkoop én makkelijk wil aanspreken, zorg er dan voor dat jij ook aanwezig bent op de kanalen waar je klanten zitten. Voor de meeste ondernemers is Facebook vandaag het belangrijkste kanaal om je bedrijf te promoten. Hoe zit dat bij jou?

Wat is dan aanwezig zijn? Wel, dat is er ten eerste voor zorgen dat je een bedrijfspagina of -profiel hebt op dat kanaal. En ten tweede dat je er ook consistent en actief aan deelneemt!

Ten derde en super belangrijk: maak gebruik van de advertentiemogelijkheden op je sociale media om zoveel mogelijk mensen tegelijk te kunnen bereiken!

In één van de vorige blogs legden we uit dat Facebook bijvoorbeeld al een bijzonder algoritme heeft waardoor maar een heel beperkt aantal volgers je berichten zien. Daarom is het cruciaal om bijvoorbeeld Facebook advertenties in te in zetten, wat echt heel goedkoop kan. Geen enkel excuus om het niet te doen dus!

In oktober organiseren we trouwens een 2-daagse workshop om je Ultieme Sociale Media Plan op te maken, zodat je zonder kopzorgen zichtbaar bent op sociale media.

Dat doen we niet zomaar, maar wel omdat het zo belangrijk is om niet op een dag zonder klanten te vallen!

Schiet dus als de bliksem in actie en schrijf tijdig in om je plek te verzekeren!

Stay Gold -xo-

Workshop

Het ultieme Sociale Media plan

Wanneer? 12 en 13 oktober 2017

Hoe laat? 9u – 17u

Waar? Tweeperenboom, Winksele (Leuven)

Pin It on Pinterest