Het heeft me zelf wat tijd gekost om het te kunnen, mijn eigen taal spreken. Maar sinds een paar jaar heb ik het helemaal onder de knie.

Niet het Nederlands natuurlijk. Nee, ik heb het over “je eigen taal” als in “je eigen stem”, “je eigen woorden”. Jezelf zijn dus wanneer je spreekt en schrijft.

Ik heb het daar lang moeilijk mee gehad. Omdat ik uit een wereld kom, die achteraf gezien ook totaal niet bij mij paste.

Ik kom namelijk uit de corporate wereld, de grote Amerikaanse bedrijven, waar een heel andere taal gesproken wordt dan die van mij (en nee, ik heb het ook niet over het Engels). Daar ben ik eigenlijk nu pas achter, eerlijk gezegd. Ik heb het jaren niet doorgehad.

Dus het koste me moeite om het om te slaan toen ik helemaal voor mezelf ben gestart, nog voor we met Touch of Gold zijn begonnen. Ik kon het echt niet en kopieerde gewoon de stijl die ik zoveel jaren gewend was, nl. de zakelijke en formele stijl waarin ik presentaties gaf voor mannen in grijze pakken en dames in “deux-pièces-kes” op gevaarlijk hoge hakken.

Die stijl werkte uiteraard voor geen meter binnen mijn eigen bedrijf. Want ik mikte op een heel ander doelpubliek, op ondernemers net zoals ikzelf, die ook geen grijze pakken of hoge hakken droegen en dus een heel andere taal spraken.

Het was gewoon raar dat ik anders praatte, best lachwekkend nu ik er aan terugdenk.

Daarom is het dus zo belangrijk om zogenaamd authentiek te communiceren. Ik weet het, je word er mee platgeslagen, met dat woord. We zouden er iets anders voor moeten verzinnen. Ik bedoel ermee dat je communiceert (of dat nu spreken of schrijven is) in je eigen woorden, op je eigen manier, net als wanneer je “live” tegen iemand praat en zoals je dus gewoon echt bent.

Je kan de test doen door eens te checken bij je familie en vrienden, die jou het best zouden moeten kennen, of ze jou wel herkennen in wat je schrijft of hoe je praat als je dat doet voor je bedrijf. Als je dat beangstigend vindt, is dat misschien een teken aan de wand 🙂

Als je ons volgt, dan weet je ondertussen ook wel dat je best heel precies bepaalt wie je wil aanspreken met wat je doet. Als je dat hebt gedaan, dan ken je dus jouw doelpubliek van binnen en van buiten en dan weet je exact welke woorden en communicatiestijl het beste bij hen past.

Als het goed is, komt dat natuurlijk overeen met jouw eigen stijl. Indien niet, dan moet je misschien nog eens nadenken over je doelpubliek of misschien over je aanbod.

Dat is één van de privileges van ondernemer zijn: dat je ook gewoon zelf kan bepalen voor wie en met wie je wil werken en je je dus niet anders hoeft voor te doen dan wie je werkelijk bent (iets wat je als werknemer niet altijd even makkelijk kan veroorloven).

Dat betekent anderzijds wel dat je stevig in je schoenen moet staan en dat je dus ook moet durven laten zien wie je bent. Ook niet altijd even gemakkelijk! Maar het is wel de enige manier om geloofwaardig en betrouwbaar over te komen, geloof me. ‘t Is gewoon super belangrijk, want het kan voor je potentiële klanten een echte afknapper zijn!

Kijk maar eens rondom jou. Ik durf te wedden dat je er meteen diegenen kan uitpikken die niet authentiek communiceren (ook als ze geen ondernemer zijn). Hoe komt dat bij jou over?

De opdracht van deze week is dus om even stil te staan bij jouw eigen communicatiestijl. Past die echt helemaal bij jou en wat je doet? Of is er nog werk aan? En wat ga je er aan doen om het te veranderen?

Veel succes!

Stay Gold -xo-

 

Pin It on Pinterest