facebook

Met Touch of Gold willen we zoveel mogelijk “in the picture” staan en gezien worden door mogelijk nieuwe klanten. Daar werken we hard aan en we zetten er alle mogelijke tools voor in om het zo makkelijk mogelijk te laten verlopen. En dat lukt ons aardig!

Zo plannen we altijd al onze communicaties op voorhand in, meestal na een team-brainstorm waarin we samen beslissen wat we wanneer gaan communiceren en posten enzovoort. We zetten de hele planning in onze CoSchedule kalender en laten dan automatisch de posts en mailings de deur uitgaan op het juiste moment. Lekker handig en ondertussen kunnen wij bezig zijn met de belangrijke dingen in het leven 🙂

We hebben onze “vaste” mediakanalen waar we heel veel op inzetten omdat we weten dat het ons veel oplevert. Facebook is onze grootste troef, dat hebben we de laatste twee jaar aan de cijfers gezien. Onze volgers en fans zitten daar, dus 1+1=2.

Maar, vooral de laatste maanden zagen we dat onze posts op de Touch of Gold bedrijfspagina op Facebook vééééééél minder bereik hadden dan voordien. Met andere woorden: het aantal mensen dat onze posts zag, was plots veel lager dan het daarvoor was!

We waren er niet goed van eigenlijk…

We dachten dat we niet goed bezig waren en mensen duidelijk geen interesse meer in ons hadden. Balen! Dus wij maar ons hoofd breken over hoe we het anders konden doen en waarover we beter konden communiceren.

Tot we op een dag dit ontdekten…

Facebook heeft het algoritme voor organisch bereik voor de bedrijfspagina’s veranderd!

Het mechanisme dat je berichten toont aan je volgers is dus aangepast. Je berichten worden nu nog maar getoond aan 5 à 10% van je volgers. Dus: als je een bedrijfspagina hebt met 1000 volgers, worden je berichten nog maar getoond aan 50 tot 100 volgers!

Met dat in gedachten voelden we ons al meteen pak beter. Het lag dus niet aan ons 🙂

Waarom doet Facebook nu zoiets?

Je kan je afvragen waarom Facebook deze verandering heeft doorgevoerd, want op het eerste zicht zou je denken dat het Bedrijfspagina’s een stuk minder interessant maakt voor de Facebook-klanten.

Het officiële antwoord van Facebook is omdat gebruikers anders overspoeld worden door berichten in de newsfeed en omdat ze proberen zo relevant mogelijke berichten te tonen.

Maar iedereen weet natuurlijk waar het écht over gaat: Facebook is de laatste jaren het platform bij uitstek geworden om relatief goedkoop op te adverteren. En nu is het de beurt aan de bedrijfspagina’s om geld in het laatje te brengen 🙂

Hoe krijg je dan wel terug meer bereik?

# 1 – Deel je berichten ook op je persoonlijk Facebook profiel

Dat is toch wel een heel belangrijke die een groot verschil maakt! Als je de berichten die je op je bedrijfspagina plaatst ook gewoon deelt op je persoonlijk FB-profiel, wordt je bereik natuurlijk vanzelf al veel groter.

Bovendien is het contact met je vrienden/volgers vanop je persoonlijke profiel ook helemaal anders. Die kennen jou al en zullen dus makkelijker reageren, delen, liken… wat je organisch bereik nog groter maakt.

Wij krijgen wel eens de vraag of je ook best professionele contacten laat linken met je persoonlijk FB-profiel (dus ‘vriendschapsverzoeken’ aanvaarden van professionele contacten). Persoonlijk vinden wij dus volmondig van wel!

Wil je echt je privé-berichten afschermen en delen aan maar een handvol mensen? Maak dan een aparte groep aan waarin je volledig los kan gaan 🙂

# 2 – Gebruik bepaalde types berichten vaker dan andere

Wij merkten zelf uit onze Facebook-statistieken dat het bereik erg kon verschillen van bericht tot bericht.

De berichten die ons het meeste bereik opleveren zijn:

  • Spontane foto’s waar we zelf op te zien zijn (bereik van ± 60%)
  • Onze eigen video’s (bereik van meer dan 100%!)
  • Foto’s en video’s waarop onze klanten staan (bereik van ± 90%)

Ook Facebook Live blijkt een enorm groot bereik te hebben (maar daar hebben we er zelf nog te weinig van gemaakt om onze eigen cijfers te vermelden)!

# 3 – Promoot je berichten als advertentie

Als je niet afhankelijk wil zijn van het organisch bereik, kan je er ook voor kiezen om te betalen om je bereik te vergroten natuurlijk. En het blijft ook nog altijd een erg betaalbare optie.

Wees wel selectief met welke berichten je betalend laat promoten, anders ben je op de lange duur een hoop geld kwijt.

Check eerst hoe je bericht scoort zonder betaalde promotie. Als het goed scoort de eerste twee dagen, promoot het dan daarna naar een groter publiek.

Wat hebben we geleerd vandaag?

Ten eerste dat je nooit aan jezelf moet twijfelen, haha! We deden het dus helemaaaaal niet zo slecht dan we eerst dachten!

Ten tweede: voor elk probleem is er een oplossing en je moet ook nooit alles alleen proberen uitzoeken. Als jij een probleem hebt, heeft iemand anders het ook al gehad, dus durf erover te praten en de hulp komt vanzelf 🙂

Ten derde (en dit is wel een heel belangrijke!): deze ervaring toont alweer dat je het meeste van je tijd het beste steekt in het beheren en doen groeien van de tools die helemaal alleen van jou zijn. Dat is je mailinglijst bijvoorbeeld! Want die kunnen ze jou nooit afpakken.

Onthou dat Facebook, net als alle andere sociale media, en alle volgers die je op je sociale media kanalen opbouwt niet van jou zijn en dat ze op elk moment gewoon kunnen wegvallen. Als je dus al je eieren alleen legt in het opbouwen van veel volgers op Facebook, Instagram enzovoort, dan zal je op een bepaald moment in een groot leeg zwart gat terecht komen. Oppassen dus!

Nu ben ik heel erg benieuwd naar hoe het met jouw bereik gaat op je sociale media? Wat werkt het beste voor jou en wat werkt helemaal niet? Laat je het ons weten in de comments hieronder?

Stay Gold -xo-

PS: Heb jij de nieuwe Feelgood Quiz al ingevuld? Je vindt hem hier!

Pin It on Pinterest