facebook

Facebook en andere sociale media zijn niet meer weg te denken als je online succesvol wil zijn. Wie nog niet overtuigd is van deze stelling, heeft dringend een “reality check” nodig denk ik…

Maar hoeveel volgers heb je eigenlijk nodig?

Want de laatste tijd valt het ons op (en we trappen er soms ook zelf in) dat veel mensen zich zorgen maken over het feit dat ze blijkbaar niet genoeg “likes” krijgen op een bericht dat ze hebben gedeeld. En dat ze niet genoeg volgers hebben op hun Facebookpagina bijvoorbeeld.

Laat me de vraag even anders stellen: betekent een groot aantal volgers op je Facebook-pagina dat je een succesvol bedrijf hebt? Absoluut niet! Het betekent hoogstens dat je misschien wat geld gespendeerd hebt aan het verspreiden van je bedrijfspagina via een advertentie om wat volgers binnen te halen. Echt, er zijn pagina’s met duizenden volgers die bijna geen omzet draaien. Echt!

Misschien even terug naar de term sociale media en de oorspronkelijke bedoeling ervan? Het draait natuurlijk allemaal rond het opbouwen van een groep volgers die een connectie, een band, met jou hebben of willen hebben. Het gaat met andere woorden niet om kwantiteit, maar wel om kwaliteit.

Dus, als jij 100 volgers hebt op je pagina die allemaal klant bij jou willen worden dan ben je echt heel goed bezig hoor. Maar als je 4000 volgers hebt, waarvan er maar 5 klant willen worden dan moet je je strategie misschien toch even herbekijken.

Hoe je die kwalitatieve volgers bereikt? Probeer deze tips alvast eens uit:

Tip # 1 – Neem actief deel aan je sociale media

Het bouwen van een band of een connectie gebeurt natuurlijk niet vanzelf. Je moet wel actief met je sociale media bezig zijn en interactie creëren met je publiek van volgers.

Dat betekent ook dat je berichten en updates moet plaatsen. Hoe regelmatig je dat doet, is een bron van discussie. Ons advies is: bepaal het op basis van wie je publiek is, maar doe het consistent. Dus niet een week wel en de andere week niet. Lukt het jou om elke dag iets posten? Zoveel te beter!

Tip # 2 – Deel relevante en waardevolle dingen

Ook wat je deelt met je volgers is van belang. Probeer hier ook consistent te zijn en bepaal vooraf een aantal onderwerpen die bij je bedrijf passen.

Moet je het altijd allemaal zelf verzinnen? Nee, dat hoeft niet. Je kan gerust ook eens een bericht delen van iemand anders, zolang het past binnen de context van jouw bedrijf en als het interessant is voor je publiek.

Het aller-vervelendste dat je kan hebben, is dat je iemand volgt die om het even wat deelt. Dat is voor mij persoonlijk meteen een reden om de pagina niet langer te volgen…

Tip # 3 – Maak gebruik van advertenties

Vooral op Facebook zijn advertenties echt super interessant voor ondernemers. Ze zijn namelijk relatief goedkoop en je kan er een enorm groot publiek mee bereiken, waardoor je op korte tijd echt een groot aantal nieuwe volgers kan aantrekken.

Maar wees wel voorzichtig en kies nauwkeurig naar wie je je advertentie verspreidt. Ga eerder voor een beperkter maar doelgerichter publiek in plaats van iedereen in het universum die van ver al eens Facebook heeft gezien.

Het doel moet altijd zijn om de juiste volgers aan te trekken, kwaliteit boven kwantiteit dus opnieuw.

En ook van het aantal “likes” hoef je niet echt wakker te liggen.

Ik weet niet hoe jij het doet, maar ik zie heel veel informatie voorbij komen op Facebook. Ik bekijk en lees het wel allemaal, maar “like” heus niet alles want dat zou bijna belachelijk zijn. Lig er dus ook niet van wakker als je niet het aantal likes krijgt dat je had gehoopt. Dat is echt niet het enige wat telt.

Bekijk het zoals netwerken, maar dan online. Het is niet omdat je met iemand op een receptie hebt gesproken dat die persoon ook klant bij jou wordt. Maar: die persoon kan wel veel mensen kennen die interessant zijn voor jou en die eventueel later klant bij jou kunnen zijn. Zo is het ook met sociale media. Geen 100 likes hebben op een bericht is niet persé een goeie maatstaf om je succes mee te bepalen.

We zijn benieuwd naar jouw eigen ervaring met sociale media en waar jij van wakker ligt! Laat gerust hieronder een commentaar na!

Succes!

Stay Gold -xo-

Pin It on Pinterest