Dit bericht wordt wel heel persoonlijk… Het meest intieme dat ik ooit over mezelf heb geschreven, denk ik. Maar ik doe het toch, want het is nodig.

Vorig jaar werd ik namelijk 40. Eerlijk gezegd had ik er niet zoveel last van, behalve op de dag zelf misschien, dat was een beetje een schok-effect toch heel eventjes. Maar voor de rest was alles perfect! Ik ging met mijn man, zus, mama, metekindjes en al een weekend naar de Ardennen en we hebben ons supergoed geamuseerd! Echt tof! In die mate zelfs dat we van plan zijn om het vaker te doen 🙂

Maar het schok-effect had misschien toch wat heviger mogen zijn en wat langer mogen duren. Want het is pas nu, twee maanden voor ik 41 word, dat het tot me doordringt…

Ik merk nu dat ik eigenlijk helemaal verkeerd bezig was…

Het is te zeggen: ik deed al jaren geen sport meer (op de occasionele yoga-les na), dronk eigenlijk te veel wijn om het gezond te noemen en was door het gebrek aan beweging toch wel wat veel teveel kilo’s bijgekomen. Als ik eerlijk ben, keek ik in de badkamer het liefst niet in de spiegel om maar niet te moeten zien hoe erg het eigenlijk gesteld was! Om nog te zwijgen van bikini’s en badpakken… die draag ik al jaren niet meer uit pure schaamte!

Ik voelde me echt wel slecht, als een loser, omdat ik het zover had laten komen.

Ik durf hier ook niet neer te schrijven welk cijfer er op de weegschaal stond… misschien later, wanneer ik mijn doel heb bereikt, zal ik het eens verklappen.

Anyway, een paar weken geleden werd ik wakker geschud… door mijn man. Jaaaaa, heel confronterend als iemand die je zo graag ziet je plots zegt je eigenlijk te zwaar en ongezond bezig bent en er iets moet aan doen. Ik was natuurlijk kwaad en gekwetst en al… en er zijn tranen gevloeid, maar hij had verdorie gelijk (al zal ik dat niet gauw aan hem toegeven :-)).

Tijdens mijn Australië-reis maakte ik ineens de klik in mijn hoofd. Enfin, ‘t was meer een paniekaanval eigenlijk over hoe jong ik nu eigenlijk nog ben en hoe slecht mijn fysieke toestand al is… wat zou het worden binnen enkele jaren!

Ik ben nu opnieuw vastberaden om het beter te doen, om weer fit te worden en dat overgewicht onder controle te krijgen. Dus, impulsief als ik ben, heb ik meteen een fitness- jaarabonnement mét begeleiding aangeschaft en probeer nu minstens 2 keer per week een uurtje te sporten. (En natuurlijk direct ook 5 outfits gekocht, je kent het…). Ik mijd ook alcohol tijdens de week en probeer zo weinig mogelijk te snoepen.

Wat een ongelooflijk effect! Ik ben pas 2 weken bezig en ik voel me nu al veel beter, heb tonnen energie en ben echt ongelooflijk gemotiveerd om het vol te houden! Ik heb er zelfs bovendien meer balans in gevonden, want ik plan mijn dagen nu veel beter om het sporten als een routine in mijn agenda kwijt te kunnen. Echt waar, ik ben trots op mezelf!

Maar hoe erg ik ook fysiek was ingedommeld, zo scherp ben ik toch altijd gebleven wat Touch of Gold betreft. Gelukkig!

Maar dat heeft ook wel een reden. Dat komt omdat we een team zijn en omdat we elkaar scherp houden. Het is gewoon geen optie om het anders te doen.

Want we zien het echt wel gebeuren rondom ons. Zelfstandige ondernemers die al even bezig zijn, het goed doen of deden en dan plots zich laten gaan omdat ze denken dat het allemaal wel ok blijft en wel zal blijven lopen zoals het altijd heeft gegaan. Niet uit gemakzucht hoor, zeker niet.

Maar wel omdat ze onderschatten hoe snel alles evolueert in de markt. Hoe snel communicatie gaat tegenwoordig en hoe snel je dus als bedrijf bedolven wordt onder je concurrenten als je niet goed oppast.

