Bij Touch of Gold zijn we zo stilaan gespecialiseerd in ondernemers helpen om hun ding te doen met een super hoge Feelgood Factor. Daarmee bedoelen we dat we samen met hen een plan uitwerken om bijvoorbeeld van een hobby of een passie een bedrijf te maken, maar dan wel op de Touch of Gold manier.

Wij houden namelijk niet zo van saaie financiĂ«le businessplannen en de modellen die je overal op het internet kan terugvinden als je ‘businessmodel’ of ‘ondernemingsplan’ of zo intikt.

Nee, dat past duidelijk niet bij ons en al helemaal niet bij onze klanten. Wat wij doen, is natuurlijk ook “anders” kijken naar je hobby of je passie, noem het een zakelijkere manier van kijken. Maar, we starten altijd wel vanuit wat JIJ ermee wil en wat BIJ JOU past.

Dat is trouwens ook hoe we dat met Touch of Gold doen en dat werkt klaarblijkelijk prima 🙂 met voldoende klanten en omzet én we doen alleen wat we echt graag willen. Hoe cool is dat!

Als dat ook is wat jij wil, probeer dan ook eens “anders te kijken” naar wat je doet.

Met deze 5 tips bijvoorbeeld!

Tip # 1 – Wat wil je eigenlijk?

Als je een bedrijf of zelfstandige activiteit wil opstarten, neem dan eerst eventjes rustig de tijd om na te denken wat je eigenlijk ermee wil bereiken.

Wil je er een groot bedrijf van maken met medewerkers en/of partners (ook al is dat op langere termijn pas? Of wil je het allerliefst helemaal alleen werken?

Probeer voor jezelf na te gaan waar jij je het beste bij zou voelen en probeer ook los te denken van obstakels die je vandaag zou kunnen tegenkomen (zoals tijd, kinderen, geld, partner, …). Want er zijn altijd redenen om dingen niet te doen, maar meestal kan je er ook wel een oplossing voor bedenken als je iets echt graag wil.

Denk dus na over wat je NU wil, maar ook wat je LATER wil en probeer vooral zo groots mogelijk denken.

Dat is belangrijk, omdat als je een plan gaat bedenken je best al ongeveer weet waar je uiteindelijk wil geraken. Anders zit je binnen de kortste keren vast aan een plan dat niet voorzien is op wat je gaat doen. En je wil echt niet om de haverklap deze oefening opnieuw doen 🙂

Tip # 2 – Hoeveel wil je ermee verdienen?

Een niet te onderschatten onderwerp! Gek genoeg zijn we er soms een beetje “vies” van, van geld, of van erover te praten. Maar ‘t is toch een essentieel onderdeel van je plan, want als je niet weet welke omzet je wil halen, dan weet je ook niet hoeveel promotie je bijvoorbeeld zal moeten voeren enz.

Het is toch aangenaam om een doel voor ogen te hebben en te weten dat je op het einde van de maand je rekeningen zal kunnen betalen, denken wij zo. Jij wellicht ook.

Dus, hoeveel wil je verdienen elke maand? Dat start natuurlijk bij hoeveel heb je nodig om al je kosten te dekken (zowel privé als voor je bedrijf) en hoeveel extra wil je daar bovenop?

Als je dat bedrag kent, doe het dan voor het gemak even x 2 om te weten hoeveel je dan moet verkopen (want je omzet is natuurlijk een brutobedrag en wat je uiteindelijk verdient is netto oftewel min alle kosten en belastingen).

Tip # 3 – Hoeveel tijd wil je in je bedrijf steken?

Heel vaak starten we als zelfstandige om een stuk meer vrijheid te kunnen hebben. Maar dat is natuurlijk heel relatief, want bij ondernemen komt heel wat kijken.

Je moet niet alleen MET je klanten werken, maar ook AAN je bedrijf werken! Want als je niet aan je bedrijf werkt (administratie, sociale media onderhouden, netwerken, marketing voeren, …), dan zal je al snel merken dat de klanten echt niet vanzelf tot bij jou blijven komen.

Reken er op dat je toch 20% van de tijd die je hebt om met je bedrijf bezig te zijn, zal nodig hebben om AAN je bedrijf te werken. Best veel dus…

Probeer heel goed in kaart te brengen hoeveel tijd je hebt dus en hoe je die wil indelen.

Waarom is dat belangrijk? Om bijvoorbeeld ook je aanbod en je prijszetting verder mee te bepalen.

Want stel je voor: je wil maar 3 dagen per week werken, je verkoopt een product van 25 Euro en je wil een omzet van 5000 Euro per maand. Dan zal je hele goeie strategieën moeten ontwikkelen om zoveel mogelijk automatisch te laten lopen, tenzij je je aanbod anders in de markt kan zetten en je prijs kan aanpassen. Logisch?

Tip # 4 – Aan wie wil je verkopen?

Denk goed na aan wie je jouw product of dienst wil verkopen? Wie is het allerbeste geholpen met jouw product of dienst? En met wie wie jij eigenlijk het allerliefste wil gaan werken.

Want je gaat toch starten vanuit wat je het allerliefste doet? Dan wil je dat ook kunnen blijven doen en liefst die klanten krijgen die jou ook het meest appreciëren en jouw product of dienst waardevol vinden.

Je mag daarin echt heeeeeeeel ver gaan en eens Ă©Ă©n persoon beschrijven die jouw ideale klant zou kunnen zijn. Dan weet je exact wie die persoon is, waar je die kan vinden (op sociale media bijvoorbeeld) en wat die personen zou kunnen triggeren om bij jou te kopen of met jou samen te werken.

Dat zijn ook de klanten die jouw ambassadeurs worden trouwens, dus die ook weer andere klanten tot bij jou krijgen.

Wil dat zeggen dat je daardoor minder klanten gaat hebben, door zo specifiek te denken? Nee hoor, helemaal niet. Het zal er gewoon voor zorgen dat je méér van je de goeie klanten krijgt 🙂

Tip # 5 – Waar kan je je doelpubliek vinden?

De laatste tip heeft te maken met het allerbelangrijkste voor jou als startende ondernemer, namelijk zichtbaar zijn voor jouw doelpubliek!

Want, als niemand weet dat je bestaat en iets verkoopt, dan zal je dat uiteraard geen enkele klant opleveren.

Je denkt dus best eens goed na over waar jouw doelpubliek rondhangt. Welke sociale media kanalen zijn bij hen populair bijvoorbeeld? Welke magazines lezen ze? Welke hobby’s hebben ze? Waar netwerken ze?

Als je dat weet, dan heb je al meteen een goed idee over waar jij met je bedrijf zichtbaar zal moeten zijn of welke onderwerpen je bijvoorbeeld kan gebruiken in je sociale media om dat doelpubliek als volgers aan te trekken.

 

VoilĂ , met deze 5 tips heb je meteen een goeie basis om verder op te werken en je bedrijf te lanceren!

Wil je trouwens meer hulp bij de start van je bedrijf? Dan kan je eens een kijkje nemen in ons Essentials Traject. Daarin werken we samen aan jouw essentiële bedrijfsplan, zodat je meteen een flinke stap vooruit kan zetten. Vraag gerust en helemaal vrijblijvend eens een gesprek met ons.

Stay Gold -xo-

Pin It on Pinterest