Ik praat niet graag over geld. Het heeft voor mij nog altijd iets “opschepperigs”, alsof het bepaalt wie ik ben en hoeveel of hoe weinig ik beteken in deze wereld. Bah! Ik weet het, dat is in realiteit niet waar, maar het blokkeert me toch… om een of andere reden.

Deze keer maak ik toch een uitzondering, want geld verdienen en goed geld verdienen mag geen taboe zijn onder ondernemers. Niet dat alles wat je doet in het teken moet staan van geld, maar als het niet je hoofddoel is met je bedrijf, denk ik dat het eerder een hobby is.

Bon! Over tot de orde van de dag.

Laatst vroeg me iemand wat wij bij Touch of Gold precies doen, uit interesse en eventueel om nieuwe klanten aan te brengen. Leuk!

Ik vertelde enthousiast hoe wij voornamelijk “kleine” bedrijven en eenmanszaken helpen bij het uitwerken van hun “zichtbaarheidsplan”. Dus hoe ze vooral online zichtbaar worden met hun bedrijf door de juiste technieken toe te passen en gericht actie te nemen. En dat we hier verschillende programma’s voor aanbieden.

Ze schrok van het prijskaartje! “Kunnen die mensen dat wel betalen en hoe krijg je ze dan zover dat ze dat doen?”, was haar reactie.

“Tja”, zei ik, “Wij vertellen wat we doen en dan zeggen onze klanten gewoon ja, ongeacht de prijs eigenlijk dus.”

Ik begon na te denken over hoe we dat echt doen en dit zijn de conclusies:

# 1 – Wij zijn doodgewoon heel goed in observeren en luisteren

Daardoor pikken we dus makkelijk op waar onze klanten echt op zitten te wachten. En omdat we dus weten wat onze klanten willen, kunnen we ervoor zorgen dat wij heel veel waarde geven in vergelijking met “de markt” en wordt de prijs al bijna niet meer relevant.

# 2 – Wij spreken dezelfde taal als onze klanten

Het is te zeggen: wij zijn gewoon onszelf en spreken met onze klanten net zoals we tegen elkaar praten. We zijn ook eerlijk en draaien nooit rond de pot. Als wij er niet in geloven, dan zeggen we het ook. En als we het helemaaaaal zien zitten, merk je dat snel 🙂

Daardoor geraken onze klanten ook echt vooruit, met praktisch advies en haalbare tips.

# 3 – Wij verkopen NOOIT iets!

Ik bedoel: als wij denken dat wij dat iemand onze hulp kan gebruiken, dan zullen we dit heel luid verkondigen, maar nooit opdringerig.

Als iemand niet klaar is om met ons te werken of gewoon niet bij onze ondernemersvisie past, dan zeggen we dat ook gewoon eerlijk. Wij zoeken naar een match en als die er niet is, dan werken we niet samen.

En als de klik er meteen is, dan voel je dat zelf ook meteen als klant. Dus, wij verkopen NOOIT iets!

 

Dat is het, denk ik, zoeken naar samenwerkingen met onze klanten en niet naar de typische klant-leverancier band.

Verkopen 2.0 noem ik het. De nieuwe manier van zaken doen in dit millennium. Ik heb iets dat jou kan helpen, en als je interesse hebt kom dan maar af. Zoiets. En altijd respectvol, altijd.

En dat gaat dus makkelijk, veel makkelijker dan je zou denken 🙂

Pin It on Pinterest