En dat is nefast natuurlijk. Want heel even stilstaan, betekent pijlsnel achteruit gaan (het klinkt als een cliché, maar het is ook echt waar)!

Heel concreet: als wij voor Touch of Gold een week “iets minder” communiceren of TOG in de picture zetten, dan zien we dat metéén aan de cijfers, te beginnen al bij het aantal website-bezoekers we krijgen bijvoorbeeld.

Je moet dus constant vooruit denken en anticiperen op wat gaat komen (en wat anders niet zal komen). Om ervoor te zorgen dat je bedrijf er bovenuit blijft steken voor je doelpubliek en ze jou niet vergeten.

Dit is wat wij bij Touch of Gold doen om dat te realiseren, misschien kan je er ook inspiratie uithalen voor jouw bedrijf:

Plan al je communicatie (online en offline) vooraf in

Wij gebruiken hiervoor een handige tool, nl. CoSchedule, waar we AL onze communicaties (sociale media campagnes, blogs, evenementen, …) inplannen in een kalender waar we alle drie in kunnen werken en dingen in kunnen opvolgen. Zo moeten we nooit op het moment zelf nadenken over hoe/wanneer we nog eens iets gaan vertellen aan de wereld 🙂

Vergeet je aanbod niet tijdig te promoten

Het is niet ok om alléén maar te praten over wat je te bieden hebt. Je moet een band opbouwen met je publiek en dat doe je eerder door jouw verhaal te vertellen, te laten zien wie je bent en relevante informatie te delen.

Maar je mag natuurlijk niet vergeten ook te verwijzen of de link te leggen naar wat je doet of verkoopt. Ga er niet van uit dat mensen dat al weten.

Sta regelmatig stil bij je resultaten

Je hebt een bedrijf, dus uiteindelijk is het de bedoeling om er geld mee te verdienen (anders is het eerder een hobby). Als je, zoals ik, niet veel kaas hebt gegeten van boekhouden, dan is het niet altijd zo transparant of je ook effectief winst maakt.

Maak dus regelmatig eens een analyse van hoeveel je verkoopt vs. hoe groot je kosten zijn. Vraag desnoods aan je boekhouder om je een overzicht te bezorgen.

En durf kritisch te kijken naar het resultaat. Ja, ook dat is beangstigend, en geloof me, ook wij liggen daar soms van wakker (hebben we wel genoeg klanten, kunnen we we er wel van leven, wat als morgen dit of dat gebeurt? enz.)

Durf te veranderen!

Niemand, maar dan ook niemand houdt van verandering. Het is altijd moeilijk om te veranderen, andere gewoontes in te voeren, andere manieren van werken te adopteren. Maar als iets niet werkt, blijf er dan niet in hangen en verander het!

Maar niet om de haverklap… probeer dingen lang genoeg uit en zet door. Je weet vast zelf wel wanneer het genoeg is geweest en je de knoop moet doorhakken.

Omring je met gelijkdenkende ondernemers

S-U-P-E-R belangrijk gewoon! Je moet echt niet op je eiland blijven zitten, want je bent helemaal niet alleen.

Als je durft te praten met andere gemotiveerde ondernemers dan merk je al snel dat iedereen dezelfde dingen meemaakt en gelijkaardige ervaringen heeft. Je kan er zoveel van leren!

En je kan elkaar ook echt helpen door ideeën uit te wisselen of elkaar als klankbord te gebruiken.

Het enige wat je absoluut nooit mag doen, is wat ik deed, nl. je verstoppen of een situatie niet onder ogen durven/willen zien.

Wacht niet tot het te laat is en schiet dus op tijd in actie! Want 20kg lichter proberen worden of 3kg overdaad wegwerken, is een heel groot verschil.

In elk geval is alles al een keer uitgeprobeerd door iemand anders, dus je hoeft nooit het wiel zelf opnieuw uit te vinden. Ik bedoel, als je het zelf even niet goed meer weet (en dat maken we allemaal mee), doe dan beroep op iemand die je wel kan helpen.

Bij mij persoonlijk was het de heel aangename kinesiste Valerie van Fyzix in Vilvoorde die me heeft gered van de verdoemenis. Misschien kan ik op mijn beurt ook jou gewoon even vooruit helpen 🙂 Just say the word!

Never Give Up & Stay Gold -xo-

Pin It on Pinterest