Vorige week had ik een Skype gesprek met één van onze klanten over stijlen en voorkeuren. Een niet zo gemakkelijk gesprek, want wat bleek: ze lijdt aan hetzelfde fenomeen als ikzelf. Namelijk van zovéél kleuren en stijlen te houden dat je niet meer kunt kiezen.
Moeilijk is dat, zeker als je dan 1 lijn wilt trekken voor je logo, huisstijl, inrichting, folders, …. Dus ga ik je een klein geheimpje vertellen als je ook zo een multi-style-lover bent!
Ken je het KIS principe?
Eén van mijn favorieten! Het staat voor Keep it Simple. En ik raad je ook net dat te doen als je van verschillende kleuren, stijlen en designs houdt.
Tegenstrijdig natuurlijk die stelling, maar ik bedoel dat je vooral de basis heel eenvoudig kunt houden, zodat je later naar hartenlust kunt mixen & matchen met afbeeldingen, patronen, grafische elementjes,… En dus zorgt die eenvoudige basis er net voor dat je herkenbaar kunt blijven, met voldoende afwisseling.
Zo kan je bvb. op je website per seizoen de foto op de homepage wijzigen, je logo in verschillende kleuren gebruiken met andere patronen op de achtergrond, spelen met papiersoorten als het gaat om drukwerk,…
Dat doen wij ook 🙂
De mogelijkheden zijn eindeloos en het bespaart een hoop kosten!
Want je moet niet om de drie jaar een grafisch designer inschakelen om het logo en basis huisstijl te herwerken (geef toe, eigenlijk snak je al naar verandering na een jaartje, maar toch stel je het nog een jaartje of 2 uit 🙂 omdat je weet dat dat eigenlijk ‘not done’ is).
Dus mijn boodschap? Mix & match, volg je gevoel en als je houdt van verandering, kies dan een basis logo en huisstijl die uitblinkt in eenvoud!